TPMS med begagnade fälgar/sensorer

Inlägg angående C5 Serie I och II, el och elektronik.
Användarvisningsbild
Seehund
40 bar
40 bar
Inlägg: 509
Blev medlem: 08 aug 2007, 11:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: GBG/Öland

TPMS med begagnade fälgar/sensorer

Inlägg av Seehund »

Jag har köpt en uppsättning däck på originalfälgar med redan monterade däcktryckssensorer. Enligt säljaren fungerade sensorerna när denne ställde undan hjulen förra sommaren.

Fungerande däcktrycksövervakningssystem är visserligen inget högprioriterat för mig, men det vore kul att få igång det när det ändå finns där. Så hur går man till väga? Jag känner inte till sensorernas ID, ifall det bara skulle vara att knappa in dessa med Lexia.

Jag har provat att bara återaktivera TPMS (hade det avaktiverat för att slippa varningspipet med de gamla TPMS-fria fälgarna) med Lexia, men kan konstatera att bilen efter tiotals mils körning i vart fall inte på egen hand har upptäckt att den numera har hjul med TPMS - det gamla välbekanta pipet kommer som vanligt efter en halvtimme.

Räcker det månne med att uppsöka valfri gummigubbe för att få sensorernas ID utlästa (om de nu alls har någon kräm kvar i batterierna) och knappa in dessa hemmavid i Lexia? Eller behövs ytterligare specialinstrument och -procedurer?
- Wir fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn!
C5 Ⅲ 2.2 HDi 200 aut. Exclusive Tourer -13
(I inlägg till maj 2022: C5 Ⅱ 2.2 HDi 173 aut. Exclusive Break -07)
(I inlägg till april 2016: XMTCTVSX Berline -95)
(I inlägg till april 2010: Xantia 1.8i Berline -94)

Användarvisningsbild
Seehund
40 bar
40 bar
Inlägg: 509
Blev medlem: 08 aug 2007, 11:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: GBG/Öland

Re: TPMS med begagnade fälgar/sensorer

Inlägg av Seehund »

Seehund skrev:
01 maj 2017, 21:34
Räcker det månne med att uppsöka valfri gummigubbe för att få sensorernas ID utlästa (om de nu alls har någon kräm kvar i batterierna) och knappa in dessa hemmavid i Lexia?
Det var allt som behövdes, kan jag nu meddela. :)
- Wir fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn!
C5 Ⅲ 2.2 HDi 200 aut. Exclusive Tourer -13
(I inlägg till maj 2022: C5 Ⅱ 2.2 HDi 173 aut. Exclusive Break -07)
(I inlägg till april 2016: XMTCTVSX Berline -95)
(I inlägg till april 2010: Xantia 1.8i Berline -94)

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - El"