Färddatorn

Inlägg angående C5 Serie I och II, el och elektronik.
Leif C5 Break -04
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 dec 2006, 22:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: Färddatorn

Inlägg av Leif C5 Break -04 »

Stavves skrotare måste ha varit ganska snäll. Jag har gjort två försök: på Returbilen i Malmö var allt som kunde likna ett bra material bortplockat, eller också var spakarna för gamla.
Och min gamla favorit Arons förklarade att de bara sålde hela spakcentraler.
Jag tror att förekomsten av bildelsbasen.se och laga.se ställer till det. Allt blir systematiserat och likriktat. Tror för övrigt också att det påverkar prisbilden negativt, men det är ju en helt annan tråd.
Citroën C5 Tourer -15, Fiat 500 C -11

Stavve
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 okt 2013, 16:21
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sollefteå

Re: Färddatorn

Inlägg av Stavve »

Hade nog lite tur också. Fick gå och kolla runt själv. Fast det inte är nån självplock. På alla C5:or var spakcentralerna borta, men då hittade jag den där Xsaran där allt var kvar och att dom tillät man plockade bort delar från spaken tillhör inte heller vanligheterna som sagt.

Att inte kontakten finns som reservdel är en skam.

Leif C5 Break -04
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 dec 2006, 22:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: Färddatorn

Inlägg av Leif C5 Break -04 »

Citroën C5 Tourer -15, Fiat 500 C -11

Leif C5 Break -04
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 dec 2006, 22:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: Färddatorn

Inlägg av Leif C5 Break -04 »

Hej!

Jag har knåpat ihop en liten pdf om detta problem och hur man kan lösa det. Är för datorovan för att hitta hur man gör pdf:er publika, men skickar gärna min fil till behövande. Mejla mig gärna!

MVH/Leif B

leif.bredford [at] hotmail.com

Tack Gunnar för tipset om sökrobotar. Jag borde tänkt på det. Och har ändrat nu. Men ett [at] istället för en alfakrull borde väl lösa problemet.
Citroën C5 Tourer -15, Fiat 500 C -11

Masten
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2493
Blev medlem: 03 jan 2005, 22:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Varberg

Re: Färddatorn

Inlägg av Masten »

Leif C5 Break -04 skrev:Hej!

Jag har knåpat ihop en liten pdf om detta problem och hur man kan lösa det. Är för datorovan för att hitta hur man gör pdf:er publika, men skickar gärna min fil till behövande. Mejla mig gärna!

MVH/Leif B

leif.bredford [at] hotmail.com

Tack Gunnar för tipset om sökrobotar. Jag borde tänkt på det. Och har ändrat nu. Men ett [at] istället för en alfakrull borde väl lösa problemet.
Nu ligger Leifs eminenta PDF på min Dropbox för allmän beskådan: https://www.dropbox.com/s/zfrhaiekhwmqi ... t.pdf?dl=0
Masten

Mazda MX-30 Sky -22 2022.06-
VW Touran 1.4 TSI R-Line -18 2017.10-

Citroën-historia
XM 110 -92 2005.07-2011.06
C2 1.4 VTR -06 2011.03-2014.05
C5 II 2.0 SX -05 2009.01-2017.07
C5 III 2.0 Bioflex Comfort Tourer -09 2014.05-2017.10

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Färddatorn

Inlägg av gunnarw »

Leifs beskrivning finns här också:

Bild

Tack Leif!
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
lappen69
10 bar
10 bar
Inlägg: 137
Blev medlem: 04 dec 2017, 22:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Färddatorn

Inlägg av lappen69 »

Tack för denna tråd, blir kanon när jag skall plocka isär min spak :D Men en stilla undran...hur kan det komma sig att man inte kan köpa den del som reservdel? :shock: Verkar ju onekligen vara en svag punkt i konstruktionen :(
C5 2.0 VTR 2005

Leif C5 Break -04
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 dec 2006, 22:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: Färddatorn

Inlägg av Leif C5 Break -04 »

Ja du, frågan är väl ungefär 15 år gammal.

