Hallå kära Akutare.
Bytte precis från vinterbilen (Xantia 1. till sommarbilen (Activa) och märker att styrningen är bra mycket trögare på Activan. Känns lite hackig i låga farter tycker jag med.
Kan det vara det berömda "knutproblemet" eller kan det vara något annat som spökar? Pump eller dylikt?
Styrning, Servo?
-
- 5 bar
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 29 aug 2007, 22:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Stockholm/Haninge
Styrning, Servo?
----------------------------------------------------
Citroen C5 2.0 -05
Xantia Activa TCT -99
Volvo Amazon -64
Citroen C5 2.0 -05
Xantia Activa TCT -99
Volvo Amazon -64
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Styrning, Servo?
Mycket troligt att det är knuten! Börja med att spreja krypolja på den. Hjälper det så återstår att se om den efteråt blir glapp - byt. En annan möjlighet är dåliga klockor eller i sämsta fall dålig pump.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 5 bar
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 29 aug 2007, 22:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Stockholm/Haninge
Re: Styrning, Servo?
Okej då ska jag duscha knuten. Svårt som attans att få strålen att nå fram bara när Activan är så välfylld
----------------------------------------------------
Citroen C5 2.0 -05
Xantia Activa TCT -99
Volvo Amazon -64
Citroen C5 2.0 -05
Xantia Activa TCT -99
Volvo Amazon -64
- TruckerFredde
- 70 bar
- Inlägg: 910
- Blev medlem: 02 jan 2011, 18:14
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Deje, Värmland
Re: Styrning, Servo?
Om nu knut och allt är felfritt i övrigt och man ändå vill ha bilen mer lättstyrd....hur gör man då? Finns det nån överströmmningsventil att byta fjäder i eller liknande??? Nån som vet?
Nuvarande bilparken: Xantia HDi -99, C5 2.0 HDi Exclusive -05, C5 Break HDi-06, Xantia TCT Activa -96, C5 3.0 V6-01
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Styrning, Servo?
På XM finns det en invändig 19mm insexskruv som pressar en fjäder som i sin tur trycker en plasthylsa mot kuggtången. Finns kanske på Xantias styrning med? Med denna kan trögheten justeras, men risken är också att återgången blir dålig om den spänns för hårt.
-
- 10 bar
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 14 jun 2003, 22:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Styrning, Servo?
Återtar denna tråd då jag haft samma symtom och lyckats lösa dessa.
Symptomen har varit trög styrning. Tidigare ägare fick diagnosen "byt pump" av citroenverkstad. Detta gjordes också (till annan beg pump) men problemet kvarstod. Deras slutsats var att den begagnade pumpen också var dålig. I det läget köpte jag bilen och felsökning har fortsatt. Bytte pump till en som jag säkert vet fungerar - men problemet kvarstod.
Kunde dock observera att det bubblade i LHM-behållaren och slutsatsen blev att det ev kunde vara läckage på sugslangen till pumpen (suger luft). Slangen byttes och plötsligt fungerar det som det ska igen! Ett tips är alltså att ha koll på denna slang, det behövs nog inte stor spricka förrän det börjar märkas. Litet fel men med stor konsekvens.
Symptomen har varit trög styrning. Tidigare ägare fick diagnosen "byt pump" av citroenverkstad. Detta gjordes också (till annan beg pump) men problemet kvarstod. Deras slutsats var att den begagnade pumpen också var dålig. I det läget köpte jag bilen och felsökning har fortsatt. Bytte pump till en som jag säkert vet fungerar - men problemet kvarstod.
Kunde dock observera att det bubblade i LHM-behållaren och slutsatsen blev att det ev kunde vara läckage på sugslangen till pumpen (suger luft). Slangen byttes och plötsligt fungerar det som det ska igen! Ett tips är alltså att ha koll på denna slang, det behövs nog inte stor spricka förrän det börjar märkas. Litet fel men med stor konsekvens.
Kör C5 2.2 HDi Exclusive -14 & en Peugeot 207 1.6 VTi -07. Tidigare: Diverse BX, CX, XM, Xantia, C4 Picasso + div Renault (R12, R14, R18, Laguna, Espace, Talisman). SCK 4561
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 04 jan 2016, 15:08
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Styrning, Servo?
Jag hade också trög och hackig styrning plus en rad andra hydraulikproblem. Bytte sugslang och nu funkar allt utmärkt.
Originalslangen verkar inte vara gjord i ett material som klarar tidens tand, så det är helt klart värt att hålla koll på den.
Tack för tipset, Zeus!
Originalslangen verkar inte vara gjord i ett material som klarar tidens tand, så det är helt klart värt att hålla koll på den.
Tack för tipset, Zeus!