Ständigt detta skrammel

Allmänna frågor om Xantia.
Skriv svar
barney
10 bar
10 bar
Inlägg: 138
Blev medlem: 28 nov 2004, 23:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Ständigt detta skrammel

Inlägg av barney »

Rassel/skrammel vid körning på ojämn väg/gatsten. Försvinner när man bromsar. Nej - det är inte klapperstagen. Bytte dessa en gång när detta föreslogs men ingen skillnad. Sedan tillkom med tiden ett mera klonkande skrammel - mest vid lite större ojämnheter - ja - detta var klapperstag som byttes och klonket försvann. Även ett lite glappt styrstag byttes men rasselskramlet är ännu kvar. Inte bromsoken enligt Citroenmek. Förslag?
Xantia -00 2.0 Break Automat, Xantia -99 1.8 Sedan Manuell (skrotad), BX Millesime -92 (såld, krockad och skrotad)

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av Peter »

barney skrev:Rassel/skrammel vid körning på ojämn väg/gatsten. Försvinner när man bromsar. Nej - det är inte klapperstagen. Bytte dessa en gång när detta föreslogs men ingen skillnad. Sedan tillkom med tiden ett mera klonkande skrammel - mest vid lite större ojämnheter - ja - detta var klapperstag som byttes och klonket försvann. Även ett lite glappt styrstag byttes men rasselskramlet är ännu kvar. Inte bromsoken enligt Citroenmek. Förslag?
Spindeled, länkarmbussing, krängningshämmarbussning, glappande bromsbelägg, lösa hjulbultar eller något som sitter löst.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

jonteq
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av jonteq »

Jag hade samma symtom när jag köpte min xantia. Då var det metallblecket som ska hålla bromsbeläggen på plats som saknades på ena sidan.

barney
10 bar
10 bar
Inlägg: 138
Blev medlem: 28 nov 2004, 23:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av barney »

barney skrev:Rassel/skrammel vid körning på ojämn väg/gatsten. Försvinner när man bromsar. Nej - det är inte klapperstagen. Bytte dessa en gång när detta föreslogs men ingen skillnad. Sedan tillkom med tiden ett mera klonkande skrammel - mest vid lite större ojämnheter - ja - detta var klapperstag som byttes och klonket försvann. Även ett lite glappt styrstag byttes men rasselskramlet är ännu kvar. Inte bromsoken enligt Citroenmek. Förslag?
Peter skrev: något som sitter löst.
Inte helt osannolikt :)

Den har ju skramlat sig igenom flera besiktningar och hjulbyten så man får väl hoppas på förslaget med metallblecket vid bromsbelägget i första hand.
Xantia -00 2.0 Break Automat, Xantia -99 1.8 Sedan Manuell (skrotad), BX Millesime -92 (såld, krockad och skrotad)

jan_cz
10 bar
10 bar
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 dec 2015, 11:33
Medlem i SCK?: Nej

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av jan_cz »

jag har skrammel på min tct -97 har bytt klapperstag men det kvarstår jag tycker att låter som på bilar med vanliga stötdämpare, glapp bussningar.svårigheten är ju att avlyssna och se när det händer .skall bes 21 febr.få se om de kan klura ut något.

barney
10 bar
10 bar
Inlägg: 138
Blev medlem: 28 nov 2004, 23:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av barney »

Ja, det skramlar på. Inget saknat plåtbleck på bromsoket.

Nu råkade jag se en tråd i en annan avdelning där det nämndes att gasklockor kunde tydligen skramla (!). Jag har gröna hjulklockor med tre "gropar" fram (troligen aldrig bytta - 14 000 mil). Ack-klockan har jag bytt. Bak sitter gråa hjulklockor men det är fram det skramlar.

