Kolla LDS-nivå?

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie I och II.
Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Kolla LDS-nivå?

Inlägg av youqe »

Gjorde service häromdagen på min C5 II 2007 HDi 110, med Hydraktiv III (dvs ej +) och kontrollerade då LDSnivån.

Jag sänkte bilen till lägsta läget.
Stängde av motorn.
Öppnade lite försiktigt locket på hydraulbehållaren, fanns en del övertryck.
Kollade ner i hålet.

Min fråga kommer sig av att jag inte såg någon olja alls i den hals/rör vars botten ska motsvara min-nivån.

Ok, här behövs en slurk fyllas på tänkte jag.

Efter att ha varit till MECA idag och köpt en liter TOTAL LDS för 163kr, fin orange sak, sänkte jag bilen igen, stängde av och öppnade locket (pys igen).
Och fyllde på.
Det som förbryllar mig är att hela litern gick i!
Och först då litern var ihälld började olja synas på min-nivån, dvs kring botten på halsen/röret.
20130916443x.jpg
Jag har inte sett något läckage på bilens underrede, kikade senast för några veckor sedan, på besiktningen.

Min funderingar:
-kollar jag nivån på rätt sätt?
-om jag nu har kollar rätt, och bilen verkligen har låg nivå, hmm, förekommer det att bilar brukar ha låg nivå utan att något är fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Kolla LDS-nivå?

Inlägg av Lars H »

Du gjorde rätt. Jag har en kollega som köpt en C5 -07 exlusive och i hans bil saknades också precis en liter. Finns inte en en antydan till fukt någonstans runt fjäderben pump etc på den.
Utan det enda som gjordes var byte av bärarmslagring höger bak. Då läckte det ut en dl när vi släppte trycket. Trodde inte att man skulle behöva fylla på en liter då. Bilen har bara gått 9000mil.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av youqe »

Min har gått lite under 10000mil, och har bara en ägare innan mig. Han nämnde inget om att den varit inne på något reparationsarbete i hydraulsystemet heller (som ev skulle ha kunnat förklarat den felaktiga mängden), så jag börjar misstänka att antingen har den levererats med för lite olja från fabrik eller så har den dunstat..
Nåja, huvudsaken att det är rätt nivå nu. :-)
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av AcuraJan »

En metod att kolla är att göra systemet trycklöst, då sjunker bilen en aning till
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Guggemugge
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 mar 2013, 20:07
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av Guggemugge »

Hej,

Vid senaste service av vår C5 V6 Exclusive påtalade mekanikern att LDS-nivån var för hög. Enligt honom får den inte överstiga halva behållarens höjd. Med för mycket olja kan behållaren spricka då trycket kan bli för högt. Systemet är slutet och volymändringarna när man hissar eller sänker bilen ska kunna tas av den inneslutna luften i behållaren. Jag har personligen hört flera fall av spruckna LDS-behållare. Varning för att fylla på för mycket olja alltså.

Vänliga hälsningar
Guggemugge

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av soso »

Nivåmarkeringarna i "silen" är tänkt att läsas av med fjädringen i lägsta och systemet gjort trycklöst med Lexia. (Går att göra manuellt också.) Utan att göra trycklöst bör man alltså rimligen låta nivån vara lägre än så. Sedan tror jag att en del spruckna behållare kan vara resultaten av klockpunkteringar. På DS lär hydraultunnan kunna bågna av tryckstöten från en punktering om det vill sig illa, på grund av att lufthålet i locket är så litet. På LDS-bilar är dessutom behållaren lufttät...

Bild

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av youqe »

Det var bra info! Soso: bildens högerkant är lite beskuren, hur mycket ska man fylla?
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av Göran W »

"up to the level" dvs upp till märke "b"
Notera att alla avsteg från ovanstående beskrivning kommer att medföra felaktig nivå!
Kan alltså INTE utföras utan Lexia.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av soso »

Har nu kikat lite mer i denna manual.

På den nedre sidan står det att nivån kan vara mellan a och b efter att fjädringen gympats till högsta och sedan ner till lägsta igen. Alltså inget om att göra den trycklös efter att ha höjt och sänkt samt vridit på ratten. Lite motsägelsefullt då nivån i tanken borde gå upp ytterligare efter att fjädringskretsen gjorts trycklöst.

Man kan ledas att tro att b-nivån är ett absolut minimum vid trycklöst system men att även vid en nivå under a har tanken plats för den extra olja som finns i systemet om det görs trycklöst(?). Mest troligt är dock att det är underförstått att systemet ska göras trycklöst igen vid nivåkontroll och att det ska vara minst till b men inte högre än a...

För att vara på säkra sidan skulle jag fylla upp till mellan b– och a-markeringarna endast efter att ha gjort systemet trycklöst antingen genom Lexia eller öppnat på de båda tryckutjämningsskruvarna under bilen. Utan att göra trycklöst innan skulle jag inte fylla mer än till några cm under b. Någon kanske observerat hur mycket extra nivån kan höjas av att göra systemet helt trycklöst? Några deciliter extra som trycks tillbaka i tanken känns i vart fall rimligt om bilen var i lågläge innan.