Ett svar är att eftermarknaden är viktig. Jag uppfattar C5 som relativt billig i förhållande till utrustningsnivån. Då är det kanske viktigt att hämta in pengarna på eftermarknaden och sälja en spakcentral för fem-sex papp istället för ett litet bleck för några tior.
När jag frågade på Peugeot (samma system) sa säljaren att man inte skulle pilla själv med sådant, det ingick i säkerhetssystemet, blablabla.
Ett annat svar är att man inte testat allt tillräckligt före produktionsstart - det gäller exempelvis även den ohållbara strömförsörjningen (genom defrostertrådarna) till låset till bakrutan.

Eller idiotplaceringen av gasfjädrarna till bakluckan.

Men sammantaget är det väl det som är utmaningen som ägare, när C5:or tycks skrotas i parti och minut.
Citroën C5 Tourer -15, Fiat 500 C -11

bullerbocken
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 apr 2017, 15:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Färddatorn

Inlägg av bullerbocken »

Underbar guide du gjort leif något jag kommer testa snarast. En snabb fråga hur mkt arbete är det för att plocka bort hela pinnen råkat dra ut hela den gröna kabeln så måste sätta tillbaka denna. måste man plocka bort ratt etc eller finns det en bra genväg ?

Leif C5 Break -04
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 dec 2006, 22:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: Färddatorn

Inlägg av Leif C5 Break -04 »

Jag får passa på den, tyvärr. Har själv plockat bort en spakcentral på skroten och fick då plocka bort krockkudde och ratt, och boxen är ju delbar så såvitt jag förstår skulle du kunna löda tillbaka kabeln om du kan spåra var den är fäst.

Men om du plockar av ratten så måste såvitt jag förstår även rattlägesindikatorn för krockkudden programmeras om med Lexia, vilket betyder att du måste be om hjälp på verkstad eller någon av de snälla människor som befolkar detta forum.

Så bollen går vidare. Någon som vet mer?
Citroën C5 Tourer -15, Fiat 500 C -11

bullerbocken
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 apr 2017, 15:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Färddatorn

Inlägg av bullerbocken »

tack för svaret får överväga om jag behöver min torkare bak samt knappen då.

Leif C5 Break -04
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 dec 2006, 22:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: Färddatorn

Inlägg av Leif C5 Break -04 »

Med ”gröna kabeln” menar du hela den breda, som syns på pdf:en?
Citroën C5 Tourer -15, Fiat 500 C -11

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Färddatorn

Inlägg av tomasojohansson »

Varför måste bilar ha färddatorer?
Går det välja bort denna uppenbara källa till utebliven nattsömn och raserad ekonomi?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Leif C5 Break -04
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 dec 2006, 22:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund

Re: Färddatorn

Inlägg av Leif C5 Break -04 »

Färddatorn - även av det simpla slag som finns i min C5:a - är ett jättebra hjälpmedel. I takt med ökad ålder och gubbighet använder jag snittförbrukningsfunktionen mer och mer.
Problemet i det här fallet uppstod väl när ekonomen Dupond lyckades brotta ner ingenjören Dupont i fråga om de futtiga francs (euron kom först 2002) som kontaktbleckjävulskapet kostade i kalkylen.
Möjligen singlade de franc om vilken tjocklek det skulle ha.
Citroën C5 Tourer -15, Fiat 500 C -11

Masten
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2493
Blev medlem: 03 jan 2005, 22:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Varberg

Re: Färddatorn

Inlägg av Masten »

tomasojohansson skrev: Varför måste bilar ha färddatorer?
Går det välja bort denna uppenbara källa till utebliven nattsömn och raserad ekonomi?
Färddatorn är ett ypperligt verktyg, jag tycker att det känns fattigt att köra en bil utan det. Jag använder alltid snittförbrukningsfunktionen (tävlar med mig själv för att få så lågt som möjligt) och räckviddsvisaren.
Masten

Mazda MX-30 Sky -22 2022.06-
VW Touran 1.4 TSI R-Line -18 2017.10-

Citroën-historia
XM 110 -92 2005.07-2011.06
C2 1.4 VTR -06 2011.03-2014.05
C5 II 2.0 SX -05 2009.01-2017.07
C5 III 2.0 Bioflex Comfort Tourer -09 2014.05-2017.10

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - El"