Max hjul

Allmänna frågor om BX
Skriv svar
allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Max hjul

Inlägg av allingkalling »

Tänkte fråga bara ifall nån redan testat vad är max hjuldiameter som går att ha på BX? Tänkte att både få bättre komfort och lägre varvtal. Då de verkar som att gti,n blir kvar som brukis.
Kom med tips som funkar.😀
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Max hjul

Inlägg av Mickel »

Lite klurig, men intressant, fråga.

En begränsning, om du ska följa lagen, är att diametern för den dimension du väljer inte får avvika mer är 5% från diametern för den däckdimension som står i registreringsbeviset för just din egen BX. Alltså måste du utgå från uppgiften i ditt reg.bevis.

Sen kan du prova dig fram med denna: Mazda Tire Size Calculator.

Om du t ex har 165/70-14 i ditt reg.bevis och slår in det i övre rutan och testar med 165/80-14 i den nedre, så ser du att ökningen av diametern (och därmed även rullomkretsen) blir 5,6 %. Liten aning över gränsen alltså. Kanske kan man snacka sig ur det om man säger att man kör på halvslitna däck?

Lägre varvtal (5%) får du alltså.

Komfortablare?

Du har rätt i att större hjuldiameter ger lite mer komfort när det gäller att man inte kommer så långt ner i gropar och bättre klättrar över hinder. Men skillnaden är ganska liten i de storlekar som kommer i fråga här, men visst är det stötigare i en hundkoja :shock: !

Däremot är det stor skillnad i komfort om man har högre DÄCKSIDA. Ju högre däcksida, desto mer som kan fjädra :D ! (Om vi inte pratar om det unika däcket TRX förstås, som kan fjädra trots att det är lågprofil, men det är ett extremt undantag.)

Många pratar om "STORA HJUL" och menar då stora fälgar, dvs stor fälgdiameter. Men om man pratar om en speciell bil, som ju måste hålla sig inom max 5 % ökning av rullomkretsen, så innebär ALLTID större fälgdiameter att det blir sämre komfort eftersom den större fälgen måste kompenseras med mindre däcksida, dvs mindre som fjädrar.

Så vill du ha max hjul, eller vill du ha max komfort? Kanske max hjul inom det möjliga (lagliga?) och inom det maximal komfort.

Svar:
Jag tror inte att 13" fälgar går på en BX.

Standard är 14". Håll dig till det.

Att montera 15" fälgar ger bara mer hård metall och därmed mindre andel mjukt gummi.

Alltså är mitt svar: Välj maximal höjd på 14" däck som håller sig inom 5 % ökning. Eller ta till lite mer om du "vågar".

Bekvämast är 80-profil. 175/80-14 springer iväg till att bli 8,4 % större (om du utgår från 165/70-14).
185/80-14 blir 11,1 % större (nu är vi uppe i CX-dimension!)

Sen finns det två saker till att tänka på: Hastighetskoden och belastningskoden. Däck med högre hastighetskod är alltid stummare, styvare och obekvämare (i normala farter). Om din bil är specad att ha däck som klarar 210 km/h (hastighetskod H) så går den bekvämare med däck som inte tål att gå så fort. I Sverige får du köra din bil med lägre hastighetsklass än i reg.beviset, men i t ex Tyskland var det tvärstopp förr (stanna och köp nya). Numera har jag hört att man får åka, men att dom har superkoll på att svenskar inte kör fortare än vad polisen tror att koden på däcken säger. Dryyyyga böter.

Sist var det detta med belastningskoden. Står det t ex talet 82 efter däckdimensionen på dina ursprungliga däck, så får du inte sätta på däck med lägre tal. Talet 82 betyder att däcket tål 475 kg, och då får du inte byta ner dig till t ex 80 som bara klarar 450 kg. Detta missar nog många som "nedgraderar" till smalare vinterdäck. Och just på dessa däck (som INTE tål bilens fulla last) lastar de full last, fjällpackning, hela familjen och takbox :roll: !

Därför får du troligen inte byta till ett smalt 15"-hjul t ex 145/80-15 (som ger rullomkretsökning på 4,5 %) för dessa 145-däck har säkerligen för låg belastningskod.


Mycket svar, men inte det svar du ville ha :oops: .
Mickel

allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Re: Max hjul

Inlägg av allingkalling »

Tack. Tänkte inte så mycket på de lagliga egentligen 😀 utan maximalt diametern som får plats och funkar. Så hög profil som möjligt 82 helst. Med varvtal som går ner och mjukare färd är tanken.
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Max hjul

Inlägg av Mickel »

Ett snabbt test är ju att ta ett tidigt CX-däck; 180-14. Det är nog 82-profil och går att sätta på en vanlig BX-fälg. Borde väl bli minst 12 % minskat varvtal.
Mickel

allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Re: Max hjul

Inlägg av allingkalling »

Ska försöka testa de
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: Max hjul

Inlägg av M S »

Det här med max 5% omkretsändring, var inte det en gammal däckregel eller hur var det?

