Klockbyte eller fyllning?

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie I och II.
Skriv svar
Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av frippegubben »

Hur ofta bör man fylla eller räkna med att byta klockor på en c5:a?
Min 06:a passerade just 27000 mil, och jag har ingen aning om ifall nån gjort det på bilen, men med tanke på dess övriga rätt slitna skick har jag ingen anledning att tro att nån gjort nån service på hydraulsystemet någonsin...
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7363
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av soso »

Svårt att säga. Ofta håller de trycket över 20000 mil. Är den mjuuuk när du gungar i hörnen (tomgång och normalhöjd)?

LDS:en bör bytas åtminstone innan 12000 mil. Helst var 6000:e mil. Fräsch olja ger mjukare fjädring. Sug upp lite från botten och kolla färgen. Men troligtvis är det inte bytt regelbundet eftersom det inte står i serviceboken...

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av Göran W »

På C5 är det inte så lätt att "suga upp från botten". Man får istället lossa en slang i hjulhuset.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7363
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av soso »

Går det inte att pressa förbi en smal slang via "silens" sida? Kanske jag som inbillat mig bara. Men, ja. Ska du liks byta LDS:en är det slangen i hjulhuset som gäller ändå.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av LeifHj »

Jag bytte samtliga klockor på min 2001:a för ett år sedan, ett par av dem var punkterade, de andra vet jag inte skicket på, förmodligen inte så bra. Då hade bilen gått ca 19000 mil, jag vet inte om några klockor har bytts tidigare.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2597
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av Snic »

LeifHj skrev:
24 aug 2017, 18:09
Jag bytte samtliga klockor på min 2001:a för ett år sedan, ett par av dem var punkterade, de andra vet jag inte skicket på, förmodligen inte så bra. Då hade bilen gått ca 19000 mil, jag vet inte om några klockor har bytts tidigare.
//Leif
Hur kändes bilen enligt Soso,s metod då?
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7363
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av soso »

Trådskaparens bil (om det är en 1.6HDi) är lättare att känna en punkterad klocka på då den endast har fyra och det räcker att göra ett enkelt gungtest.

På en V6 med HA3+ (6st klockor) är det lite mer svårare att känna en punkad klocka. Gungar man en avstängd och låst bil så går det att upptäcka en punkad hjulklocka. Startar man sedan bilen går det sedan att jämföra. Känns bilen inte mjukare då är en mittklocka att misstänka. Helst ska man nog ha ett okej referensobjekt om man inte "vet" hur det ska kännas.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7363
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av soso »

Och angående fyllning. Det finns en (några?) som fyller grå klockor i landet men är de punkterade är det nya som gäller. Autofrance har bra pris på klockor.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av LeifHj »

Hur kändes bilen enligt Soso,s metod då?
Inte en aning.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av frippegubben »

Jag har nog redan skrivit upp byte av LDS på "att göra listan", så det kanske är steg 1. Jag har inte upplevt bilen som stum eller så, men jag kanske bara jämför med min gamla CX. Och det var ju ett antal år sen så minnet kan spela spratt också.
Jag börjar med byte av LDS så får vi se vad som står på tur efter det!
Citroën C5 -06, 1.6 HDi, Break... Har Lexia!!!

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7363
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av soso »

Ja en C5 I/II går ju inte att jämföra med CX. Men med nya klockor, helst komfortklockor eller lämpliga grönklockor blir den ju bättre åtminstone.

Thomasbx
40 bar
40 bar
Inlägg: 688
Blev medlem: 26 okt 2005, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Falun

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av Thomasbx »

soso...ang. min V6-05 Sedan. Både vid avstängd och med motorn igång så gungar den mjukt bak
och h-fram men v-fram är ganska stum. När motorn är avstängt hörs, på h-fram, en tickande från klockan
när jag gungar på bilen men när jag gungar på v-sida så hörs inget från klockan + att den känns stum.
Är det bara klockan v-fram(förarsidan) som ska bytas eller räcker det med fyllning :?:
Bilen har gått 18350 mil så byte av LDS står på "att göra listan".
Finns det komfortklockor till C5 II V6 Sedan -05 :?:
Slangen i hjulhuset pratas det om. Är det på V eller H-sida fram :?:
Gissar att det är på H-sida eftersom hydraulbehållaren sitter där.
Mina kära 2 x C5 V6 Excl. Aut. Berline / -05 beige skinn, glastaklucka, TPMS, laminerade rutor / -06 beige skinn, telefon, JBL soundsystem, CD-växlare, GPS, TPMS, AFIL, laminerade rutor. / C5 2,0 Break -05 Aut. Exclusive, Alcantara, GPS, JBL, TPMS, A-Fil, Glastaklucka, Parkeringssensorer fram/bak, laminerade rutor, CD-växlare, Telefon. / C5 2.0 Break Man. -05. Tidigare älskarinnor är GS Pallas-75, GS Special-77, BX D-84, XM Berline 110hk -90, BX 14 TGE-90, Berlingo -98 1,4. Xantia -97 2.0 16V Break, C5 Break Aut. -02, Xsara Picasso 2.0 -05 Automat. In my memory I still love them all. Har Lexia/Diagbox 7.51

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Klockbyte eller fyllning?

Inlägg av Lars H »

Comfortklockor köper du hos Autofrance.
Ska du byta en klocka så byt båda hjulklockorna på samma axel.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Hydraulik"