Pumpar inte upp bak
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 18 jul 2017, 19:23
- Medlem i SCK?: Nej
Pumpar inte upp bak
Har just ärvt en xantia -96, den har stått ca 2 år och pumpar inte upp bakändan. Tydligen hade den varit lite trög innan avställningen, men fungerande! Framänden o bromsar funkar så vitt jag kan se utan problem. Vilken ände ska man börja felsöka och är det svårt att göra själv? Har mekat "vanliga" bilar i många år, men ingen erfarenhet alls av citrans hydraulik. Mvh/Hasse
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Pumpar inte upp bak
Med stor sannolikhet har de små stagen runt bakre höjdregulatorn rostat ihop eller hoppat av. Hissa upp med domkraft och palla under väl(!) för inspektion. Smörj upp lederna och kolla att allt är på plats. Ställ ner den igen och prova. Den korta "plastarmen" kan behöva bytas. OBS! Försök inte att hissa när den är uppallad och kryp INTE under när den inte är uppallad. Livsfara!
Hur det ska se ut kan du studera på Peters Xantiafaq.
Hur det ska se ut kan du studera på Peters Xantiafaq.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne
Re: Pumpar inte upp bak
Reparationen finns beskriven här: http://www.peli59.net/xantiafaq/hojdregulator.html
Egentligen är demonteringen inte svår. Det är förvisso lite trångt, särskilt om man ska ligga under bilen. Men mek-problemen brukar främst bestå i att allting är rostigt och täckt av smuts.
När man väl får ut mekanismen på bordet och kan tvätta av grejorna blir allting lättare.
Det första du kommer att se under bilen är att plastarmen (nr 6 på ritningen i länken ovan) har hoppat av. Den är lätt att trycka fast igen och då kan du kanske få funktion på bakvagnen. Men plastarmen kommer med all säkerhet att hoppa av igen.
Plastarmens avhopp är nämligen symptomet, inte sjukdomen. Enda sättet att bota patienten är att ta isär hela mekanismen och putsa till/smörja upp/fetta in allt som ska kunna röra sig. Det går inte att smörja utifrån.
I länken står att man kan tillverka nya axlar av M8 bult. Jag brukar slipa bort de befintliga axlarna (de är nitade), putsa upp dem och behålla dem. I stället för niten borrar jag och gängar ett hål i den nedslipade axeländan. Sedan kan axeln åter fästas i mekanismen med en skruv och bricka i stället för nitskallen.
För dig som är nybörjare på Citroen-hydraulik kan det vara värdefullt att veta att "höjdregulatorn" är grejen där hydraulrören är iskruvade – den som ser ut som en liten bastrumma.
Egentligen är demonteringen inte svår. Det är förvisso lite trångt, särskilt om man ska ligga under bilen. Men mek-problemen brukar främst bestå i att allting är rostigt och täckt av smuts.
När man väl får ut mekanismen på bordet och kan tvätta av grejorna blir allting lättare.
Det första du kommer att se under bilen är att plastarmen (nr 6 på ritningen i länken ovan) har hoppat av. Den är lätt att trycka fast igen och då kan du kanske få funktion på bakvagnen. Men plastarmen kommer med all säkerhet att hoppa av igen.
Plastarmens avhopp är nämligen symptomet, inte sjukdomen. Enda sättet att bota patienten är att ta isär hela mekanismen och putsa till/smörja upp/fetta in allt som ska kunna röra sig. Det går inte att smörja utifrån.
I länken står att man kan tillverka nya axlar av M8 bult. Jag brukar slipa bort de befintliga axlarna (de är nitade), putsa upp dem och behålla dem. I stället för niten borrar jag och gängar ett hål i den nedslipade axeländan. Sedan kan axeln åter fästas i mekanismen med en skruv och bricka i stället för nitskallen.
För dig som är nybörjare på Citroen-hydraulik kan det vara värdefullt att veta att "höjdregulatorn" är grejen där hydraulrören är iskruvade – den som ser ut som en liten bastrumma.
