Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg angående C5 Serie I och II, el och elektronik.
Peckers
5 bar
5 bar
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lotorp / Norrköping

Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av Peckers »

Testar att skriva här igen , finns mycket erfarenhet här men tycker det dröjer med svar!

Efter att jag bytt hydralpump på min C5 04:a så startade jag och stängde av flera ggr körde upp och ned med knapparna för att fylla hydralsystemet! Nog om det Hydralsystemet funkar!

Mitt i allt detta starta stänga av och koppla till och ifrån handsken på boxen som sitter på hydralpumpen (för pumpen ej skulle gå torr) så slutade den att starta!

imobelizer fault , esp/asr not function , economy mode hoppade till slut även in! Testade nytt batteri men samma sak!

Nu står bilen på Citroen och de hittar ej vad det kan vara! De har fått fram att insprutningsboxen är låst och frågade om jag vill byta den! Kostar 12000kr men de ger inga garantier för om det kommer hjälpa! Nycklarna går att koda och det ska ej vara några problem med BSI! Jag har pratat med en Citroen el expert som tycker det är konstigt om insprutningsboxen låst sig då den är den som ska vara till bilen!

Så signalen från bsi till insprutningsboxen kommer ej fram för att låsa upp den! Han sade att det kan vara BSM säkringsboxen då det sitter små relän i den som skickar signalen för att låsa upp! Den kan jag köpa och byta själv! Annars kan det vara fel på kabel eller kontaktstycken sade han! Var ovanligt att det skulle vara fel på själva insprutningsboxen!

Nu har de iaf tatt bort insprutningsboxen och skulle lämna den till en som skulle se om den gick att låsa upp!

vad skulle ni ha gjort? Är den upplåst och det ej funkar ändå så är det ju antingen kablar eller BSM säkringsbox!

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av peterlan »

Peckers skrev:
28 sep 2017, 08:56

Mitt i allt detta starta stänga av och koppla till och ifrån handsken på boxen som sitter på hydralpumpen (för pumpen ej skulle gå torr) så slutade den att starta!

Det kan inte vara den detaljen som helt enkelt knäckt boxen då? Att du fått nån spänningsspik bakvägen som rökt några komponenter i boxen?
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Peckers
5 bar
5 bar
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lotorp / Norrköping

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av Peckers »

Boxen på hydralpumpen är inget fel på!

Utan de säger det är insprutningsboxen som är låst! Ja det är möjligt att det hänt något! Jag pratade dock med en annan verkstad och han trodde det kunde vara elcentralen! Signalen för att låsa upp insprutningsboxen går via den! Men den kan de inte kolla där den står nu då måste ja köpa den och chansa! Men andra verkstaden har centraler att testa med för att se om det är det! kan vara kablaget med för själva boxen var väldigt sällsynt den paja. Båda är Citroenverkstäder men det verkar skillja mycket när det gäller erfarenhet , så imorgon blir det lasta bilen och byta stad 🤔

Peckers
5 bar
5 bar
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lotorp / Norrköping

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av Peckers »

Inga Citroën experter här? 😎

Peckers
5 bar
5 bar
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lotorp / Norrköping

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av Peckers »

Har nu hämtat bilen utan att Citroen hittat felet , istället för att hitta något fel mer än att bilens insprutningsbox står som låst så har de lyckats med att C-låset ej längre fungerar 😞

De har ej provat med att byta elcentral heller vilket jag tror det kan vara samt även den Citroen verkstad jag nu tagit bilen till! Hoppas de har lite mer erfarenhet!

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av alfp »

Hej
Vad händer när du sätter i nyckeln och försöker starta blinkar nyckelsymbolen till eller lyser den hela tiden?
Är nyckelsystemet ok skall den bara blinka till Lyser den med fast sken måste nycklarna programmeras om
Det är hellre inget normalt förfarande att köra systemet som du gjorde Koppade du loss batteriet innan du delade på kopplingsboxen?
Normalt luftar systemet sig själv Ecnomy mode inträffar efter ett tag med tändning eller andra strömförbrukare varit till Det återställer sig endast efter att du kört bilen en stund alltså hjälper inte med att byta batteri och har inget med start att göra
imobelizer fault = strul med nycklarna Testa med reservnyckeln
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Peckers
5 bar
5 bar
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lotorp / Norrköping

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av Peckers »

Båda nycklarna är omkodade och fungerar , har ingen nyckelsymbol! Bilen har stått hoss Citroën 1v nu utan de kunnat hitta felet , de har dock ej testat byta elcentral!

Körde idag bilen till en annan Citroen verkstad i en annan stad där de verkar ha mer koll på detta och ska börja med den på måndag!