Den är förvisso fortfarande aktuell eftersom hastighetsmätaren inte får visa för mycket fel, men det går att lösa på andra sätt. Exempelvis med en cykeldator (inte GPS).

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/
Byte till andra dimensioner

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

En annan väg att gå för att få ned varvet på 5.an är byta drev. Två trådar i ämnet:
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=4&t=20971
https://citroenakuten.com/viewtopic.php ... 9&start=15
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

allingkalling
40 bar
40 bar
Inlägg: 676
Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kiruna

Re: Max hjul

Inlägg av allingkalling »

Nån som testat med cx däck på BX fälg? Får det plats i hjulhusen?
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Max hjul

Inlägg av senmathal »

Du kan nog lugnt och lagligt köra med så stora däck som får plats. BX 16 Valve har 195/60/14 och större går inte dit på någon ledd. Dom är bara mm från att ta i hjulhust. Är dom godkända på BX 16 Valve torde dom vara godkända på alla andra modeller då hjulupphängningen är identisk så när som på klockor och krängningshämmare. Det är ju trots allt frågan om ganska blygsamma dimensioner så varken polis eller SBP lär bry sig.

I en reklambroschyr för 16 valve kan man läsa att man breddat skärmarna för att få plats med de breda däcken. Marknadsföringsavdelningen glömde nog att kolla den uppgiften med konstruktionsavdelningen. Plastbreddarna är bara limmade utanpå den vanliga skärmen.

Huruvida hastighetsmätaren är korrigerad för att stämma med den större diametern vet jag inte. Men de allra flesta hastighetsmätare visar lite högre hastighet än den verkliga så förmodligen kommer större däck få till följd att mätaren stämmer bättre.

Här finns ytterligare en däckkalkylator där du enkelt kan kolla vad olika dimensioner ger för mått och jämföra. Du kan då utgå från 195/60/14 och se till så det inte blir större på någon ledd. https://www.abswheels.se/dackomvandlare/

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Max hjul

Inlägg av Mickel »

senmathal skrev:
22 okt 2017, 19:32
BX 16 Valve har 195/60/14 och större går inte dit på någon ledd.

Men el escanito lyckades få in 205/40-17 :shock: i sin Millésime: el escanitos BX Millésime med 205/40-17 däck i Garaget.

Det borde vara svenskt rekord. Dock framgår inte av stillbilden om hjulen går att snurra i hjulhuset, eller om de sitter fast :roll: !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Max hjul

Inlägg av Mickel »

allingkalling skrev:
20 okt 2017, 22:03
vad är max hjuldiameter som går att ha på BX?

Ett snabbt sätt att testa är att ställa BX:en på domkraften utanför en skrot och be att få låna ett hjul (högsta möjliga) från någon fyrbultad Citroën (C2, C3, C4, C5 till -08, Xantia, Berlingo etc eller dito Peugeoter). Då kan du ju direkt prova "på plats" hur det passar.

Bultdelning (4/108) och centrumhål (65,1) är nämligen lika för samtliga fyrbultade Citroëner (utom C1 och Nemo).
Mickel

Användarvisningsbild
EricV
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 apr 2014, 13:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stockholm & Värmland

Re: Max hjul

Inlägg av EricV »

Funderar på nya däck till mina 16V-fälgar. De som sitter på nu är 185/60/r14 men jag vill gärna få lite högre och mer komfortabla däck. Därför funderar jag på 185/70/r14. Jag har jämfört med originalmåtten enligt bifogad bild, och undrar om det är möjligt eller om de kommer ta i någonstans?

https://i447.photobucket.com/albums/qq1 ... yj9tuz.png
Har: BX 16 Millesime -92
RIP: Xantia 2.0i 16V -97
SCK 9792

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Max hjul

Inlägg av nyktercitropat »

205/40-17 eller tom 205/50-16 funkar, men det kräver max 7" fälg med anpassad ET och nya bärarmslager eftersom utrymmet bak är minimalt. På höjden är det lite frikostigare och 185/70-14 går att använda.

Kompisen körde 185/65-15 på sin men det nötte rätt bra i hjulhusen...

Användarvisningsbild
EricV
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 apr 2014, 13:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stockholm & Värmland

Re: Max hjul

Inlägg av EricV »

Tack för svar nyktercitropat :!:
Har: BX 16 Millesime -92
RIP: Xantia 2.0i 16V -97
SCK 9792

Skriv svar

Återgå till "BX - Allmänna frågor"