Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg angående Xantia el och elektronik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av Gelgamesh »

Har just kommit till slutsatsen att jag har uppnått livskvoten för antal bytta tändningslås på Xantia...

Ingen ström på säkring 20 oavsett motor igång o.s.v. Räknar kallt med att det är låset.

Hade gärna sett att sambons vinterskott har fläkt imorgon bitti, och detta tarvar ström. Har ordentlig kabel hemma och skarvar gärna valfritt bonnameck. Men för att vara lite mer seriös; hur hade ni gjort? Jag är lite inne på att bara dra en kraftig kabel från batteriet, via hängsäkring och kontaktera in denna i fläktmotorns kablage. Frågan är om det är väldigt dumt att låta fläktmotorn ha konstant tillgång till ström?

Kan ju förstås bygga en reläkoppling också, och då kanske styra den med halvljuset. Vore förvisso pedagogiskt rätt då halvljusautomatiken inte funkar...

Som sagt, hur hade NI gjort? Vore ju extra bonus om lämplig kabel redan finns tillgänglig. Tänker då förstås på de kraftiga matningarna som går TILL tändlåset.

Fast i.o.f.s....

Vad för kabel som än går från tändningslåset till fläkten så har den ju nu ingen ström, så om jag kunde brygga detta med en brytare så är jag ju hemma, och bevisligen finns ju nödvändig ström på "andra sidan" av det trasiga låset.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2595
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av Snic »

Den pedagogiska vägen lät ju djävligt smart,inget ljus ingen värme,det lär ju få henne att tända halvljuset för att få värme.Och då båda behövs så här års så känns det :K rent. :mrgreen:
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av soso »

Har du kollat så fläkten är hel? Jag hade nästan misstänkt den och det kan ju vara bra att utesluta det först. :roll:

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av alfp »

Är det tändningslåset sätt ett relä där du tar manövern från annan kontakt på låset.
och hämtar ström från batteriet till reläet.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av Gelgamesh »

Jag vet ännu inte om det är något fel på själva fläkten, men då ingen av de två kraftiga kablarna vid fläkten eller säkring nr. 20 är strömsatta ens med motorn startad så vet jag iaf med säkerhet att matningen är kass i någon form.

Blir väl till att hänga i ett relä vid låset som Alf antyder. Tänker att kabeln från lås -> fläkt får startas med fet sladd från batteriet och styras från någon av de fungerande utgångarna på låset. Känns hyggligt idiotsäkert. Men en fråga (jag har inget schema): Är det så att kabeln från lås till fläkt just är dedikerad till enbart fläkten? Säkring 20 är ju enbart till fläkten t.ex.

-Tänker på en ännu värre quickfix temporärt genom att jaga in en strömsatt flatstiftshanne i säkringsterminalen helt simpelt, som provisorium alltså... för husfriden.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av Peter »

Gelgamesh skrev:
13 nov 2017, 15:44

Ingen ström på säkring 20 oavsett motor igång o.s.v. Räknar kallt med att det är låset.
Hmm, säkring F20 är till säten vad jag vet.
Lite beroende på årsmodell så är kupefläkten F16 i de flesta fall. Vilken årsmodell är det frågan om?
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av Gelgamesh »

97:a och både manualen och min mätare bekräftar detta.

Nu har jag gjort en rysligt provisorisk lösning och som bonus upptäckt glapp i reläet till halvljusautomatiken.

Använde mig f.ö. av en extraljussats från biltema och det reläet som skall tåla 40A blir ganska varmt när jag kör fläkten. Maxläget sprider t.o.m. lite vackra eldofter. Borde ju räcka med 30A om man tittar på säkringen. Här ni några rekommendationer? Kontakterna är nyklämda och tajta.

Sen, hur i jösse namn är halvljusautomatiken kopplad? Den vaknade till liv när fläkten fick tillbaka sin starkmatning? I nuläget funkar allt men om man inte slår på ljuset manuellt så blir mitt nya relä ännu varmare.

Nu drar väl inte ljuset så mycket men är det verkligen meningen att det skall gå på samma matning som fläkten?
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av Peter »

Ventilationen:
Bild
Bild

Index:
Bild

Halvljusautomatiken:
Bild
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av Gelgamesh »

(Tack för schemat)

Med risk för att jag inte är 100% säker på vad jag pratar om så är det väl så att jag i princip har ersatt tändningslåsets vad gäller kontakten "2V MR" med ett relä i stället och därigenom fått ström till F20 (säkring 20) och därefter kraft till enhet 8045 vilket borde vara fläkten (trots att den kallas "modul kupéfläktsreglage" i indexet) Antalet sladdar stämmer iaf med vad man får ut vid fläkten. Kanske kallar de det modul för att det sitter transistorer och grejer där...?

Ett par frågor till:

1. Som provisorium använde jag den icke närvarande radions matning som styrström men var bör jag mer permanent plocka styrström till mitt relä? Är valfri "+ vid tändning" mer så som det är tänkt original? Och var stjäl jag denna mest bekvämt (står ute i regn)?

2. Det tar nästan en halv minut efter motorstart innan fläkten vaknar. Har noterat detta på fler Xantior. Är det verkligen med mening? Har någon intelligent styrenhet (8080?) faktiskt detta hårdkodat eller är det något som inte är rätt? Är det förresten möjligen den där lilla ensamma tunna sladden vid fläkten som "snackar med dator" eller vad är den till?

3. Har jag verkligen så fräcka saker som en "dator" till ventilationen? Min bil har AC, tempreglering med (kass) kupésensor, fläktreglage med auto+fyra lägen samt recirkulation på separat skjutreglage. Ja alla reglagen är väl skjutreglage förresten... Har aldrig sett annat i Xantia men alla jag sett har å andra sidan haft minst tvålitersmotor, och min Activa TCT har dessutom samma.

4. Är kupé-tempgivaren möjligen utbytbar mot en dito från XM? Inte helt noga med utséendet men det är ganska störigt med antingen max värme eller kyla och inget emellan.

5. Hängde inte med på vad alla komponenter var för något i ljus-schemat då de inte fanns i indexet, men hur är det tänkt med automatiken? Jag verkar ha en fungerande automatik med dålig anslutning vid reläet vänster om bromsen (typ kopplingen men detta är en automat). Någon har lagat där innan men jag tänkte ordna bort glappet där. När man lirkar funktion på det glappiga reläet så får man halvljus redan på radioläget. Fullt förståeligt eftersom automatiken (i.a.f. på min) bevisligen får ström från fläktmatningen som ju f.n. styrs av radiomatning.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ny matning (effekt) kupéfläkt.

Inlägg av Peter »

Komplett elschema finns på SCK hemsida.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Skriv svar

Återgå till "Xantia - El"