Problem - kamremsbyte
-
- 20 bar
- Inlägg: 345
- Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Linköping
Problem - kamremsbyte
1.8 16v - 99. Får inte på nya remmen. Vad kan vara felet? Har spänt upp nya spännaren, vilket hål ska det vara? Finns ett större och ett mindre. Går det att montera fel på något sätt?
Nya remmen har samma tandantal men är några cm kortare. Provade dock att montera den gamla igen, men samma problem. Hjälp!
Nya remmen har samma tandantal men är några cm kortare. Provade dock att montera den gamla igen, men samma problem. Hjälp!
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3175
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Problem - kamremsbyte
Kolla i verkstadshandboken här:
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code ... icule.html
*******************
Kör oftast C4 Picasso, XM pick-up och VW Karmann Gipsy (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
http://service.citroen.com/dtt/CDP/code ... icule.html
*******************
Kör oftast C4 Picasso, XM pick-up och VW Karmann Gipsy (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1703
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Problem - kamremsbyte
samma tandantal men några cm kortare? Då är det nåt som är generaltokigt....................
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Problem - kamremsbyte
Jag bytte kamrem på samma motor, 1,8 16V, men då i en ZX 97.
Väääldigt trångt.
Det är lite bökigt komma över de två kamaxlarna, annars kan jag inte komma ihåg att det var särskilt svårt.
Kul mekanism med den där pilen på spännrullen. Tog ett tag innan jag fattade idén.
Givetvis kan inte remmarna va olika långa om de har samma tandantal.
För mig gick det så att när jag var klar och drog runt motorn försiktigt så slog ventilerna i...
Det problemet kan uppstå om remskivan på vevaxeln flyttar sig, finns en gummibussning där som kan vrida sig runt axeln.
Då måste man köpa en ny remskiva, eller låna en ny under montaget, eller som jag som tur gjorde, krafsade ett märke där markeringarna var vid demontering.
Väääldigt trångt.
Det är lite bökigt komma över de två kamaxlarna, annars kan jag inte komma ihåg att det var särskilt svårt.
Kul mekanism med den där pilen på spännrullen. Tog ett tag innan jag fattade idén.
Givetvis kan inte remmarna va olika långa om de har samma tandantal.
För mig gick det så att när jag var klar och drog runt motorn försiktigt så slog ventilerna i...
Det problemet kan uppstå om remskivan på vevaxeln flyttar sig, finns en gummibussning där som kan vrida sig runt axeln.
Då måste man köpa en ny remskiva, eller låna en ny under montaget, eller som jag som tur gjorde, krafsade ett märke där markeringarna var vid demontering.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
-
- 20 bar
- Inlägg: 345
- Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Linköping
Re: Problem - kamremsbyte
Tack för svaren hittils!
Håller med om att det låter konstigt med remmens längd kontra tandantal. Men så var det sent igår kväll i alla fall, men ska kolla igen när jag är piggare.
Funderar på om jag kan ha monterat spännrullen "felvriden". Hade den öppen i det yttersta hålet iaf. Får försöka igen. Fler input välkomna!
Håller med om att det låter konstigt med remmens längd kontra tandantal. Men så var det sent igår kväll i alla fall, men ska kolla igen när jag är piggare.
Funderar på om jag kan ha monterat spännrullen "felvriden". Hade den öppen i det yttersta hålet iaf. Får försöka igen. Fler input välkomna!
-
- 20 bar
- Inlägg: 345
- Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Linköping
Re: Problem - kamremsbyte
Fått på remmen. Hur hårt ska remmen spännas. När man tar bort biten som håller spännaren uppspänd åker visaren längst till höger sett framifrån spännaren. Ska den spännas så att visaren står i mitten? Känns rätt tight då.
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Problem - kamremsbyte
Som jag minns det så ska pilen på spännaren träffa ett märke då remmen är rätt spänd.
Men det var några år sen jag gjorde det där.
Glöm inte att vrida motorn runt några varv försiktigt innan du försöker starta den.
Men det var några år sen jag gjorde det där.
Glöm inte att vrida motorn runt några varv försiktigt innan du försöker starta den.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
-
- 20 bar
- Inlägg: 345
- Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Linköping
Re: Problem - kamremsbyte
Jag drog åt så att pilen så att den stod i mitten, över en skåra. Var det rätt?
-
- Activa
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Problem - kamremsbyte
Ja, dra sedan runt vevaxeln två varv och kolla alla inställningar och spännarens läge ånyo, efterjustera vid behov.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- 20 bar
- Inlägg: 345
- Blev medlem: 25 dec 2010, 13:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Linköping
Re: Problem - kamremsbyte
Tack! Gjorde så. Uppstarten gick bra, så förhoppningsvis är vi nöjda för de kommande 12000 milen nu