Hur byter man spindelled?

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie I och II.
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Hank »

Det finns skruvförband på en bil som kräver att man använder momentnyckel.
Men inte dessa. Dra bara åt muttrarna så att de sitter ordentligt fast.
Utan tvivel är man inte klok.

C55
20 bar
20 bar
Inlägg: 275
Blev medlem: 30 okt 2005, 13:56
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur byta spindelled?

Inlägg av C55 »

vilken låda har jag om jag har en diesel på 80kw 5vxl. från -01?
Finns tydligen lådor utan nivåplugg och då måste man mäta upp rätt mängd.


Här är en instruktion:

Växellådsoljan är enkel att byta, palla upp bilen och ta bort vänster framhjul.
Avtappningspluggen sitter på undersidan av växellådan sexkantig plugg med fyrkantigt hål i mitten.
2L olja och helst nya kopparpackningar.
Påfyllnings/kontroll pluggen sitter på växellådans sida, nås genom vänster hjulhus. En skruv/plugg som sitter ganska högt upp och är större än de andra skruvarna på växellådans sida/ lock.
Vid kontroll/påfyllning: fyll på olja tills det rinner över kanten i hålet.[/quote]

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Rover_Micke »

Då du har 5-petad låda bör du ha nivåplugg.

Du kan annars få reda på exakt mängd här:
http://www.totalnordic.com/sv/Fordonssm ... or-se.html
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Göran W »

Växellåda, manuell ML5T 5/1
 
Volym: Volym 1,8 liter
 
Användning: Normal

Intervall: Kontrollera 60000 km/ 24 månader
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3495
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Habbe »

Meca har ett sådant här verktyg för 164:-
Det kan väl va bra att införskaffa?

Bild
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3495
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Habbe »

Hylsan fungerade på den första spindelleden, bra med värme och en kraftfullare 1/2” mutterknackare gjorde god nytta. Stiften på Meca hylsan sticker egentligen ut 1,2 mm för långt, jag fick en känsla av att några stift även ville ”greppa” i hubben när jag gav mig på den andra spindelleden. Stiften borde varit nerslipade innan jag satte igång. Hur som helst bröts stiften av.
Efteråt såg jag även att på en av de stukade låsningarna hade jag missat att frigöra den till 100 % Är de skickligt utförda håller de säkert emot en del…
Det blev en ny hylsa, en fransk Facom D.138 med 20 års garanti! (Väldigt lik original hylsan OUT207103T om jag har rätt för mig?)
Mutterknackaren räckte inte till men jag hade ordnat en 32 mm slagringnyckel som gjorde jobbet!

Bild

Bild

Nästa gång ska jag även ha en sådan här i beredskap. Den lär både hålla och passa bra...
Senast redigerad av Habbe den 21 maj 2019, 07:50, redigerad totalt 1 gånger.
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av alfp »

Har du tillgång till svets mig eller el Lossa spindelleden och montera ett Plattjärn på ca 5x20x x130 mm där du borrat ett hål på ca 12-13 mm och trär över pinnen till spindelleden och svetsar fast Därefter tar du bara den lilla handsläggan och slår loss den Det enda du behöver lossa är hjulet GLÖM INTE ATT LÅSA DEN NYA LEDEN efter montage.
Kör du till smeden och fixar järnet gör några st så är dy rustad till nästa gång
Hör av dig om något är oklart så tillverkar jag en ritning .
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Lars H »

Sedan ska gängorna vara rengjorda och väl infettade innan en ny led dras på plats. Vid nästa byte är det då en barnlek att lossa leden jämfört med en fastrostad dito.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3495
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Habbe »

Ja fettet sparade jag inte på :-)

alfp skrev:
05 jan 2018, 00:41
Plattjärn på ca 5x20x x130 mm
Jag antar att du menade 50x20x x130 mm så det blir som en slagnyckel...

Det blev märkbart stadigare med två friska spindelleder, det var ganska sidovingligt tidigare med två glappiga!
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

oskars32
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2016, 23:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av oskars32 »

Själv köpte jag en gasollvärmare från jula med den stora regulatorn och värmde till allt var rött sedan tog jag en rörtång och ett två meter järnrör och fick loss eländet till slut. Monterade sen med massor med fett.. Men tycker dem håller 1000 ggr bättre än Audi och Mercedes spindelleder enl erfarenhet.

