DS en bil med mittmotor?!

Frågor angående ID/DS, motor och drivning.
Användarvisningsbild
Raps
40 bar
40 bar
Inlägg: 725
Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping

DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Raps » 21 maj 2016, 07:23

Visade min bil för en gammal kompis och han utbrast, du har ju mittmotor, alltså motorn sitter mellan fram och bakhjulen, så har jag aldrig tänkt förut men har har ju rätt! :D .

Sen menar man ju givetvis motor a la Ferrari, Lotus el liknande när man pratar om mittmotor, men jag tycker han har rätt :lol: .
Citroen DSuper -74 "Guldbilen", Citroen CX20 TRE -87 "Vår- och höstbilen", Audi TT Quattro 3.2 -04 "Vinterbilen", Honda GoldWing -82, Heinkel Tourist -54.

Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar
Inlägg: 900
Blev medlem: 07 jan 2003, 00:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Masthugget, Göteborg

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Stefan K. » 21 maj 2016, 09:03

Så sant, precis som ett gäng Renaulter, 4, 6 12 och 16 t.ex..
På samma vis är det med de flesta BMW bilar och (de flesta) sportbilar med motorn fram och bakhjulsdrift som, Miata, Corvette, Mercedes, Aston Martin mfl, dvs att större delen eller hela motorn sitter bakom framaxeln.
Kallas då Främre Mittmotor.

Hälsar avdelningen för
"Klargörande av saker som ingen bett att få förklarat för sig och man kunde leva minst lika lycklig i okunskap om"
Förkortat: Kassibaffsomklmllioo
Då denna förkortning upplevs som lite otymplig kom Förkortningsavdelningen (Förkortat Fan) upp med följande förslag:
KASS . . . dvs: Klargörande Av Saker Som . . . (Ja, punkterna skulle ingå i loggan )
Då både Publik Relationistiska avdelningen (Förkortat PR avd.) samt Logiska avdelningen (Förkortat Lav, då denna avd. utvecklas oerhört långsamt) in som en HEN och påpekade att KASS. . . kunde upplevas dåligt och att det inte "Kommunicerade" (som det numera heter när bara EN får prata) med pöbeln på rätt sätt. (PR avd. kan även uttydas Pöbel Rättnings avd.)
Sen blev det helg!

Förvirrade och KASS. . .a hälsningar Ste7an K.

Hedene
70 bar
70 bar
Inlägg: 1330
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Arvika

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Hedene » 21 maj 2016, 09:38

:D :D :D

Termen uppfanns väl när någon kom på att sätta motorn bakom föraren (räknat i färdriktningen) på så sätt kunde man slippa baksäte :D
Från början var det väl formelbilar som använde "mittmotor" och då som en del i den bärande konstruktionen. Bra viktfördelning och föraren slapp ha motorn i knät.

DS med flera har ju motorn placerad för optimal viktfördelning och därmed följande egenskaper. Motorn allra längst fram respektive allra längst bak kan ju fås att funka det med men inte utan kompromisser.

Vän av ordning kommer säkert att påpeka att de allra första bilarna hade motorn under sitsen och därmed bör kallas mittmotorbilar :D

/Stig
Activa V6 -00, CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
Raps
40 bar
40 bar
Inlägg: 725
Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Raps » 22 maj 2016, 07:24

Re Hedene, sen har vi ju Ferrari Mondial med både baksäte, mittmotor, och två bagegeutrymme dels fram under huven (eg endast för reservdäcket) och bak under bakluckan, kanske bara till förvaring av en tandborste och tandkräm :lol: :lol: :lol: .
För övrigt en bil jag har spanat lite på, 4 sitsig så barnen kan följa med :).

https://www.google.se/search?q=ferrari+ ... Y4EL0NM%3A
Citroen DSuper -74 "Guldbilen", Citroen CX20 TRE -87 "Vår- och höstbilen", Audi TT Quattro 3.2 -04 "Vinterbilen", Honda GoldWing -82, Heinkel Tourist -54.

Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar
Inlägg: 900
Blev medlem: 07 jan 2003, 00:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Masthugget, Göteborg

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Stefan K. » 22 maj 2016, 09:07

Du kan spana in Lamborghini Urraco och Maserati Merak om du vill ha fler Italienska 2+2 alternativ till Mondialen.
Urraco är klart snyggast av de tre bilarna med Ferrarrin på en sjunde plats.
Ciao, Stefan K
Senast redigerad av 1 Stefan K., redigerad totalt 23 gånger.