Bild

Bild
Senast redigerad av soso den 21 okt 2014, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.

magcar
5 bar
5 bar
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungsbacka

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av magcar »

Nivån skall definitivt kollas med systemet trycklöst.
ifall man fyller upp till markeringen med bilen i lägsta läget, men fortfarande trycksatt, innebär det att man har ca 1 liter LDS för mycket i behållaren.
Om man då gör bilen trycklös efter detta så är det stor risk att behållaren spricker, eller, om man har öppnat locket, så rinner oljan ut (1 liter).
Vet inte hur det är med C5, men på C6 kan man göra systemet trycklöst utan lexia manuellt, via en ventil på regulatorn.
2CV CLUB -85, C6 3,0 V6 Excl -06 *såld*

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av youqe »

magcar skrev:Nivån skall definitivt kollas med systemet trycklöst.
ifall man fyller upp till markeringen med bilen i lägsta läget, men fortfarande trycksatt, innebär det att man har ca 1 liter LDS för mycket i behållaren.
Om man då gör bilen trycklös efter detta så är det stor risk att behållaren spricker, eller, om man har öppnat locket, så rinner oljan ut (1 liter).
Vet inte hur det är med C5, men på C6 kan man göra systemet trycklöst utan lexia manuellt, via en ventil på regulatorn.
Är det alltså en hel liter mer olja i behållaren efter man gjort systemet trycklöst? Var befinner den oljan sig när systemet är trycksatt (men i lägsta läget)? Någon ackumulator månne?
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

magcar
5 bar
5 bar
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungsbacka

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av magcar »

youqe skrev:
magcar skrev:Nivån skall definitivt kollas med systemet trycklöst.
ifall man fyller upp till markeringen med bilen i lägsta läget, men fortfarande trycksatt, innebär det att man har ca 1 liter LDS för mycket i behållaren.
Om man då gör bilen trycklös efter detta så är det stor risk att behållaren spricker, eller, om man har öppnat locket, så rinner oljan ut (1 liter).
Vet inte hur det är med C5, men på C6 kan man göra systemet trycklöst utan lexia manuellt, via en ventil på regulatorn.
Är det alltså en hel liter mer olja i behållaren efter man gjort systemet trycklöst? Var befinner den oljan sig när systemet är trycksatt (men i lägsta läget)? Någon ackumulator månne?
Oljan befinner sig i bilens hydraulsystem.
När man gör bilen trycklös så sänks den till sitt absolut lägsta läge. Nivån i LDS-behållaren når då sitt högsta läge, som då skall vara mellan markeringarna.
När man sedan trycksätter/höjer bilen så sjunker följaktligen nivån i tanken under markeringen, syns inte, men man har fortfarande rätt mängd.
2CV CLUB -85, C6 3,0 V6 Excl -06 *såld*

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av youqe »

youqe skrev: Min funderingar:
-kollar jag nivån på rätt sätt?
FÖR ATT SAMMANFATTA (tack alla för er hjälp)

Nä! Jag kollade inte nivån på rätt sätt.
Man ska alltså kolla nivån när man både sänkt bilen till lägsta läget enligt knapparna, OCH gjort systemet trycklöst.
När man gör det trycklöst kunde jag se att bilen sjunker ännu lägre, och ännu mer olja åker tillbaka till LDSbehållaren.
Nedan bilen i lägsta läget:
IMG_6194x.jpg
Nedan bilen dessutom med trycklöst system:
IMG_6186x.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av AcuraJan »

Som jag skrev i fjärde inlägget :mrgreen: dock har jag fyllt över i syfte att kolla om den suger mindre luft vid besiktningen då hjulen vrids för hand upphängd, och inte märkt några problem med heller... alltså till botten i silen i lägsta läget. Möjligen blev det lite mindre besiktningsryckningar i ratten efter det.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Kolla LDS-nivå?

Inlägg av youqe »

Precis Janne :-)
Om någon undrar över träpinnarna vid hjulen? Jag var lite nyfiken och markerade läget på skärmkanten på pinnen för två olika lägena.
När jag gjorde systemet trycklöst sjönk baken 46 mm och framänden 16mm.

Och apropå oljenivåer;
så här såg nivån ut nu med trycklöst system, jämför med nivån häromdagen (se bild i första inlägget), det är samma oljemängd.
IMG_6192x.jpg
Efter att ha sugit ur 6.5dl såg det ut så här (fortfarande med trycklöst):
IMG_6193x.jpg
Efter att ha startat och höjt bilen och sedan sänkt den till lägsta läget ser det åter ut som om det är för lite olja, men det är alltså inte i det här läget man ska kontrollera nivån:
IMG_6198x.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Hydraulik"