Köpråd Xantia årsmodell 97-99

Allmänna frågor om Xantia.
Joncka
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jul 2016, 11:43
Medlem i SCK?: Nej

Köpråd Xantia årsmodell 97-99

Inlägg av Joncka »

Hej!

Går i tankarna att införskaffa denna modellen som pendlarbil samt en bil jag kan köra utan att ryggraden komprimeras vid varje gupp.

Jag har hittat två stycken billiga på blocket inom en radie jag anser lämplig.

Den ena (http://www.blocket.se/vi/67791083.htm) har det "felet" att ägaren tycker den känns hård bak. Lite "struttig" på ojämna vägar. Höj/sänk skall fungera som vanligt.

Den andra (http://www.blocket.se/vi/67770050.htm) har problemet att tank -samt hastighetsmätare ibland slutar fungera. Eventuellt glapp i instrumentpanelen.

Av två (möjligen) onda ting, vilken bör jag satsa på?
Vilket problem borde vara lättast att lösa?
Skiljer en tusenlapp i pris, om det kan väga för den första.

Båda bilarna har gått lika långt.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Köpråd Xantia årsmodell 97-99

Inlägg av Lars H »

På den första behövs bara nya klockor i bakvagnen från Autofrance ca 1200:-
Sedan uppsmörjning av bakre höjdregulator.
Förmodligen behöver bilen ny huvudacc också lägg på 400:- till.
Nu börjar vi kunna ha riktig komfort i bilen.
Mycket troligt att oljan behöver bytas till fjädringen

Gasklockorna kan möjligen fyllas vilket ger ett lägre pris men hur som helst rekommenderar jag en rejäl hydraulservice.

Jag väljer denna bil då det alltid är tråkigt att leta elfel.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Köpråd Xantia årsmodell 97-99

Inlägg av gunnarw »

Några skillnader som du kanske redan noterat och inte tycker spelar någon roll men jag nämner dem ändå:
Den ena är halvkombi, serie 2, 2-litersmotor, bara midjebälte i mitten bak
Den andra är k-o-m-b-i (break), serie 1, motor 1,8 8V, trepunktsbälte på alla platser

Finns säkert mer som skiljer.
Fattig annonstext för -99:an men efter en kombination av tel-nr, eniro, birthday så är säljaren 73år och i småstad - kan vara ett gott tecken. Bilen ser fräsch ut på bilderna.
-97:an ser av bilderna att döma mer "bruksig" ut. Ägaren 34år. Kan vara en bil som passerar honom i en strid ström av bilar eller att han hållit den i prima skick i allt väsentligt. Det vet man inte.

Vilken känner du för? Åk och titta och prata. Prata först, på tel. Det ger mycket. Känns den fortfarande bra när du sett och undersökt den så ta den och betala vad den är värd ... eller det som begärs. Kan vara samma :-)


------
WTF nu är "rättstavningen" där igen och ändrar k-o-m-b-i (utan strecken) till break. Ta bort det!
Till TS: det finns en inte så himla käck men säkert välment rättstavningsfunktion här på forumet som ändrar vissa ord till andra. Typ
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Köpråd Xantia årsmodell 97-99

Inlägg av Peter »

MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Seppo1
20 bar
20 bar
Inlägg: 205
Blev medlem: 01 jun 2014, 09:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Piteå

Re: Köpråd Xantia årsmodell 97-99

Inlägg av Seppo1 »

På tvåan behövs en lödkolv och lite tid attplocka ner instrumentbrädan och fixa alla kända kallödningar där. Klart billigaste att få på vägen ;) och ser fin ut på bild. Höll på att glömma ett stycke Haynes hjälper vid demonteringen av instrumentbrädan och kika in på pelinet sidan för koncisa råd på hur man gör :)
mvh

Seppo

PeterB
70 bar
70 bar
Inlägg: 812
Blev medlem: 04 sep 2010, 00:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Köpråd Xantia årsmodell 97-99

Inlägg av PeterB »

Håller med Seppo1 om att det är snabbt fixat. Har själv gjort det och det var enklare än jag trodde.

Men, den kan ha dåliga klockor den också.
Är det en icke citroenist som äger den så är de säkert nöjda med komforten ändå, för så känns väl en vanlig bil. :lol:

Kolla på båd bilarna och välj den du tyckte bättre om.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Köpråd Xantia årsmodell 97-99

Inlägg av soso »

Klockor brukar tyvärr ofta vara läge att fylla/byta på äldre hydraulbilar till salu, även om inte säljaren tycker bilen är obekväm jämfört med dennes Audi.

Undantaget om de ägts av någon citroenist med gasklocke-OCD men det är väl inte alltid fallet. :wink:

Dagonbert
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 sep 2015, 16:14
Medlem i SCK?: Nej

Köpråd Xantia årsmodell 97-99

Inlägg av Dagonbert »

Du kan få köpa min om du vill, besiktigad med blankt papper i fredags. Klockor bytta, instrumentbrädan omlödd och även hela säkringsdosan omlödd. SoV hjul som gått nån säsong bara. Inte farligt med rost dock börjar klarlacken släppa på bakluckan. Är en -97 xantia 1,8 sx 16v gått drygt 16k. Det som behöver ses över tror jag är tändningslåset eller nåt. Ibland startar inte halvljusautomatiken samt kupéfläkten men om man stänger av bilen och startar den igen så funkar det, borde ju va tändningslåset va?
*edit* finns ac eller acc men kyler inte...

Skickat från min iPad med Tapatalk

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Allmänna frågor"