Hedene
70 bar
70 bar
Inlägg: 1330
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Arvika

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Hedene » 23 maj 2016, 11:19

Re Hedene, sen har vi ju Ferrari Mondial med både baksäte, mittmotor, och två bagegeutrymme dels fram under huven (eg endast för reservdäcket) och bak under bakluckan, kanske bara till förvaring av en tandborste och tandkräm :lol: :lol: :lol: .
För övrigt en bil jag har spanat lite på, 4 sitsig så barnen kan följa med :).
Du kan köpa min Jaguar XKR Convertible Silverstone Edition. Har också barnsäte bak men V8 fram. Kraftfullare motor än Mondial och servicekostnader som vilken svenssonbil som helst. Nyskick med 5000 mil på mätaren.

/Stig
Activa V6 -00, CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar
Inlägg: 900
Blev medlem: 07 jan 2003, 00:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Masthugget, Göteborg

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Stefan K. » 23 maj 2016, 13:46

Men med en Merak får man Citroen (servo) styrning, bromsar och i de tidiga årgångarna nästen en helt komplett SM instrumentbräda.
Vissa modeller har hydraliskt justerbara pedalställ samt säten.
De hydraliska finesserna (vissa) fanns i flera Maserati modeller som Bora, Khamsin och Indy.
Mmm, då kan man säkert någongång under sitt ägande få känna LHM doften på nära håll.

Föv. så är dessa nödsäten (2+2) beroende på Italiensk skattelagstiftning. En 2 sitsig bil var* mycket dyrare.
*Vet inte hur det är numer.

joysam
20 bar
20 bar
Inlägg: 207
Blev medlem: 08 feb 2008, 23:56
Medlem i SCK?: Ja

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav joysam » 07 aug 2017, 19:47


Vän av ordning kommer säkert att påpeka att de allra första bilarna hade motorn under sitsen och därmed bör kallas mittmotorbilar :D

/Stig
De borde väl rimligtvis kallas sittmotorbilar?
http://sistaaket.blogg.se

Xantia V6 Activa

C4 HDi EGS FAP SX-Pack, vad är det för namn? (Såld, men EGS-lådan är saknad)
CX 25 GTi Turbo2 Prestige, det var ett vackert namn!

Wipers.se, bra torkarblad!

Joakim O
5 bar
5 bar
Inlägg: 82
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nossebro

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Joakim O » 09 aug 2017, 15:49

jovisst har DS mittmotor.
Men vad säger man om detta mittmotorprojekt?
http://www.gt40s.com/forum/wings-wheels ... en-ds.html
Dspecial -70, BX GTI 16v -89, Austin Mini -63

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3945
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav soso » 10 aug 2017, 03:16

DS har definitivt en knämotor.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 874
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Krassegränd » 10 aug 2017, 11:12

jovisst har DS mittmotor.
Men vad säger man om detta mittmotorprojekt?
http://www.gt40s.com/forum/wings-wheels ... en-ds.html
WOW
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

dankri
20 bar
20 bar
Inlägg: 201
Blev medlem: 05 jan 2005, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav dankri » 18 aug 2017, 09:53

Jovisst är DS en mittmotorbil!
Det har jag vetat länge!

Definitionen är ju att själva motorn är placerad någonstans innanför (emellan) fram- och bakaxeln.

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5278
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav Mickel » 19 aug 2017, 00:06

Motorn allra längst fram respektive allra längst bak kan ju fås att funka det med men inte utan kompromisser.


DS hade under hela utvecklingen motorn allra längst fram, vilket bl a medgav tre sittplatser i bredd i framsoffan. Men man fick det INTE att funka. Visserligen gick bilen stabilt, men vid försök till kurvtagning gick bilen bara rakt fram :shock: !!! Därav fick bilen namnet "kastpilen" :roll: av provförarna!

Byte från vattenkyld boxersexa till luftkyld boxersexa hjälpte inte. Till slut, när resten av bilen var färdigutvecklad (och marknadsavdelningen sedan länge gick på nervlugnande mediciner) fick man ge upp:

Man vände på växellådan, sågade upp ett jättehål i torpedväggen och böjde till en plåt som tog bort mittplatsen i framsätet och kastade in den gamla gjutjärnsfyran från B11. Bilen måste ut!

Resultatet blev, bland mycket annat, tändstiftshålet i regnrännann ...
Mickel

dankri
20 bar
20 bar
Inlägg: 201
Blev medlem: 05 jan 2005, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: DS en bil med mittmotor?!

Inläggav dankri » 19 aug 2017, 07:47

.....och en fantastiskt fin väghållning!
Detta måste vara en ideala grundkonstruktionen för en bil. (+ allt annat som DS:en hade och som den var först med).

Minns att detta på något sätt inte är något nytt för Citroen. Redan den gamla B11:an hade precis samma motor- och växellådsplacering!


Återgå till "ID/DS - Motor och drivning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster