Halvtanksproblemet

Inlägg angående Xantia motor och drivning.

Halvtanksproblemet

Inläggav ulfpet » 19 apr 2009, 13:15

Har nyss köpt en HDi -00, med det berömda syndromet att den går till halv tank och sen stannar den. Lite före så lyser motordiagnostiklampan. Har studerat tidigare inlägg och det kändes som att backventilen var ett säkert tips. Plockade ur tankinsatsen nu på morgonen, men jag kunde inte hitta någon backventil. Jag delade på enheten, och det hål i botten som bränslet ska strömma in i var helt säkert öppet. Jag tänkte att kanske backventilen sitter inne i själva pumpen, men så insåg jag att då skulle den ju inte funka även om bränslet rinner över kanten! Jag är tacksam över ytterligare tips, och var man eventuellt hittar backventilen, Ulf
Ulf
ulfpet
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 21 nov 2002, 12:56
Ort: Sweden

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav peterlan » 19 apr 2009, 14:11

Jag har haft det problemet. Backventilen är en liten gummifläpp som sitter i hålet längst ner i tankarmaturen. För mig hade den kletat fast och öppnade inte. Jag har ingen aning om problemet är tillbaka eller om det är löst, jag tankar alltid när det börjar gå ner mot halv tank numera, och bilen har fungerat i flera år nu.
Kanske skulle lägga i en reservdunk och prova nångång.
C5 2.0 HDi -06 Break.
C5 V6 Break -05 Såld
C5 2.0 HDi -05 Break (såld till jobbarkompis)
C5 V6 Break -01 (köpt av en kompis numera. Han verkar nöjd);
Såld.. BMW 540i Touring -99

Lexia finns.
Användarvisningsbild
peterlan
Hydraktiv
Hydraktiv
 
Inlägg: 2756
Blev medlem: 03 jan 2003, 18:18
Ort: Gävle

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav ulfpet » 19 apr 2009, 14:52

Som jag kunde föestå så sitter den gummiflärpen på returledningen. Den smalare ledningen som är urmärkt som returledning uppe på tankarmaturen, och den borde inte kunna ha något att göra med att bilen stannar efter halv tank?
Ulf
ulfpet
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 21 nov 2002, 12:56
Ort: Sweden

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav peterlan » 19 apr 2009, 15:32

ulfpet skrev:Som jag kunde föestå så sitter den gummiflärpen på returledningen. Den smalare ledningen som är urmärkt som returledning uppe på tankarmaturen, och den borde inte kunna ha något att göra med att bilen stannar efter halv tank?


Då pratar vi inte om samma sak. Den grejen jag hade problem med är den lilla gummiläpp som sitter längs ner i sidan på den vita plastburken. Och med plastburk menar jag då hela tankmojängen, den man lyfter upp ur tanken, och som pumpen sitter monterad i.
C5 2.0 HDi -06 Break.
C5 V6 Break -05 Såld
C5 2.0 HDi -05 Break (såld till jobbarkompis)
C5 V6 Break -01 (köpt av en kompis numera. Han verkar nöjd);
Såld.. BMW 540i Touring -99

Lexia finns.
Användarvisningsbild
peterlan
Hydraktiv
Hydraktiv
 
Inlägg: 2756
Blev medlem: 03 jan 2003, 18:18
Ort: Gävle

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav ulfpet » 19 apr 2009, 19:17

Jo men vi pratar nog om samma sak. Din beskrivning om var den sitter är bra, men den gummiflärpen sitter på returledningen!
Ulf
ulfpet
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 21 nov 2002, 12:56
Ort: Sweden

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav peterlan » 19 apr 2009, 19:31

ulfpet skrev:Jo men vi pratar nog om samma sak. Din beskrivning om var den sitter är bra, men den gummiflärpen sitter på returledningen!


Då måste det se olika ut på våra bilar. Det är ingen slang ansluten till min, det är bara ett hål i plastburken med en gummiläpp på insidan. Returledningen från filtret slutar fritt i luften bara.
Varifrån tar din bränsle när nivån går under kanten på plastburken? På min är enda möjligheten genom det här hålet i nederkant på burken.

Attans att jag inte har nåt foto, det hade ju underlättat.
C5 2.0 HDi -06 Break.
C5 V6 Break -05 Såld
C5 2.0 HDi -05 Break (såld till jobbarkompis)
C5 V6 Break -01 (köpt av en kompis numera. Han verkar nöjd);
Såld.. BMW 540i Touring -99

Lexia finns.
Användarvisningsbild
peterlan
Hydraktiv
Hydraktiv
 
Inlägg: 2756
Blev medlem: 03 jan 2003, 18:18
Ort: Gävle

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav ulfpet » 19 apr 2009, 20:20

Jo returledningen går på utsidan av "plastburken" och är ansluten som under kanten i en svart anslutning. Returbränslet sprutar sedan mot en liten öppning under eller i kanten på plastburken där den tar in bränslet. Antingen för att utnyttja att bränslet som returnerats ju har värmts en del i filtret och man minskar då risken för isproppsbildning. Idiotiskt att jag inte kom ihåg att fotografera när jag hade tankenheten uppe!
Ulf
ulfpet
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 21 nov 2002, 12:56
Ort: Sweden

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav ulfpet » 22 apr 2009, 21:14

Provade att köra under halv tank efter att jag haft uppe tankpumpen, men lite under halv tank så stannade den med lysande motordiagnostiklampa. När jag fyllde på reservdunken så surplade det och levde om en hel del innan pumpen fick upp trycket. Jag är mycket konfunderad vad som kan vara problemet egentligen. Tacksam om det är någon som har lykats hitta det egentliga problemet.
Ulf
ulfpet
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 21 nov 2002, 12:56
Ort: Sweden

