**problemet löst** 2009 Jumper 160 SK17... död.

Inlägg angående modeller som inte finns i egen kategori.
tobiasÖ
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2016, 11:29
Medlem i SCK?: Nej

**problemet löst** 2009 Jumper 160 SK17... död.

Inlägg av tobiasÖ »

Hej alla!

Jag har en Jumper med 3.0 liters motorn.
Häromveckan bytte jag ut batteriet i den och startade därefter bussen utan bekymmer, inga varningar eller nåt.
Efter ca 2-3 minuter så tvärdog den dock och nu går den inte att starta.
Det händer absolut ingenting när jag vrider om startnyckeln, inga lampor tänds, inga signaler, inte ett livstecken. Fjärrlåset och bilstereon fungerar dock så det är spänning på batteriet.

Jag misstänker att det gått ett relä eller en säkring eller varför inte tändningslåset.
Jag har gjort ett halvhjärtat försök att felsöka och de säkringar jag kan hitta är hela.

Är det någon som varit med om något liknande? Tips på vilka reläer eller säkringar jag bör lägga lite extra tid på kontrollera?


Med vänlig hälsning Tobias
Senast redigerad av tobiasÖ den 18 mar 2017, 08:45, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Guldis
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 nov 2011, 22:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: 2009 Jumper 160 SK17... död.

Inlägg av Guldis »

Hej Tobias! Hade just ett liknande fel jumper 2007.
Jag hade dessutom fungerande tuta (signal) Var helt "död" i övrigt.
Det var en 30 ampere säkring som sitter i motorrummet. Inte säkert det stämmer i din bil, men ändå! Se mitt inlägg "Oljud...

tobiasÖ
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2016, 11:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: 2009 Jumper 160 SK17... död.

Inlägg av tobiasÖ »

Tusen tack för ett par hjälpande ord!

Jag ska kolla direkt när jag kommer hem..
Återkopplar såklart fortast möjligast.

tobiasÖ
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2016, 11:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: 2009 Jumper 160 SK17... död.

Inlägg av tobiasÖ »

Nix, alla säkringar jag kan se är hela..
När jag tar bort minuspolen på batteriet och kopplar in den igen så går klockan igång på instrumentbrädan men det är det enda livstecknet.. centrallås, stereo fungerar och det verkar vara ström till larmet, annars helt död..

Fler tips?

tobiasÖ
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2016, 11:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: 2009 Jumper 160 SK17... död.

Inlägg av tobiasÖ »

Nu har jag mätt upp lite strömkablar. Det visar sig att den grova kabel som strömförsörjer säkrings boxen i motorrummet inte har några volt!? Den är väldigt grov och jag att det är en av de som sitter direkt på batteriet, säkringen är hel dock.. kan det var så att den är via nåt relä eller dylikt?

tobiasÖ
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2016, 11:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: **problemet löst** 2009 Jumper 160 SK17... död.

Inlägg av tobiasÖ »

Lösning!

Det var så enkelt som ett kabelbrott i "kabelskon" på kabeln till 150A säkringen på batteriet... När jag drog lite i den så släppte kabeln helt och det visade sig att det var fullt med oxid samt att endast några trådar hade varit hela i kabeln. Inget var synligt utifrån dock. Jag kapade bort ca 2 dm och skarvade på ny kabel (krympslang!) Och voila, allt fungerade som vanligt!!

Skriv svar

Återgå till "Övriga"