2 typer av 5 växlade lådor?

Frågor angående ID/DS, motor och drivning.
Användarvisningsbild
CITROFILUR
40 bar
40 bar
Inlägg: 580
Blev medlem: 04 apr 2011, 11:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Malmö
Kontakt:

2 typer av 5 växlade lådor?

Inlägg av CITROFILUR »

Det finns två typer av femväxlade lådor men med olika utväxling. Den ena mer tätstegad och femman näst intill samma utväxling som fyran på en fyrväxlad låda. Den andra där femmans växel är mer som en överväxel.
Hur ser man skilnaden?
Vilken var avsedd för vad?
Mikael Eriksson, Malmö.
Ordf. DSektionen
Äger: CITROFILUREN`S Voiture Service i Svalöv
Dyane 6 Luxe -68
Dyane 6 -82
ID 19 -58
D Special -72
GS Club Break -75
Xantia 2,1 TD SV Break -98
Peugeot 403 -63
Peugeot 204 -69

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: 2 typer av 5 växlade lådor?

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Bra fråga Micke. Funderar på samma sak.
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Birger Nilsson
5 bar
5 bar
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 nov 2002, 19:28
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Falkenberg

Re: 2 typer av 5 växlade lådor?

Inlägg av Birger Nilsson »

Om lådan har en pånitad bricka med nr så heter den tätstegade 108 denna var option på dsuper, ( inte dsuper5 )och troligen väldigt ovanlig i Sverige. Den vanligare lådan har nr 107 och sitter på alla med 21 eller 23 motorn. Dock har senare lådor inte denna bricka, då får man öppna gaveln och räkna kugg..
Ds21 Pallas -66, B11 Sport -51, SmIE -73,
Cx prestige T2 -88.

Användarvisningsbild
Opton
20 bar
20 bar
Inlägg: 231
Blev medlem: 20 okt 2013, 08:45
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hjärup

Re: 2 typer av 5 växlade lådor?

Inlägg av Opton »

Utväxling på låda version A
1:an 0,0633
2:an 0,1133
3:an 0,1558
4:an 0,2123
5:an 0,2720
Back 0,0652
Krondrev/pinjong 7/34

Utväxling på låda version B
1:an 0,0703
2:an 0,1177
3:an 0,1729
4:an 0,2356
5:an 0,2916
Back 0,0724
Krondrev/pinjong 8/35

/Magnus
DSuper '75
Dyane 6 '82
C4 Aircross '14

Användarvisningsbild
CITROFILUR
40 bar
40 bar
Inlägg: 580
Blev medlem: 04 apr 2011, 11:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: 2 typer av 5 växlade lådor?

Inlägg av CITROFILUR »

Tack för svaren.
Skulle endå vara kul att veta varför "108" lådan tillverkades när 4an hade i det närmaste samma utväxling på 4e växelns som 5e växeln på "108" lådan.
Kan det vara så att den togs fram till ID Break som ofta lastade tungt och drog släpvagn? De var bestyckade med relativt svaga motorer.
Skulle också vara intressant att veta hur många ID/DS som kom till Sverige med "108" växellådan?
Mikael Eriksson, Malmö.
Ordf. DSektionen
Äger: CITROFILUREN`S Voiture Service i Svalöv
Dyane 6 Luxe -68
Dyane 6 -82
ID 19 -58
D Special -72
GS Club Break -75
Xantia 2,1 TD SV Break -98
Peugeot 403 -63
Peugeot 204 -69

Birger Nilsson
5 bar
5 bar
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 nov 2002, 19:28
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Falkenberg

Re: 2 typer av 5 växlade lådor?

Inlägg av Birger Nilsson »

Hur många "108" lådor som hittade till Sverige har jag ingen aning om, har själv aldrig stött å någon, men de måste ju finnas några.
Ja, hur tänkte de när de olika utväxlingarna valdes ? varför har 23IEH en låda som gör ca 33km/h per 1000v/min ! man kan para ihop drevsatser från olika lådor och få till en 4växlad som har exakt samma utväxling på 4an som den vanliga "höga" 107 lådan har på 5an. Märkligt att de inte de starkare modellerna fick en sådan låda.
Ds21 Pallas -66, B11 Sport -51, SmIE -73,
Cx prestige T2 -88.

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - Motor och drivning"