Tappat styret. Power steering failure

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie I och II.
Linkan
10 bar
10 bar
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 apr 2009, 21:30
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Tappat styret. Power steering failure

Inlägg av Linkan »

Har senaste veckan varit utan styrservo ibland när jag startat min C5 HDi -07 Break. Varning i displayen och akustiskt larm också.
Ibland kommer den tillbaka efter några sekunder, ibland kommer jag ända till jobbet, 3 mil, och ingen styrservo hjälper mig. Efter jobbet när jag ska åka hem kan den fungera precis som vanligt igen, då fungerar den till jag stänger av bilen. Den upphör aldrig under färd, endast när jag startar bilen. Jag vet ju om att det går tungt att styra och att man INTE ska köra utan servo :oops: , MEN jag måste till jobbet och jag ska felsöka i helgen. Har ni några tips?
Citroen C5 HDi Break -07, Harley Davidson Road King -12, Fordson Major -52, Massey Fergusson -76, Huddig 960 -88

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av Lundin B »

Hade börjat med att kolla LDS-nivån.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2491
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Tappat styret. Power steering failure

Inlägg av cau »

En viss försiktighet tillråddes. Jag har en bekant med en Peugeot 407 -05 där styrservopumpen helt lade av under färd, men han hade änglavakt.
Ny pump hos aukt. verkstad 20 000:- bättre beg. från skroten 3 000:-.
:(

daniel_olsson
10 bar
10 bar
Inlägg: 140
Blev medlem: 07 sep 2010, 17:05
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av daniel_olsson »

Jag har fått detta två gånger.
Då har jag stängt av bilen och startat efter några sekunder, servon har då funkat igen.

Min bakände sänker sig och jag har en teori om att om jag startar medans bilen håller på och pumpar upp sig bak så räcker inte trycket till att initiera styrservon. fan vet om det stämmer men det är min teori i alla fall.
Men det hänger ju ihop med LDS nivån, kan ju lika gärna vara det såklart!
C5 2.0 HDi, Break -04B

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av Lundin B »

Fjädring och styrning är olika pumpar, dock med samma hydrauloljebehållare.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

PelleEG
40 bar
40 bar
Inlägg: 453
Blev medlem: 29 apr 2010, 11:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av PelleEG »

Inte specifikt för Citroën men generellt finns det ett antal ventiler i styrservosystemet och som kan kärva.
När uppstår problemen? Vid kyla? Fungerar servostyrningen normalt när det är varmt väder (och då menar jag vid temp över +10)? Kanske inte alldeles lätt att svara på denna fråga då vi ännu har vinter.

Hydrauloljan till servostyrningen behöver sällan överarbeta sig och oljetemperaturen i kretsen blir därför inte särskilt varm. Ok, hydrauloljan i en Citroën får även arbeta med fjädringen, därför lär säkert temperaturen i hydraulsystemet bli något högre än hos andra bilar men särskilt varm lär oljan trots detta aldrig bli. (Jag reserverar mig dock mot det sist nämnda).

Jämför i olika utetemperaturer och om det blir någon skillnad. Fungerar servon bättre när det är varmare väder så kan vi misstänka kärvande ventiler i servopumpen/dess system.

Min teori är: När du startar motorn så ställer sig (kärvande) ventiler i styrservokretsen i ett visst läge och som de även behåller. Det stämmer med det som du har berättat, ingen ändring under färd.

Du får även ett felmeddelande när detta inträffar, ok kanske att det sitter särskilda givare på kretsen till styrservot, vet ej!
Vad får du för felmeddelanden, vad säger dessa? Som rubiken "power steer failure"?

”Cau” sa att en ny pump till en Peugeot 407 kostar 20 000 kr!!! Iiiiiii!!! Är det gjord av guld?


/Pelle
Hundar har ägare, katter har tjänare. Ps, tycker om bägge modellerna Ds.
C5 2,2 HDi -02, Scania SBA 111A -76, Subaru Forester -05, Ford Cortina -66, VW 1302 -72, Mercedes 230(W123) -80.
Bostadsort: Södertälje.

Johan Jatko
70 bar
70 bar
Inlägg: 990
Blev medlem: 11 jul 2007, 01:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Koskullskulle

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av Johan Jatko »

PelleEG skrev: ”Cau” sa att en ny pump till en Peugeot 407 kostar 20 000 kr!!! Iiiiiii!!! Är det gjord av guld?