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Axa »

alfp skrev:Har du tillgång till svets mig eller el Lossa spindelleden och montera ett Plattjärn på ca 5x20x x130 mm där du borrat ett hål på ca 12-13 mm och trär över pinnen till spindelleden och svetsar fast Därefter tar du bara den lilla handsläggan och slår loss den Det enda du behöver lossa är hjulet GLÖM INTE ATT LÅSA DEN NYA LEDEN efter montage.
Kör du till smeden och fixar järnet gör några st så är dy rustad till nästa gång
Hör av dig om något är oklart så tillverkar jag en ritning .
Bästa tipset jag läst här på forumet om att lossa fastrostad led var att svetsa fast kulan i koppen. Och sedan svetsa fasta muttern på kulbulten, så leden kan lossas med vanlig hylsa och evt lång hävarm. Värmen från svetsen lossar rosten och evt locktite.
Ha en lämplig kärl med vatten eller trädgårds slangen redo för att kyla ned så lossar det ändå bättre och undgår risken att det blir så varmt att hjullagrets tätning skadas.

Bifogar en bild som visar varför jag måste byta nu igen. Dumt nog köpt jag led med med gummiband istället för stål fjäder runt damaskens öppning. Den är borta. Berodde nog på att fokus få var att hitta en led som såg ut att ej vara för kort dom dom som Mekonomen säljer (TRW?) Kanske beroende på att skyddet är borta. Tänkte bocka till ett nytt av Tun aluminium plåt..



Två nya leder med stålfjädrar är beställd då ævrn andra sidan har litet glapp. Ser på bilden identisk ut som den som tyska butiker säljer dom SKF led https://www.eurodel.no/baerekule-meyle-11-16-010-3347
https://www.eurodel.no/baerekule-lemforder-11592-02

Tog två olika av de dyraste som påstås vara "premium " så får vi se hur länge det håller..

Bild

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk


C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Stefan M »

Värt att poängtera är att dylika hylsor INTE är gjorda för slående verktyg. De ska dras med dragskaft. Kör man med muttermaskin så ökar risken med 100% att man till slut skadar tapparna.
Ett bra tips annars på de verktyg som har genomgående hål. Försök att dra fast hylsan med hjälp av gängan på leden och en mutter. Då sitter hylsan fast mot spindelleden och man riskerar inte att slinta och dra snett.

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Axa »

Stefan M skrev:Värt att poängtera är att dylika hylsor INTE är gjorda för slående verktyg. De ska dras med dragskaft. Kör man med muttermaskin så ökar risken med 100% att man till slut skadar tapparna.
Ett bra tips annars på de verktyg som har genomgående hål. Försök att dra fast hylsan med hjälp av gängan på leden och en mutter. Då sitter hylsan fast mot spindelleden och man riskerar inte att slinta och dra snett.
Bra poænger Stefan!

Dessutom viktig att göra rent de invändiga gängorna ordentlig, och då är liten roterende borste på borrmaskin det absolut bästa. Och personligen smörjer jag in gängorna med marinfett. Ser ingen poeng med Loctite då man ändå skal låsa med att knacka in låsringen.
En av de nya lederna hadde jag problem att skuva in de sista varvet. Var nog kvar minst 1mm vilket nog skulle fyllts upp med skyddsplåten.

Jag kom just på hur jag skall få till nya skydd av en gammal aluminiumkastrull från ett trasigt gaskök.. Skär den i två halvdelat, och så borra hål för kullederna i respektive botten.

Namnet på kastrullen passar ju utmärkt för bilmodellen!! :-)Bild

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk

C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av Axa »

Kom på att jag borde prova med riktig verktyg/ special hylsa denna gång. Vilken är det som passar?
På Ebay hittar jag ju två olika.
En med 51mm och en med 60mm ytter diameter.. men ingen info vilka specifika bilar och leder som de passar till..

EDIT!: Hittade info om att det är den mindre på 51mm som passar C5 (vad är den andra till? Peugeot?)
Så har beställt en från UK https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3296877590


C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Hur byter man spindelled?

Inlägg av nyktercitropat »

Bara ett påpekande: det är inte "bra" att dra fast hylsan mot spindelleden - det är tanken.

Sitter den glappfritt monterad så håller den även med mutterpurra.

-- Mats

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Hydraulik"