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav ulfpet » 24 apr 2009, 15:49

Jag var på min egen lilla verkstad på Älvsbacka i Skellefteå, där man går in och kan prata med mekanikerna, med en tårta, som tack för att de är så tillmötesgående. Tänk vad sådant kan betyda. De funderade, och tillsammans kom vi fram till att det kanske är så att när bränslet i tanken inte längre kan rinna över kanten, och pumpen börjar bli sliten, så är det lilla hålet som bränslet ska rinna in i inte tillräckligt, så pumpen går torr och problemen uppstår. OBS en teori. Ska nu ut och borra upp hålet där bränslet tas in för att se om det har någon betydelse. Om det lönar sig att meka? Jag vill veta och tankinsatsen kostar i dagsläget 3200 kr, Ulf
Ulf
ulfpet
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 21 nov 2002, 12:56
Ort: Sweden

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav Mikoo » 24 apr 2009, 21:15

En citroenist som har problem med att logga in så jag vidarebefordrar ett brev från honom:

Hejsan,
Modernare bilar har nästan alltid en ”Tank i tanken”, d.v.s. reservoaren i
den modul som du plockar ut ur tanken.
Anledningen till att ha denna reservoar, är att du med dess hjälp kan klara
dig vid körning med lite soppa i tanken utan att få några driftsstörningar
: Den fylls normalt sett på med soppa ifrån tanken, så att du har dess
innehåll att ”leva på” vid en längre uppförsbacke, vid en lång svepande
kurva, vid start i uppförsbacke, körning på lutande väg m.m., d.v.s när
soppan i tanken av olika anledningar inte ligger i tankens normalt sett
djupaste del. Reservoaren rymmer i allmänhet tillräckligt med bränsle för
att du skall kunna köra några kilometer på dess innehåll.
Ett vilkor för att detta skall funka är naturligtvis att soppan inte rinner
ut ur reservoaren, därför har du en backventil ( gummiflärpen som ni talar
om ) i dess botten, vilken tillåter soppan utifrån att ta sig in ( mer om
det senare ), men framför allt hindrar den innevarande soppan ifrån att
läcka ut.
För att fylla på reservoaren med soppa utifrån ( d.v.s. ifrån tanken ), så
har man i allmänhet en eller flera ”sprutmunstycken”, ejektorer, vilka
funkar så att dom med hjälp av ett drivflöde skapar ett sug vid munstycket,
och detta undertryck används för att suga upp soppa ur tanken för att
kontinuerligt fylla på reservoaren ( vilken mer eller mindre alltid blir
överfylld så att den överflödiga soppan rinner tillbaka ner i tanken ).
Ibland använder man en egen pump i tanken, med huvudsyftet att driva
ejektorerna ( t.ex. på äldre Volvo-dieslar ), men i dom fall som motorn har
en bränsleretur som kommer tillbaka till tanken ifrån motorn, så kan man
använda returflödet för att driva ejektorerna.
Detta är antagligen fallet i din bil.
I sådana fall, så måste alltså returflödet återföras till ejektorn, så att
denna kan pruta in sitt flöde ( returflödet + det upphämtade bränset ifrån
tanken ) igenom ”gummiflärpen” i reservoarens botten.
Hålets lilla storlek i reservoarens botten i kombination med gummiflärpens
egentyngd, gör att det inte är säkert att soppan kan rinna in i koppen lika
snabbt som den sugs fram till motorn, så det räcker alltså inte med att
bara se till att flärpen kan röra sig igen.
Returanslutningen ifrån tankmodulens lock skall m.a.o. ledas via en slang
till en ”klump” ( ejektorn ), vilken i sin tur måste kunna trycka upp
backventilsflärpen med sin stråles tryck.

En modern dieselmotor ( i synnerhet en common rail ), behöver jobba mot ett
visst mottryck i retursystemet : Om mottrycket är för högt så kan slangarna
hoppa loss, men om mottrycket är för lågt så finns det en risk för att
spridarnålen studsar vid stängningen, och därmed släpper in en
okontrollerad mängd extra bränsle vid ett skadligt sent skede i
förbränningen.
Tankejektorerna kan ingå som en kalibrerad del i detta erforderliga
mottryck, vilket är ytterligare en anledning att se till att du får din
tankmodul i det fungerande skick som du antagligen vill ha för att slippa
tanka bilen i tid och otid.
Anledningen till att du behöver köra med en hög bränslemängd i tanken är
alltså att soppan då rinner ner i reservoaren uppifrån, då omgivande
soppans nivå är högre än reservoarens högsta nivå.

Att du får en lamptändning beror på att motorn detekterar en brist på
bränsle gentemot de krav som styrenheten vill ha.

Plocka ut modulen och greja lite med den, du får säkert till det nu när du
vet vad det handlar om.
/Vid min Sittra vill jag kvittra

Citroënlös sedan 26/10-2013 :(
Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
 
Inlägg: 4276
Blev medlem: 01 feb 2003, 23:54
Ort: Trollhättan SCK 8296

Re: Halvtanksproblemet

Inläggav ulfpet » 30 apr 2009, 17:56

Glömde kanske att tacka för det uttömmande och klargörande svaret. Tack! Har inte hunnit göra något mer, men det är ju så mycket lättare att göra något när man vet vad man ska göra, Ulf
Ulf
ulfpet
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 21 nov 2002, 12:56
Ort: Sweden


Återgå till Xantia - Motor och drivning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster