Nej vad jag kan minnas så var det inget mer än vad jag fått med i denna tråden.
Efter bytet till homogent svænghjul har jag haft en del vibrationer vid start från stillastående på 1vxl. Det hjälpte att "svarva" på høg væxel i farta, men nu har det kommit tillbaks. Jag misstänker slappa huvudmotorfæsten kan vara en (bidragande) orsak. Nu har jag vant mig till att slira med högre varvtal på kopplingen vid start vilket hjälper. Bilen har varit i daglig bruk sedan bytet..
Sent fra min XT1562 via Tapatalk
1.6 HDi. Svänghjulsbyte med glid-metoden.
- Axa
- 70 bar
- Inlägg: 966
- Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Hemsedal, Norge
Re: 1.6 HDi. Svänghjulsbyte med glid-metoden.
C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!
- ds23
- 70 bar
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 13 nov 2002, 17:56
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Söderbärke ute i skogen
- Kontakt:
Re: 1.6 HDi. Svänghjulsbyte med glid-metoden.
Jag förstår inte riktigt anledningen till att inte plocka ner växellådan...
Håller precis på med ett kopplingsbyte på en 2006:ans C5 med 2.0l bensinmotor. Det var GOTT om utrymme att plocka ner växellådan medan motorn stöddes med träkloss och domkraft under oljetråget. Lika enkelt var det att underifrån lyfta upp och kroka på lådan igen.
Håller precis på med ett kopplingsbyte på en 2006:ans C5 med 2.0l bensinmotor. Det var GOTT om utrymme att plocka ner växellådan medan motorn stöddes med träkloss och domkraft under oljetråget. Lika enkelt var det att underifrån lyfta upp och kroka på lådan igen.
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft
- AcuraJan
- Activa
- Inlägg: 3982
- Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 1.6 HDi. Svänghjulsbyte med glid-metoden.
Jag har en Peugeot 308 med dieselmotorn som jag försöker byta på nu. Varför sitter lådan fast? Kommer bara åt att bryta nerifrån och den fjädrar bara tillbaka tycker jag.
Hittade en skruv till nu, ovanför startmotorn, sitter gängad från startmotorns håll, omöjlig att komma åt ju... men det gick till slut efter att provat olika verktyg.
Hittade en skruv till nu, ovanför startmotorn, sitter gängad från startmotorns håll, omöjlig att komma åt ju... men det gick till slut efter att provat olika verktyg.
Senast redigerad av AcuraJan den 30 sep 2017, 15:18, redigerad totalt 2 gång.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
- AcuraJan
- Activa
- Inlägg: 3982
- Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 1.6 HDi. Svänghjulsbyte med glid-metoden.
Kan vara att man inte har en lämplig lyft för lådan och vill slippa få den i huvudet?
Nu har jag fått lådan några cm åt sidan, men det är för trångt på denna bil, måste nog plocka ner hjälpramen också.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
- ds23
- 70 bar
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 13 nov 2002, 17:56
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Söderbärke ute i skogen
- Kontakt:
Re: 1.6 HDi. Svänghjulsbyte med glid-metoden.
(Bara För att vara övertydlig) Är det på en C5 så om du har motorn på domkraft så plocka ur bulten som håller torsionsmotorfästet i hjälpramen då ska det gå att få ner motor-vxllåde paketet lite snett neråt framåt. De tillsammans med att ha plockat bort konsolen för växelvajrarna så var det lätt.... Visst lådan väger en del men ligger man på rygg och låter den landa på bröstkorgen så går det.'
Är visst ett rör/slang för AC:n man måste lätta på en slangfasthållande bult så går den att vika åt sidan.
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft
-
- Activa
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: 1.6 HDi. Svänghjulsbyte med glid-metoden.
Med denna går allt som en dans. Inga wirar behöver lossa, inga slangar heller.
https://verktygsboden.se/supportbalkar/ ... vaexellada
https://verktygsboden.se/supportbalkar/ ... vaexellada
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
- AcuraJan
- Activa
- Inlägg: 3982
- Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: 1.6 HDi. Svänghjulsbyte med glid-metoden.
Ok, önskar att det var en C5 med 5-växlad låda jag håller på med. 6-växlade lådan är kanske lite större...
Tar ni loss höger drivaxel innan också?
Verkar som jag måste det för att kunna rotera lådan lite innan den kommer ner.
Tar ni loss höger drivaxel innan också?
Verkar som jag måste det för att kunna rotera lådan lite innan den kommer ner.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.