Vinterförvaring BX - Skåne

Allmänna frågor om BX
panneau de pastèque
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2016, 10:49
Medlem i SCK?: Nej

Vinterförvaring BX - Skåne

Inlägg av panneau de pastèque »

Inför vintern står jag inför att låta bilen, en BX från 1990 i fint skick' att stå ute alternativt införskaffa ett helkapell för att åtminstone täcka bilen. Jag saknar tillgång till garage men kommer inte behöva nyttja bilen under vintern Frågan, hur pass effektivt kommer ett hekappell utomhus att vara? Detta är i Skåne, tätort. Andra faktorer att tänka på för att bibehålla skicket på bilen?

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Vinterförvaring BX - Skåne

Inlägg av senmathal »

Om du menar ett tättslutande kapell direkt på bilen tror jag enda effekten är att det kommer att skava på lacken och hålla kvar kondensen.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Vinterförvaring BX - Skåne

Inlägg av Göran W »

Ja, täta kapell är nog bäst som dammskydd över en bil som står torrt! Viktigt att tänka på underlaget - helst hårt, torrt och obevuxet. Ställ in "torrbollar" i bilen och gärna lite enris (som bromsar gnagare).
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

panneau de pastèque
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2016, 10:49
Medlem i SCK?: Nej

Re: Vinterförvaring BX - Skåne

Inlägg av panneau de pastèque »

Tack för svar! Det låter som att jag ska undvika ett kapell för detta ändamål, finns det något alternativ i så fall om man måste ställa bilen utomhus? Hur är det med åtgången på lack, risk för rost etc om den står ute. Jag räknar med att köra väldigt lite under den här perioden. Det är på parkeringsplats, fritt fram för snö regn frost och övrigt som vintervädret bjuder på.

Skriv svar

Återgå till "BX - Allmänna frågor"