Utan tvivel är man inte klok.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 18 jul 2017, 19:23
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Pumpar inte upp bak
Tackar, får kolla detta. Har ju 4p lyft i verkstaden så det går väl jobba i den
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Pumpar inte upp bak
Perfekt!Rallyhasse skrev: ↑19 jul 2017, 12:11Tackar, får kolla detta. Har ju 4p lyft i verkstaden så det går väl jobba i den
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 18 jul 2017, 19:23
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Pumpar inte upp bak
Alla leder var som ni sade fastrostade och är nu fixade, men det verkar som höjdregulatorn går trögt också, då jag måste hjälpa den lite på traven. Är rengöring av denna också möjlig och antar att man då tömmer systemet på olja? Luftar man sen på nåt vis, eller är det självluftande?! Mvh/Hasse
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Pumpar inte upp bak
Det är fullt görbart men räkna med att det kan kosta dig något nytt rör..... Dessutom bör du absolut ta ett antal bilder av hur dessa sitter då de faktiskt går att förväxla.
En latmansvariant är att byta ut LHM till hydrorincage och köra med detta 4-500 mil.för att sedan åter byta till LHM. Då passar man också på att rengöra behållaren och de filter som finns i den.
En latmansvariant är att byta ut LHM till hydrorincage och köra med detta 4-500 mil.för att sedan åter byta till LHM. Då passar man också på att rengöra behållaren och de filter som finns i den.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne
Re: Pumpar inte upp bak
Det är fullt möjligt och inte särskilt svårt att ta isär höjdregulatorn och rengöra den inuti.
Bilen ska vara trycklös. Jag antar att nu att vi pratar om en Xantia med enkelt, gammaldags hydraulsystem, det vill säga utan Hydractive.
(Om du har Hydractive har du en sportfjädringsknapp inne i kupén och cirka 10 mm tjocka hydraulrör till fjädringsdonen vid hjulen. Titta på rören som går till fjäderbenen under huven, där som den gröna gasklockan sitter. Har du tunna 3,5 mm rör gäller det jag skriver nedan. Har bilen Hydractive är det mer komplicerat, använd då forumets sökfunktion)
Ställ bilen på hjulen. Starta motorn. Sänk ner bilen till lägsta läget, helt hopsjunken. Stanna motorn. Trampa på bromsen massor av gånger, till dess att det inte finns tryck kvar och bromsarna inte längre biter.
Nu är trycket borta.
Plocka ner mekanismen igen. Lossa rören till höjdregulatorn och demontera den från bilen.
Här finns en engelsk sida som beskriver hur man tar isär, fixar och sätter ihop regulatorn: http://www.eastment.net/hcrefurb/index.htm
Bilen ska vara trycklös. Jag antar att nu att vi pratar om en Xantia med enkelt, gammaldags hydraulsystem, det vill säga utan Hydractive.
(Om du har Hydractive har du en sportfjädringsknapp inne i kupén och cirka 10 mm tjocka hydraulrör till fjädringsdonen vid hjulen. Titta på rören som går till fjäderbenen under huven, där som den gröna gasklockan sitter. Har du tunna 3,5 mm rör gäller det jag skriver nedan. Har bilen Hydractive är det mer komplicerat, använd då forumets sökfunktion)
Ställ bilen på hjulen. Starta motorn. Sänk ner bilen till lägsta läget, helt hopsjunken. Stanna motorn. Trampa på bromsen massor av gånger, till dess att det inte finns tryck kvar och bromsarna inte längre biter.
Nu är trycket borta.
Plocka ner mekanismen igen. Lossa rören till höjdregulatorn och demontera den från bilen.
Här finns en engelsk sida som beskriver hur man tar isär, fixar och sätter ihop regulatorn: http://www.eastment.net/hcrefurb/index.htm
Utan tvivel är man inte klok.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 18 jul 2017, 19:23
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Pumpar inte upp bak
Suveränt, får bli morgondagens jobb. Kommer inte så mycket spill då och ingen luftning..
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 18 jul 2017, 19:23
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Pumpar inte upp bak
Var tvungen att ta semester och åka på vm rally i Finland, men har nu slutfört arbetet och allt funkar igen. Hade lte strul med att få bakänden i synk med fram, då jag inte markerade vart exact staget från kupen satt när jag demonterade. Tackar för dom goda råden! Mvh Hasse