Placering av färgkod?

Allmänna frågor om BX
Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av senmathal »

Vilken spännande tråd det blev den här skrot-BX hämtningen. Det är ju av yttersta vikt att vi inte åker omkring med våra bilar oavsett modell i felaktigt infärgade stötfångare :)

Nu står bilen på gården i alla fall men med fel färg :( Det var en mörk/vinröd-metalliclack. Inte helt vanlig på BX men ÅBA i Ö-vik sålde två nya fyrhjulsdrivna combicoupéer i den färgen. De enda fyrhjulsdrivna som inte var Break som sålts nya i Sverige. Nu spelar inte färgen så stor roll då både dörrar och skärmar är fina i plåten med relativ få skador. På min bil är det rätt mycket dörruppslag och småbucklor.

Eftersom det är en TRE är det även elhissar runt om på den. Dock inte centrallås eller åtminstone inte fjärrstyrt centrallås. Förekom det centrallås utan fjärr? Det lär väl märkas annars när jag ställer dit en batteri.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av senmathal »

Jo det är centrallås på den. Dock inte fjärr.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av M S »

Mickel skrev:
25 maj 2017, 23:27
M S skrev: Smyger in en bild på min egen kofångare (BX 14 RE -89)

Ah! Glädjande för ett gammalt Citroënhjärta att man kunnat hjälpa till :D ! Får jag använda bilden i framtida diskussioner?
Jag får tacka för tipset! Jag drog mig för att köpa burken, 300kr är ganska dyrt, väl i butik var prislappen 400,40kr + moms. Hittade istället medlet på någon tysk sida för 180kr inkl. frakt inom Tyskland. Föräldrarna skulle ändå ned, så de fick ta med en burk hem till mig. Självklart får du använda min bild!

Vill förtydliga att bilden på färgkodens placering inte är från min bils motorrum ifall någon skulle fått för sig det. Bilden är från en gammal blocketannons.
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av LeRobert »

Intressant instruktionsfilm från Citroën om lackning av kompositmaterial samt stötfångare på BX. Det syns även en glimt av montering av taklisterna (fråga om demontering av dem i annan tråd här).

Färgkombinationen på den röda BXen i filmen tycker jag ser litet märklig ut eftersom stötfångarna ser ljusare ut men det skulle väl vara så där eller så återges inte färgerna rätt i filmen.

Attention! https://youtu.be/FuuqJ3ZDOtI
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av Mickel »

Typiskt YouTube! Man sitter klistrad och bara tittar vidare! Efter två instruktionsfilmer hamnade man in i Födelsen av BX 1983 i fabriken i Rennes-la-Janais i Bretagne 8) !

Läckert nog hade dom en GSA -83 på bandet framför den nya BX-en.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av Mickel »

Nu hittade jag en tabell med koderna för tillverkningsort för de nyare 2-ställiga koderna som används bredvid ORGA-numret på de nyare klisterlapparna (från 1994??).

Längst ner på denna sida: citroen-ds-id.com ORGA-nr


Men de äldre 1-ställiga (C, M, A) som vi har stämplade vid färgkoden är ännu olösta :( .



(Idag har jag varit och tittat på ännu en Millésime, tillverkad sommaren 1993. Den hade också M. Utsagan om att de är tillverkade hos Heuliez verkar stämma.)
Mickel

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av Lars I »

En kompis till mig besökte Heuliez i Cerizey i slutet av nittiotalet. Då tillverkades Xantia Break och XM Break där. Förhållandena emellan dem var ungefär två tillverkade XM Break per hundra Xantia Break...

Skickat från min E5823 via Tapatalk

/lassenisse

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av Lars I »


senmathal skrev:
Nu står bilen på gården i alla fall men med fel färg :( Det var en mörk/vinröd-metalliclack. Inte helt vanlig på BX men ÅBA i Ö-vik sålde två nya fyrhjulsdrivna combicoupéer i den färgen. De enda fyrhjulsdrivna som inte var Break som sålts nya i Sverige.

/Mats
ÅBA tog hem ett antal specialbeställda bilar i samband med att de firade något jubileum. Bl a de fyrhjulsdrivna men även andra varianter som t ex TRI. Alla var lackerade i CXens röd metallic (som egentligen inte fanns till BX) och alla hade en dekal på bakluckan som sa "Citroën V.I.P". Jag minns att hela nybilshallen var röd!!! Detsamma måste ha varit när man precis byggt och flyttat dit man är än idag!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

/lassenisse

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av Lars H »

Lars I skrev:
senmathal skrev:
Nu står bilen på gården i alla fall men med fel färg :( Det var en mörk/vinröd-metalliclack. Inte helt vanlig på BX men ÅBA i Ö-vik sålde två nya fyrhjulsdrivna combicoupéer i den färgen. De enda fyrhjulsdrivna som inte var Break som sålts nya i Sverige.

/Mats
ÅBA tog hem ett antal specialbeställda bilar i samband med att de firade något jubileum. Bl a de fyrhjulsdrivna men även andra varianter som t ex TRI. Alla var lackerade i CXens röd metallic (som egentligen inte fanns till BX) och alla hade en dekal på bakluckan som sa "Citroën V.I.P". Jag minns att hela nybilshallen var röd!!! Detsamma måste ha varit när man precis byggt och flyttat dit man är än idag!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Detta minns jag också. Det var minst 10 bilar i hallen alla röda. Kan ha varit ÅBAs 50 års jubileum
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av senmathal »

Rouge Florentin Červená EJU gissar jag är färgen på min reservdelsbil. Bild
Bilen är såld av ÅBA och är inte en TRI men en TRE. Färgen verkar dock ha funnits på BX. Enligt säljaren skulle det ha suttit några speciella alu-fälgar på bilen. Det skulle inte ha varit 16 valve fälgarna. Han hade ägt ett par sådana och borde ha koll på det det tycker man. Den har även fartränder efter sidorna. Kan bilen ha varit en av jubileumsbilarna? Undrar vilket år dom jubilerade? Jag får fråga Sven nästa gång jag åker på ÅBA.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av Lars I »

Det var som sagt alla modeller i den kulören, Florentine stämmer nog. Vad är det för årsmodell på bilen? Det borde vara samma som jubileet!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

/lassenisse

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av senmathal »

-90

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Placering av färgkod?

Inlägg av Mickel »

Lars I skrev:En kompis till mig besökte Heuliez i Cerizey i slutet av nittiotalet. Då tillverkades Xantia Break och XM Break där.

Då är det sannolikt så att bokstaven M=Cerizey som tillverkningsort.

Jag får ägna sommaren åt att titta under huven på Breakar :D !
Mickel

Skriv svar

Återgå till "BX - Allmänna frågor"