Problem - kamremsbyte

Inlägg angående Xantia motor och drivning.
Skriv svar
jonteq
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Problem - kamremsbyte

Inlägg av jonteq »

1.8 16v - 99. Får inte på nya remmen. Vad kan vara felet? Har spänt upp nya spännaren, vilket hål ska det vara? Finns ett större och ett mindre. Går det att montera fel på något sätt?

Nya remmen har samma tandantal men är några cm kortare. Provade dock att montera den gamla igen, men samma problem. Hjälp!

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3175
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Problem - kamremsbyte

Inlägg av Ford Prefect »

Kolla i verkstadshandboken här:
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code ... icule.html

*******************
Kör oftast C4 Picasso, XM pick-up och VW Karmann Gipsy (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Problem - kamremsbyte

Inlägg av Stefan M »

samma tandantal men några cm kortare? Då är det nåt som är generaltokigt....................

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Problem - kamremsbyte

Inlägg av tomasojohansson »

Jag bytte kamrem på samma motor, 1,8 16V, men då i en ZX 97.
Väääldigt trångt.
Det är lite bökigt komma över de två kamaxlarna, annars kan jag inte komma ihåg att det var särskilt svårt.
Kul mekanism med den där pilen på spännrullen. Tog ett tag innan jag fattade idén.
Givetvis kan inte remmarna va olika långa om de har samma tandantal.

För mig gick det så att när jag var klar och drog runt motorn försiktigt så slog ventilerna i...
Det problemet kan uppstå om remskivan på vevaxeln flyttar sig, finns en gummibussning där som kan vrida sig runt axeln.
Då måste man köpa en ny remskiva, eller låna en ny under montaget, eller som jag som tur gjorde, krafsade ett märke där markeringarna var vid demontering.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

jonteq
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Problem - kamremsbyte

Inlägg av jonteq »

Tack för svaren hittils!
Håller med om att det låter konstigt med remmens längd kontra tandantal. Men så var det sent igår kväll i alla fall, men ska kolla igen när jag är piggare.
Funderar på om jag kan ha monterat spännrullen "felvriden". Hade den öppen i det yttersta hålet iaf. Får försöka igen. Fler input välkomna! :)

jonteq
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Problem - kamremsbyte

Inlägg av jonteq »

Fått på remmen. Hur hårt ska remmen spännas. När man tar bort biten som håller spännaren uppspänd åker visaren längst till höger sett framifrån spännaren. Ska den spännas så att visaren står i mitten? Känns rätt tight då.

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Problem - kamremsbyte

Inlägg av tomasojohansson »

Som jag minns det så ska pilen på spännaren träffa ett märke då remmen är rätt spänd.
Men det var några år sen jag gjorde det där.

Glöm inte att vrida motorn runt några varv försiktigt innan du försöker starta den.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

jonteq
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Problem - kamremsbyte

Inlägg av jonteq »

Jag drog åt så att pilen så att den stod i mitten, över en skåra. Var det rätt?

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Problem - kamremsbyte

Inlägg av Anders H »

Ja, dra sedan runt vevaxeln två varv och kolla alla inställningar och spännarens läge ånyo, efterjustera vid behov.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

jonteq
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Linköping

Re: Problem - kamremsbyte

Inlägg av jonteq »

Tack! Gjorde så. Uppstarten gick bra, så förhoppningsvis är vi nöjda för de kommande 12000 milen nu :)

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Motor och drivning"