DY3/DX2

Frågor angående ID/DS, motor och drivning.
Jan Andersson
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Värmland, Sweden

DY3/DX2

Inläggav Jan Andersson » 24 sep 2017, 21:11

Snart klar med elsystemet på min D-Super och då är det dags att börja fundera på motorn. Jag har ett par nedplockade DY3, dvs 2-lters (1985 cc) som jag tänkte göra nåt av. Men, vad skiljer DX2 (2175 cc) från DY3? Är det nåt mer än bara kolvar och foder? Kam eller topp? Eller funkar det att sätta 90 mm foder i en DY3 och därmed få en "DX2"? Nån som har gjort detta och vet hur det förhåller sig?

Bytte till 5-växlad låda för en massa år sedan men motorn som följde med var tyvärr en DY3 (eller DY2...?) som dessutom är lite trött och törstig på olja.
JAAN

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1943
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: DY3/DX2

Inläggav Triad » 25 sep 2017, 05:14


Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1943
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: DY3/DX2

Inläggav Triad » 25 sep 2017, 08:11

När det gäller blocken är alla femlagrade nästan identiska. Märkbar skillnad är om de har oljetryck givare eller inte.

Vad jag erfar är kammarna också likadana, samma lyft och duration.

Topparna skiljer på ventilsidan, en del har större ventiler och annat skaft. Utseende mässigt och förmodligen även förbränningsrum är likadant.

Länken jag skickade till dig, det blocket hade 87 borrade foder. Jag monterade 90 borrat. Toppen som monterades var en senare 70 talare om jag inte missminner mig.

Den motorn gick riktigt fint när den blev klar.

Jan Andersson
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Värmland, Sweden

Re: DY3/DX2

Inläggav Jan Andersson » 25 sep 2017, 20:12

OK, tack så mycket! Jag ska inventera förrådet av motordelar och se vad som finns och är användbart. Kolvar, foder, lager och packningar lär jag inte komma undan att skaffa. Säkert en massa andra prylar också.
Bra länk också förresten! Har tittat igenom den tidigare men ska göra det igen lite mer noggrannt.
JAAN

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1943
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: DY3/DX2

Inläggav Triad » 26 sep 2017, 05:09

glöm inte komplettera upp med kompl. kamdrivning, kamaxellager, koppling med stödlager, ventillyftare m.m

Här finns en kompl sats 93borrat, dra ett PM till Mangrove om du är intresserad.

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2470
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: DY3/DX2

Inläggav Lars I » 26 sep 2017, 16:14

DX och DX2 har olika kammar. Men det har väl ingen betydelse i detta fallet. Första DY har väl topp med insuget i toppen också.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

/lassenisse

Jan Andersson
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Värmland, Sweden

Re: DY3/DX2

Inläggav Jan Andersson » 02 okt 2017, 20:15

Här finns en kompl sats 93borrat
Ingen risk för överhettning med så stora kolvar? Har (ryktesvis, sanningshalten är väl tveksam) hört att om man tar upp till 2,3 liter så behöver blocket bearbetas för att förbättra kylningen. Kanske en skröna?
Kylaren lär väl behöva uppgraderas i alla fall.
JAAN

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1943
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: DY3/DX2

Inläggav Triad » 02 okt 2017, 20:52

Inte en aning faktiskt.. Har aldrig hört det faktiskt.

En nyrenoverad kylare är kanske inte fel i det läget.

mangrove
40 bar
40 bar
Inlägg: 557
Blev medlem: 29 nov 2004, 00:36
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: DY3/DX2

Inläggav mangrove » 03 okt 2017, 10:44

DX och DX2 har olika kammar. Men det har väl ingen betydelse i detta fallet. Första DY har väl topp med insuget i toppen också.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Hur mycket skiljer det egentligen mellan DX o DX2-kammarna? Jag/vi såg ingen skillnad.

http://forumbilder.se/G9RGN/skarmavbild ... l-11-40-06

mangrove
40 bar
40 bar
Inlägg: 557
Blev medlem: 29 nov 2004, 00:36
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: DY3/DX2

Inläggav mangrove » 03 okt 2017, 10:46

Här finns en kompl sats 93borrat
Ingen risk för överhettning med så stora kolvar? Har (ryktesvis, sanningshalten är väl tveksam) hört att om man tar upp till 2,3 liter så behöver blocket bearbetas för att förbättra kylningen. Kanske en skröna?
Kylaren lär väl behöva uppgraderas i alla fall.
Har en kylare för 2,3 l liggande. Bör dock ses över- kan vara helt ok eftersom förre ägaren bara sparade på schyssta delar, men jag vet inte, har aldrig haft den monterad.

Birger Nilsson
5 bar
5 bar
Inlägg: 65
Blev medlem: 15 nov 2002, 19:28
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Falkenberg

Re: DY3/DX2

Inläggav Birger Nilsson » 03 okt 2017, 17:23

Vad jag minns passar inte 23-foder i 20-21or. De har större ytterdiameter.
Ds21 Pallas -66 Id21Break -67 B11 Sport -51 SmIE -73 Xantia -98
Cx prestige T2 -88.

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1943
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: DY3/DX2

Inläggav Triad » 03 okt 2017, 17:33

hmm. skulle jag ju kunna kontrollera då här ligger mindre foder också...

Jan Andersson
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Värmland, Sweden

Re: DY3/DX2

Inläggav Jan Andersson » 03 okt 2017, 18:40

Känns som en inte helt oviktig sak att verifiera innan om man inte tänkt sig nån mer omfattande bearbetning av blocket.. (och det hade jag inte)
JAAN

Jan Andersson
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Värmland, Sweden

Re: DY3/DX2

Inläggav Jan Andersson » 03 okt 2017, 19:03

Nu hittade jag det. Citat "Mickel" från 2014:
I vilket fall bör man tänka på att om man monterar CX 2400-foder i en DS 21 eller tidig DS 23 motor så bör man se till att arborra ur blocket lite så att det inte blir för liten spalt för kylvattnet mellan det stora fodret och blockets insida. Precis som ovan nämnde Clarino givetvis har gjort med sin tidiga DS 23. De tidiga DS 23 hade ju detta kylproblem.
..om det nu går i alls i ett DY3 block som sagt..
JAAN

Jan Andersson
10 bar
10 bar
Inlägg: 172
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Värmland, Sweden

Re: DY3/DX2

Inläggav Jan Andersson » 22 okt 2017, 18:45

Tror Birger har rätt. Hålet där fodren sticker ner i vevhuset är 96 mm (+ nån tiondel möjligen). Det ger 3 mm skillnad till en kolvdiameter på 93 mm, dvs en godstjocklek på fodret där det sticker ner i vevhuset på 1,5 mm. Känns som väl tunt..

Har för övrigt hängt upp motorn och monterat ner vev, kolvar och foder. Inte så illa alls men det finns givetvis att göra. Men det är en annan historia som vi kanske får anledning att återkomma till...
JAAN


Återgå till "ID/DS - Motor och drivning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst