Hej
Jag har en C5 II, 2007, diesel som går i någon form av nödläge, verkar som om turbon inte funkar som den ska. Jag har fått fram följande felkoder i Lexian som finns i länkarna under.
Permanent fel, signal turbotryck för lågt. Felkod P0299
https://goo.gl/photos/B4mAiaKkaBWnMbb28
Permanent fel, Dubbel signal för turboventilens läge avbruten krets; kortslutning till plus. Felkod P2565
https://goo.gl/photos/XEi5Znp8qH5c2tQw5
Avlägset fel, Permanent fel, system tillsats Fel signal tanklock. Felkod P2408
https://goo.gl/photos/qgrYgKwy8KmMvWp9A
Bild på alla felkoder jag fick vid avläsningen
https://goo.gl/photos/chNzigUgyXxg9nLX6
Är det någon som känner igen dom felen och är dom lätt att åtgärda eller måste jag in på verkstaden...?
Tacksam för svar!
Går i nödläge och några felkoder
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 08 aug 2012, 22:30
- Medlem i SCK?: Nej
Går i nödläge och några felkoder
Senast redigerad av Cocktail Killer den 24 aug 2017, 21:41, redigerad totalt 2 gång.
- alfp
- Activa
- Inlägg: 5878
- Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Killebäckstorp Båstad
Re: Går i nödläge och några felkoder
Vilken motor gäller det?
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 08 aug 2012, 22:30
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Går i nödläge och några felkoder
2,0 HDi och det är en Break
- kjja
- 20 bar
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 20 aug 2003, 22:11
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Går i nödläge och några felkoder
P2408 innebär att det är något fel i givaren i tanklocket eller att det är ett kabelbrott.
Om det inte åtgärdas kommer motorstyrningen
gå in i "limp mode" och då laddar inte
turbon så mycket samt att motorn klipper
strax över 2500 rpm.
Inte så svårt att byta givare eller laga en kabel.
Nollställ felkoder tanka och nollställ eventuellt igen.
Om det inte åtgärdas kommer motorstyrningen
gå in i "limp mode" och då laddar inte
turbon så mycket samt att motorn klipper
strax över 2500 rpm.
Inte så svårt att byta givare eller laga en kabel.
Nollställ felkoder tanka och nollställ eventuellt igen.
C5 1,6 HDi 07
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 08 aug 2012, 22:30
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Går i nödläge och några felkoder
Det var kabelbrott vid tankgivaren så den felkoden fick jag bort. Jag har tankat och raderat felkoderna igen men felkoden P2565 kom tillbaks men med andra värden. "Dubbelsignal för turboventilens läge avbruten krets; kortslutning till plus" och bilen går fortfarande i "nödlägen" men känns lite piggare..
Tacksam för fortsatta tipps
Tacksam för fortsatta tipps
-
- 20 bar
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 18 jul 2011, 16:54
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Falun/Halmstad
Re: Går i nödläge och några felkoder
Hej...
Jag hade nåt liknande på min 2.0 HDi också när den var inköpt.
Problemet löstes med ny el-dosa till släpvagnskopplingen (eller gör ren den gamla)
Samt förbättring/rengöring av jordflätan från batteriet. Sen har den aldrig krånglat
Fick konstiga felmeddelande=dessa försvann/nollades efter åtgärd
//Janz
Jag hade nåt liknande på min 2.0 HDi också när den var inköpt.
Problemet löstes med ny el-dosa till släpvagnskopplingen (eller gör ren den gamla)
Samt förbättring/rengöring av jordflätan från batteriet. Sen har den aldrig krånglat
Fick konstiga felmeddelande=dessa försvann/nollades efter åtgärd
//Janz
Citroen C4 1.6 HDi -07
( Citroen C5 II -06 HDi 138 Break )
( Citroen Xantia -01 HDi 108 chipad )
( Citroen C5 II -06 HDi 138 Break )
( Citroen Xantia -01 HDi 108 chipad )