Ska ruska igång en Xantia 2,0 HDi-99 som stått och vilat sig i många år.
Kom fram till att denna är nog den allra bästa av de femtio bilar jag haft av alla de slag
om jag räknar in bränsle-ekonomi och komfort som viktigt.
Därför sparades den då andra skulle kört till skroten.
Lyckas jag så ska jag sälja min ordinarie 4wd-bil (vad ska man ha 4wd till, kontinuerligt och året runt)
men troligen får jag stå ut med den över vintern nu.
De fel som finns är lysande ABS-lampa och att BP slog ned på spindlarna fram.
Bilen startar och går som alltid förr men har förstås rostat då den mest stått ute. Bara sista året (av totalt 6-7 år) i garage.
Så det blir till att byta en bakskärm eller två senare.
Har aldrig funderat på ABS-system förr, trots alla bilar, ingen annan har larmat.
Första funderingen blir, hur i all världen jobbar denna tryckpump som hör till ABS, relativt trycket
som redan finns i ett bromssystem. Jag vet att trycket moduleras efter rådande situation och gärna då separat på hjulen.
Googlande på ABS och Citroen / Xantia berättar inte vilken typ av system det är, inte Bosch som det verkar.
Givetvis ska jag lyfta på motorhuven och se efter men jag gör alltid saker i fel ordning. Det är roligare att skriva.
Sen vet jag inte om huvlyftet gör mig klokare, tror det knappast.
Hittar de flesta Citroenmodeller på bilelektronikfirmornas ABS-sidor utom just Xantia.
Hittade en rolig artikel av en kille som lurar BP med att koppla ihop ABS-lampan med oljetryckslampan.
Iofs enklaste lösningen, men jag ska skjutsa mamma i bilen så det får vara.
En annan rolig artikel visade noga hur en kille reparerade gamla givare, lindade om dem i svarven och allt.
Tråden fick han från gamla mobil-laddare som på det sättet fick ett nytt bättre liv.
Kollade med en "billig" mekaniker i Norberg som pratade om 600 kr per givare plus arbete.
Skulle han fixa spindlarna också och byta några bromsklossar skulle det sluta på mer än jag en gång gav för bilen.
Bara att dra på sig overallen trots att det tar emot, har man renoverat bromsok på lastbil och gjort egna packningar en gång i
tiden så borde man kunna byta några bromskolssar.
Sen hittade jag nya givare för 150 kr.
Men tydligen ska man enligt info här i forumet kolla kontakter och ledningar först. Att ohm-mäta är bara roligt.
Det jag är nyfiken på är alltså fabrikat på centralenheten/"datorn" och särskilt hur datorn jobbar, ungefär.
Tvivlar på att det är så mycket till dator utan mer en reglerhistoria med lite elektronik.
Kanske rentav helt analog?
Nån som pysslat med detta?
edit
inser lite försent att jag nog borde postat under hydraulik eller el.
ABS-system
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 10 sep 2017, 11:00
- Medlem i SCK?: Nej
ABS-system
Irrelevanta städ-kärringar utan bildning är ok men inte då de ska styra i forum.
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5174
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: ABS-system
Du kan ju för få bilen avläst med Citroëns original diagnos verktyg Lexia. Vi är ett gäng runt om ilandet som har fungerande kopior av sådana.
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=122&t=53385
Då kan du få veta vart i systemet felet är.
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=122&t=53385
Då kan du få veta vart i systemet felet är.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5174
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: ABS-system
Angående hur ABS-systemet fungerar så sitter det hall-givare ute vid hjulen, som läser av tandade ringar som snurrar med hjulet.
Detta ger puls/av-på signal till datorn, som konverterar ettorna och nollorna till hastighet. Fler pulser inom x tidsrymd = snabbare hastighet.
När ECU:n känner av att ett hjul är låst ( hastighet = 0) så skickar den signaler till ABS-blocket som reglerar bromstrycket med hjälp av elektroventiler och en hydraulpump. Detta förhindrar att hjulet blir låst.
En exempel video:
Detta ger puls/av-på signal till datorn, som konverterar ettorna och nollorna till hastighet. Fler pulser inom x tidsrymd = snabbare hastighet.
När ECU:n känner av att ett hjul är låst ( hastighet = 0) så skickar den signaler till ABS-blocket som reglerar bromstrycket med hjälp av elektroventiler och en hydraulpump. Detta förhindrar att hjulet blir låst.
En exempel video:
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 10 sep 2017, 11:00
- Medlem i SCK?: Nej
Re: ABS-system
Toppen, glömde att Youtube löser det mesta numera.
Får inte bort fälgarna (annan tråd) så kan ju räkna med hårt sittande
hjulsensorer. Bilen har stått mycket still ute.
Får inte bort fälgarna (annan tråd) så kan ju räkna med hårt sittande
hjulsensorer. Bilen har stått mycket still ute.
Irrelevanta städ-kärringar utan bildning är ok men inte då de ska styra i forum.