När jag hade bilen hemma och försökte starta så gick den på starten och den luktade även bensin , kopplade loss utan att koppla loss batteri först och ibland batteri först så tror något fått en spänningstopp

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av alfp »

Prova koppla samman säkring 10 och 13 i säkringsboxen i motorrummet startar den då byt box
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Peckers
5 bar
5 bar
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lotorp / Norrköping

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av Peckers »

Där den står nu ska de testa med en box på måndag vilket de ej kunde göra på förra verkstan , helt sjukt att du där måste köpa elcentralen först och hoppas på det är den!

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av alfp »

Det är förjäkligt har dom ingen hemma är det ju bara att låna från en annan bil och prova det tar max 10 min att skifta och inte fan betalar man innan bilen fungerar.
Du har ju lärt dig en sak Vilken verkstad du inte skall använda i framtiden
en fungerande box finns hos bilskrotarna för ca 1000 kr Den sitter i massor av bilar
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

PelleEG
40 bar
40 bar
Inlägg: 453
Blev medlem: 29 apr 2010, 11:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av PelleEG »

Jag vet inte om det har gjorts men… om säkringen för hydraulpumpen har bytts (undre nivån i motorrummets-säkringscentral), om och i så fall… för att komma åt denna har man antagligen lossat ett flertal kontaktstycken på ”övre nivån” i säkringsboxen för att komma åt den ”undre nivån”.
Det kan inte ha blivit glapp/okontakt i något av dessa kontaktstycken, och som orsakar felet?

/Pelle
Hundar har ägare, katter har tjänare. Ps, tycker om bägge modellerna Ds.
C5 2,2 HDi -02, Scania SBA 111A -76, Subaru Forester -05, Ford Cortina -66, VW 1302 -72, Mercedes 230(W123) -80.
Bostadsort: Södertälje.

Peckers
5 bar
5 bar
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lotorp / Norrköping

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av Peckers »

Den verkstad den står på nu har mätt på kablar och testat med en annan elcentral men det var ej felet utan det är insprutningsboxen , ny är beställd från Frankrike sedan kodas den då den är på plats i bilen! Med jobb och allt ska det landa på 14.400kr 💸💸💸

Peckers
5 bar
5 bar
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lotorp / Norrköping

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av Peckers »

Så nu efter 1månad lite drygt hade de fått hem ny box och det kodades och var klart på 2tim! De ringer att bilen är klar att hämta! Har 6mil till verkstaden så jag får fixa skjuts , grabben 3år i barnstolen hungrig och gnällig! Åker dessa 6mil , väl framme betalar jag 14.413kr och tänker att ja det är ju bara pengar! Går ut sätter över bilstol och grabben och ska sen starta och bilen startar ej! Istället kommer felmedelanden upp Imobilizer fault , esp not function precis som när jag lämnade bilen!

Går in o säger att bilen funkar ej , så en blir med och testar och ser samma sak! Det var tråkigt vi får fixa det säger han! Samt att den provkördes i morse utan problem!

#1 boxen är säkert ej felet , varför skulle det annars va kvar samma fel?

#2 om de säger det är nått annat som är fel borde de åtgärda det gratis eller ge tebax för boxen och sätta i gammla!

3# en bekant sa varför krävde du ej lånebil

4# vad har jag för rättigheter? är ju garanti både på jobb o delar!

matsm
40 bar
40 bar
Inlägg: 558
Blev medlem: 13 feb 2004, 21:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Floby Sweden

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av matsm »

Hej.
Detta med olika Citroen verkstäder är inte klokt.Vet en som är säker och som jag brukar kontakta är Rays bilverstad i Uddevalla. Han har 30 år med Citroen. Prova att slå en signal till dom,han är ej omöjlig att rådfråga Mvh Mats
Citroen C511 2005 KB 2,0i 143 SX motor RFJ (EW10A) Reg.nr WWN730

Peckers
5 bar
5 bar
Inlägg: 77
Blev medlem: 12 maj 2014, 07:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lotorp / Norrköping

Re: Insprutningsbox låst! C5 04:a

Inlägg av Peckers »

Ja detta börjar dra ut på tid! Är 2mån nu sedan bilen lade av! Om 1månad reser vi till Thailand då vi brukar bo där på vintern , så jag funderar på att ställa av den redan för på Citroen har de ingen koll på vad det kan vara!

Pratade med dem idag och de sade det var den nya styrboxen de fått hem som jag betalade 14.413kr för som gått sönder , och att bilen funkade då de lämnade över nyckeln! Det lät som att detta ej var prio längre utan att de gett upp i princip! Jag tycker att bilen ska fungera när man ska hämta den annars är det detas ansvar! Tänker inte lägga 1kr till på bilen! Och kan de ej fixa den vill jag ha mina 14.413kr tillbaka!

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - El"