Tomt batteri ibland. Tipsa mig eller köp den.

Inlägg angående Xantia el och elektronik.
Janne cittrarookie
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2010, 11:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Järfälla nordvästra stockholm

Tomt batteri ibland. Tipsa mig eller köp den.

Inlägg av Janne cittrarookie »

Jag har en xantia Break 2.0 -98 manuell som gått mindre än 10 000 mil. Jag köpte den av svärsonen till han som köpte den ny. Alla kvitton etc finns kvar från början.
Ganska bra sommardäck och superbra vinterdito. Bromsoken bak har jag haft loss och gjort det man ska med. Fram är också tillfixade.
Tyvärr har min fru dissat den bara för att den inte startat när hon skulle ha den för att batteriet var tomt. Ja det var visst mer än en gång.....
När den stått still ett par dagar är batteriet tomt...ibland. Jag har mätt strömmen och när man kopplar in batteriet med allting av, så drar den ca 50 mA i några sekunder och sedan ca 25 mA ! Det tömmer inte batteriet på några dagar. Jag har varit ut på natten och försökt se om något lyser men icke.
Dåligt batteri tänkte jag och köpte ett nytt. Laddat och fint hängde jag dit det och kollade strömmen. Jodå bara nån klocka eller så.
Ut och körde. Funkar kanon. Nya klockor fram så komforten är som den ska.AC:n funkar fint. Ställer hem den och nästa dag ( eller om det var 2 dagar) tomt batteri !
Nu har den stått still i ett par månader förutom ett par gånger då jag startat den med startkablar, så det nya batteriet lär inte vara ngt vidare nu.
Synd på en i övrigt toppenbil.
Finns det något typfel som kan ge dessa symptom ? Typ ja det sitter ett relä under baksätet som brukar glappa och då blir det sådär.
Tipsa mig eller kom hit med 6 tusen eller nåt så kan du själv få prova lyckan. Häng i ett nytt batteri och kör varje dag så är det lugnt, eller ha alltid ett extra batteri och startkablar med dig så går detockså fint.
Det tycker min fru inte man ska behöva och tydligen behöver inte Hyundai det för hon har köpt en sådan nu och den kan stå i en vecka och ändå starta lätt. Ruggigt men sant.
Bilen ( och jag) finns i Järfälla.
Hälsningar
Janne
Xantia 2,0 16V -98:a Break, H-D Electra 89:a , Långgafflad chopper, En stor och 1 liten båt.

Återgå till "Xantia - El"