Hur behandla trilskande fälgar?

Allmänna frågor om Xantia.
IzrameCittra
Inlägg: 38
Blev medlem: 10 sep 2017, 11:00
Medlem i SCK?: Nej

Hur behandla trilskande fälgar?

Inlägg av IzrameCittra »

Just uppstigen, inte från sängen och inte upp till himlen.
Däremot från källaren, garaget och på rätt dåligt humör.
För att byta några bromsklossar och kolla på ABS-givare har man att ta bort hjulen.
Så långt kunde jag tänka helt sömlöst.
Men snart var jag i samma situation som med min gamla subaru Leone som jag körde
innan denna Xantia -99.
Allt sitter fast. Den bilen gav jag bort. Där var det också slut hjullager, helt omöjlig bromstrumma,
dåliga drivknutar, läckande avgas, krånglande 4wd-omkopplare mm så det var inget att ha kvar.
Men har aldrig varit med om fälgar (båda fram) som sitter så otroligt.
Alla hjulmuttrar garanterat borta. Det är ju bara att räkna till åtta.
Fälgarna orubbliga. Har varit med om det nån gång på en LT-35 skåp som jag också har,
men då har det löst sig med att knuffa med ett löst hjul på kanten mot det som ska bort.
Provade med ett vinterhjul med mer och mer sats - men inget gehör för mitt önskemål.
Plockade fram en rätt rejäl slägga, men ingen värsting, hjälpte inte alls.
Tog ett mycket tyngre hjul, från LT:n och slängde mot. Nej.
Och precis samma på båda framhjulen..
Tankarna lekte i riktning mot "skroten" men jag får hejda mig.
Hittade inget rost-spray. Kan det vara lösningen, dvs i centrumringen?
Provade till sist med ett spett, tyngre än släggan, men ingen skillnad.
Avdragare kan man ju inte applicera utan vidare, krävs ju en mycket stor specialare.
Slå med slägga på insidan är nästan omöjligt.
Vilka alternativ finns till den sista vilan på skroten?
Brukar dom bli så här?
Irrelevanta städ-kärringar utan bildning är ok men inte då de ska styra i forum.

IzrameCittra
Inlägg: 38
Blev medlem: 10 sep 2017, 11:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur behandla trilskande fälgar?

Inlägg av IzrameCittra »

Stålfälgar förresten.
Irrelevanta städ-kärringar utan bildning är ok men inte då de ska styra i forum.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Hur behandla trilskande fälgar?

Inlägg av Göran W »

Antar att det gäller plåtfälgar?
Brukar ge sig med slägga och en plankbit att hålla mellan för att undvika slagskador. Växla mellan olika träffytor längs fälgkanten.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

IzrameCittra
Inlägg: 38
Blev medlem: 10 sep 2017, 11:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur behandla trilskande fälgar?

Inlägg av IzrameCittra »

Ja, stålfälgar,
Inte rädd om dom för tänker skrota hjulen.
Har bra vinterhjul och ska skaffa alufälgar med sommardäck, dessa som är på har
underkända däck.
Blir väl att skaffa större slägga, den jag har väger bara lite mer än en vanlig yxa
och lika kort skaft.
Eller om jag hittar nya hjul på en däcksfirma kan jag ju överlåta jobbet...
Irrelevanta städ-kärringar utan bildning är ok men inte då de ska styra i forum.

Bosse
70 bar
70 bar
Inlägg: 1340
Blev medlem: 16 nov 2002, 20:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, norr om Sundsvall

Re: Hur behandla trilskande fälgar?

Inlägg av Bosse »

Händer ibland när man ska byta mellan sommar- och vinterdäck att fälgarna sitter fast. Om bilen är körbar är det bara att sätta dit hjulbultarna igen men inte helt, låt dem vara lösa några varv. Kör sen fram och tillbaka och bromsa tills fälgarna lossnar. Har aldrig hittills gått bet med den metoden. Värre givetvis om bilen inte är körbar, då är det metoderna ni redan diskuterar man får ta till.
DSCXBXXMC5

Det ska inte göra ont att köra bil!

IzrameCittra
Inlägg: 38
Blev medlem: 10 sep 2017, 11:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur behandla trilskande fälgar?

Inlägg av IzrameCittra »

Kör-metoden måste jag pröva så slipper jag kanske köpa en stor slägga.
Ingen granne har nån sån heller.
Tänkte att om jag ska åka till gummiverkstad så räcker det väl med en bult ...

Hade bilen inte varit körbar hade jag kört den till en skrot ... hmm..
Den går mycket fint, är påställd och skattad men obesiktad.
Man får köra tor besiktning och verkstad och antagligen hemma på gården.
Irrelevanta städ-kärringar utan bildning är ok men inte då de ska styra i forum.

guzzi
70 bar
70 bar
Inlägg: 1244
Blev medlem: 14 mar 2007, 22:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Tyresö

Re: Hur behandla trilskande fälgar?

Inlägg av guzzi »

Körmetoden har man ju fått ta till ett par gånger. Men den fungerar. Men en gång fick jag nog köra en mil innan de släppte...
_____________________
C5 V6 3,0 Exclusive automat -01
C5 Break 2,0 -04
Berlingo 1,4 -03
Fiat Barchetta -97
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Honda Goldwing -86
Ferguson TEA -55
Fram King Clipper -62
Crescent Compact -81
Gilson 835 -67
+ mycket bråte.

IzrameCittra
Inlägg: 38
Blev medlem: 10 sep 2017, 11:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur behandla trilskande fälgar?

Inlägg av IzrameCittra »

Jag slapp skaffa stor slägga!
Körde en runda med lösa bultar (alla fyra satt i)
Då sa det "KLUCK" när jag accade lite, sen när jag vände sa det "KLUCK" när jag backade.
100 meter och hemma igen. Olagligt? Tror man får köra lite i OMEDELBART samband med
reparation ... när provkörning ingår i reparationen... (regelsverige) bara det är inreggat.
Båda fälgarna lösa. Galant.
Men verkligen "sugpassning" på grejerna, fick vicka loss dem.
Tänker smörja in den där ringen med kopparpasta sen.
Så nu kan jag snart börja med att kolla på ABS, byta klossar och hjul.
Irrelevanta städ-kärringar utan bildning är ok men inte då de ska styra i forum.

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Allmänna frågor"