Ett halmstrå?
Xantia -00 2.0 Break Automat, Xantia -99 1.8 Sedan Manuell (skrotad), BX Millesime -92 (såld, krockad och skrotad)

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av Göran W »

Nja, det är väl de nyare klockorna som kan skramla. Sen KAN det vara svårt att lokalisera var ljudet kommer från.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

barney
10 bar
10 bar
Inlägg: 138
Blev medlem: 28 nov 2004, 23:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av barney »

Göran W skrev:Nja, det är väl de nyare klockorna som kan skramla
Menar du då enbart de gråa klockorna bak?
Xantia -00 2.0 Break Automat, Xantia -99 1.8 Sedan Manuell (skrotad), BX Millesime -92 (såld, krockad och skrotad)

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av Göran W »

Ja.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

barney
10 bar
10 bar
Inlägg: 138
Blev medlem: 28 nov 2004, 23:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av barney »

Jag avfärdade tidigare det här med låsblecket eftersom det satt kvar. Men jag kunde inte släppa att det var något med bromsoken eftersom skramlet försvinner vid bromsning.

Vid mera ingående studium kunde jag nu konstatera att låsblecket ovanför beläggen på ena oket satt visserligen kvar MEN den fjädrande delen på undersidan av blecket hade gått av och låg och skramlade under resten. Det finns alltså inget som spänner fast beläggen där.

Nu är min fråga om jag behöver öppna oket för att sätta dit ett nytt bleck eller om det går att trycka dit ändå?
Xantia -00 2.0 Break Automat, Xantia -99 1.8 Sedan Manuell (skrotad), BX Millesime -92 (såld, krockad och skrotad)

barney
10 bar
10 bar
Inlägg: 138
Blev medlem: 28 nov 2004, 23:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av barney »

Nu är år av skrammel/rassel (åtminstone för tillfället :) ) tillända. Båda lås-/antirasselblecken till bromsbeläggen på båda framhjulen var trasiga (ingen spännfunktion).

Bortsett från av- och påtagning av hjul mm tog själva bytet av bleck c:a 5 min per hjul. Oket behövde inte öppnas det var bara att sprätta bort de gamla med en skruvmejsel och sedan klämma dit de nya. Blecken ingick i en monteringsasts för bromsbelägg från Biltema för 100 kronor.

Anmärkningsvärt att den "okunniges" förslag om bromsoken avfärdats av "expertisen" vid flera tillfällen och deras egna föreslagna och genomförda åtgärder, ex. byte av klapperstag vid ett tillfälle och styrstag vid ett annat inte gett någon förändring. Att dessutom den auktoriserade verkstaden under perioden bytt bromsbelägg en gång och då troligen inte bytt blecken är störande. Det skall väl göras eftersom blecken ingår i monteringssatsen (åtminstone i den från Biltema).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xantia -00 2.0 Break Automat, Xantia -99 1.8 Sedan Manuell (skrotad), BX Millesime -92 (såld, krockad och skrotad)

dsolla
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 sep 2013, 19:11
Medlem i SCK?: Nej

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av dsolla »

Hade samma problem med xantia 00:a det var skivbromsen bak låg mot broms oken även när bromsklossar togs bort.
Jag tog bort bromsskivan och gjorde en egen distansplatta av en plåt och monterade den innanför bromsskivan och ljudet försvann.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av Göran W »

dsolla skrev:
20 aug 2017, 17:49
Hade samma problem med Xantia 00:a det var skivbromsen bak låg mot broms oken även när bromsklossar togs bort.
Jag tog bort bromsskivan och gjorde en egen distansplatta av en plåt och monterade den innanför bromsskivan och ljudet försvann.
Gott att du löst ditt problem MEN du har tyvärr bara angripit symptomen. Grundproblemet består i att oxid bildas mellan ok och anläggningsyta vilket tvingar oket att vrida sig och berör då skivan. Detta löses bara genom att byta eller växla oken. Vid montering anbringas fett på motläggsytorna för att skjuta upp återfall.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ständigt detta skrammel

Inlägg av Peter »

MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Allmänna frågor"