AC-fel...

Allmänna frågor om Xantia.
ubby
20 bar
20 bar
Inlägg: 365
Blev medlem: 01 feb 2009, 11:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sollebrunn

AC-fel...

Inlägg av ubby »

Hejsan,

Har en fundering kring min HDi-01 Break :
Den har AC ( vilken inte funkar, sannolikt p.g.a.för lite kylmedium i systemet/läckage...)
Det finns lite kyla i den, men inte är det mycket, så jag aktiverar den i princip aldrig.
Men när/om jag gör det, så lyser lampan i tempinstrumentet (kylvätskan), och STOP-lampan blinkar.
Vad är det som får den att larma ? ( det finns tillräckligt med kylvätska, och motortempen är helt OK)
Jag gissar att det skulle kunna vara trycket i AC-systemet, men gissa är en sak, veta är något annat....

Erik

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: AC-fel...

Inlägg av Hedene »

AC:n har så vitt jag vet inte något larm. Slutar bara funka när det är för lite kylmedia.

Vad som händer när du startat AC:n (om det finns kylmedia) är ju att bägge fläktarna startar och magnetkopplingen i AC kompressorn slår till. Min gissning är att du har ett spänningsfall någonstans. Säkring eller annat som stör tempmätaren när detta startar.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

ubby
20 bar
20 bar
Inlägg: 365
Blev medlem: 01 feb 2009, 11:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sollebrunn

Re: AC-fel...

Inlägg av ubby »

Tack för ditt svar.
Jag blev så led på skiten, att jag tog till "backup-bilen" efter att jag hade skrivit tråden.

Den har alltid, så länge som jag har haft den, ibland fått för sig att larma med kombinationen blinkande lampor för "STOP + lampan i instrumentet för kylvätsketem.
Jag har inte hittat några fel : Har alltså då antagit att denna lampkombination bara kan erhållas med antingen för hög kylvätsketemp, eller för låg kylvätskenivå.
Tempen har aldrig varit för hög ( aldrig över "normal" på mätaren, även om jag har sett att givaren indikerar på högre temp vid kökörning varma sommardagar)
Fläktarna fick sig då en duvning ( kommer inte ihåg om jag satte dit andra begagnade, eller om jag plockade isär dom befintliga), men jag vet att dom tidigare döda fläktarna sprang igång igen, även funktionen "Halvfart" vid tillslagen AC funkade klockrent.
Trots detta, så funkade inte AC'n något vidare (lite kyla skapade den, men inte var det något att tala om, så därför har bara vid undantagsfall försökt mig på att använda den.

Men fellarmet har alltid funnits där stokastiskt, oavsett OK temp+nivå.

Så upptäckte jag härom dan då att felet kom direkt när jag slog på AC'ns knapp ( kombinerat med kylreglaget på full kyla), för att försvinna när jag kopplade ur AC'n med knappen.

Härom da'n så tömde jag den på glykol, och bytte till ny dito. Jag tyckte nog att jag avluftade systemet skapligt (öppnade nippeln på den ena elementslangen, tills det rann ut ren luftfri kylvätska när motorn gick på tomgång (värmereglaget på full värme), och avslutade det hela med att fylla upp expansionstankn till ca 3 cm under lockets anliggningsplan.

Körde med ett icke blinkande system i någon dag, men sedan började det blinka igen.
Upptäckte då att jag fick i9 ytterligare en liter i expansionskärlet.
Men trots att den numera har en OK nivå i exp-tanken, så blinkar lamporna.
Och dom blinkar även om jag drar ur kabeln från exp.tankens nivågivare, och eller kabeln som går till någon tryckmoj (?) för AC'n...

Vad är det för olika parametrar som kan få lampkombinationen att larma ?

Erik

ubby
20 bar
20 bar
Inlägg: 365
Blev medlem: 01 feb 2009, 11:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sollebrunn

Re: AC-fel...

Inlägg av ubby »

Fixat ( eller i alla fall lokaliserat var felet sitter)...

Ditt prat om fläktarna fick mig att minnas något som jag hade sett för länge sedan, så jag sökte lite grand här på forumet, och fick napp direkt :

Antingen så är det någonting som detekterar att fläktarna inte snurrar som dom skall, eller också är det någonting som sparkar bakut när man försöker använda AC'n...

Fläktarna stod stilla när motorn var igång, tempreglaget på max kyla, full defroster, och kupefläkten på "auto".
Lyckades snurra igång fläktarna med lite handpåläggning, men det kändes som om den ena gick lite väl rappligt o långsamt, så dess strömförbrukning var nog inte vad den borde vara,
Hur som helst, så blinkade fortfarande stoo + temp.instr,lampan trots att fläktarna snurrade.
Tryckte bort AC'n med dess knapp, fortfarande lampblink.
Ändrade luftställaren ifrån defroster till något annat, och då slocknade lamporna.
Så uppenbarligen ger en inställning på "Defroster" även ett startkommando till AC'n.

Erik

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: AC-fel...

Inlägg av senmathal »

Visst är det så att AC:n startar då man slår på Defrostern. AC:n inte bara kyler utan torkar även upp luften som sedan blåser in i coupén och eventuell imma på rutorna försvinner på ett kick.

Men jag tror inte att det larmar för att inte fläktarna fungerar utan på grund av det spänningsfall som uppstår när AC:n startar fläktarna som går för tungt. Fixa detta innan du smälter ner säkringsboxen eller någon annan kontakt. Det är rejält drag och skaplig strömförbrukning över fläktarna redan då dom fungerar som dom ska. Jag hade en C5:a där fläkten hade kärvat fast totalt. Efter lite uppsmörjning blev det full fart på den igen.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

cx frälst
20 bar
20 bar
Inlägg: 379
Blev medlem: 11 jan 2003, 21:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden, Lund

Re: AC-fel...

Inlägg av cx frälst »

Jag har samma bil, exakt samma fel, bytte fläktarna som var kassa och blinket försvann. Halvjobbiga att byta men jag fuskade lite. Sitter med mycket liten utvändigt torx på denna bil. Av med rotor som är vänstergängad. Vinkelslipa bort baksidan av skruvarna så de lossnar. Bara om du sätter i nya fläktar såklart. Sedan fäste jag de nya begagnade med buntband om jag behöver byta igen tar det fem minuter. Min blinkade även med fylld AC och en fläkt som gick
tri-85(likbilen), 2,2trs-88, D-special-74 och 73, 2cv-64 (på vägen efter 22år i dvala), ami6-67, xantia 1.8-96

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Allmänna frågor"