/Pelle
Jo det kan kosta. Hörde att en ny vattenkyld (special) generator till Mercedes kostar 24k...
-12 Skoda Octavia Scout 9000mil
-09 Skoda Octavia Scout 21000mil *såld*
-05 Citroën C5 2.0HDi, 24000 mil *skrotad*
-92 Ford Sierra *såld*
-84 Volkswagen Golf *såld*
-94 Peugeot 405 Mi16 *såld*
-92 Peugeot 405 *såld*

Linkan
10 bar
10 bar
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 apr 2009, 21:30
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av Linkan »

Tja...problemet kom smygande så att säga. Första gången endast som en ilsken ljudsignal och texten Power steering failure i displayen. Efter några hundra meters körning så fungerade servon precis som vanligt igen. När jag startade fungerade den inte alls. Alltså allt eller inget.
Sedan har felet kommit oftare och oftare och sedan ca en vecka tillbaka har jag ingen servohjälp alls. Jag monterade bort innerskärmen och kollade kablaget till pumpen i helgen och det såg helt nytt ut. Rent och snyggt var det också. Har även kollat säkringen. Försökte kolla nivån i oljeburken men det är nog inte meningen att man ska göra. Verkar helt omöjligt.... När man skruvar av locket till burken så ser det ut som om någon stoppat ned en liten liten mugg i hålet. Inget som man ta bort, finns alltså ingen chans att se någon oljenivå. Urdumt!
Varje gång jag startar så piper det ilsket i varningssystemen och det lyser STOP med röd text på instrumentbrädan. Det verkar vara ett sällsynt fel jag fått på min bil. Har inte läst om det tidigare på forumet.
Jäkligt irriterande är det i alla fall. Måste väl lämna in bilen till märkesverkstad snarast möjligt för det är aningen obekvämt att köra utan servo
Citroen C5 HDi Break -07, Harley Davidson Road King -12, Fordson Major -52, Massey Fergusson -76, Huddig 960 -88

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av Lundin B »

Har du kollat LDS-nivån ??
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av Lundin B »

Lundin B skrev:Har du kollat LDS-nivån ??
Jag hade börjat med att kolla nivån eller helst byta LDS, det skadar inte ivf.. http://www.citroenakuten.com/viewtopic. ... ds#p328023
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

Linkan
10 bar
10 bar
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 apr 2009, 21:30
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av Linkan »

Jag har försökt att kolla men när man tar av locket på burken så sitter liksom en mugg nersänkt i hålet och den är gjuten i samma stycke. Bara små smala spår i "muggens" sidor. Verkar väldigt konstigt tycker jag.
Citroen C5 HDi Break -07, Harley Davidson Road King -12, Fordson Major -52, Massey Fergusson -76, Huddig 960 -88

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av peterlan »

Linkan skrev:Jag har försökt att kolla men när man tar av locket på burken så sitter liksom en mugg nersänkt i hålet och den är gjuten i samma stycke. Bara små smala spår i "muggens" sidor. Verkar väldigt konstigt tycker jag.
Det är inte så att man ska se nivå i "muggen" om allt är OK?
Annars är väl själva behållaren halvgenomskinlig? Det var den åtminstone på min C5:a.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av Lundin B »

Sök och du skall finna,,, :mrgreen: http://www.citroenakuten.com/viewtopic. ... &hilit=LDS För C6 visserligen, men lika för C%, finns skrivet om C5 här också..
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

daniel_olsson
10 bar
10 bar
Inlägg: 140
Blev medlem: 07 sep 2010, 17:05
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av daniel_olsson »

När jag hade läckage från returledningen från servot så fick jag rådet av verkstaden att fylle upp så att det precis täckte botten av "muggen" med fjädringen på lägsta.

Då funkade servot men det läckte varje gång jag aktiverade servot (såklart), fick dock varning för "serios suspension failure" eller liknande när LDS nivån sjönk. Det visade sig som sagt att det inte var fjädringen utan servoreturen som sprungit läck.

Du borde kunna fylla på på samma sätt i alla fall, så har duy undanröjt den felkällan.
C5 2.0 HDi, Break -04B

Linkan
10 bar
10 bar
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 apr 2009, 21:30
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Tappat styret..Power steer failure

Inlägg av Linkan »

Jag har fyllt på enl dessa anvisningar. Det gick i mellan 4 och 5 dl. Jag ska lämna in bilen på märkesverkstad i morgon. Jag tror att det möjligen kan vara ett elektriskt problem. Jag har försökt lokalisera felet men lyckas inte. Svårt att ligga på marken under bilen och försöka jobba. Vi får se om de hittar nåt med datorns hjälp också.
Citroen C5 HDi Break -07, Harley Davidson Road King -12, Fordson Major -52, Massey Fergusson -76, Huddig 960 -88

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Hydraulik"