Så HÄR gick det till . . .

Allmänna frågor om BX
Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar
Inlägg: 1087
Blev medlem: 07 jan 2003, 00:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Masthugget, Göteborg

Så HÄR gick det till . . .

Inlägg av Stefan K. »

. . . när BX fick sin form!
(Ett komplement till hur den sattes samman i tråden "Så gick det till . . .")

Citat från artikeln nedan:
"So Bertone chief designer Marcello Gandini cooked up the Tundra, a hatchback that was both practical and wonderfully late-70s-futuristic. But he cheated a little bit. Gandini revived an earlier design he created for English automaker Reliant called the FW11."
(Marcello Gandini ritade Lamborghini Miura och Countach bla.)

http://jalopnik.com/meet-the-concept-ca ... 1487322338

Stefan K.

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: Så HÄR gick det till . . .

Inlägg av M S »

Intressant länk i kommentarsfältet: http://karakullake.blogspot.se/2010/06/ ... ar_13.html

This is probably the only BX in America. It was imported by aerospace company Lockheed. It was taken to Lockheed's wind tunnel because engineers were puzzled by how such a boxy car had such a low coefficient of drag (0.34).
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

Skriv svar

Återgå till "BX - Allmänna frågor"