Byte av drivknut?

Inlägg angående Xsara
Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5473
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Byte av drivknut?

Inlägg av Anders H »

Lossa tills de går att trycka in och vridas 180 grader, eller helt men var då bredd att kolla var de hamnar när axeln går ut. Muttern är av låstyp och går trögt, när den lossat ett par varv så stick upp en skruvmejsel för att hålla den kvar i skruvbart läge tills den går fritt. En tryckluftsvinkeldragare underlättar denna "tradiga" skruvning mycket.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

johan5588
10 bar
10 bar
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 aug 2005, 20:51
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte av drivknut?

Inlägg av johan5588 »

Anders H skrev:Lossa tills de går att trycka in och vridas 180 grader, eller helt men var då bredd att kolla var de hamnar när axeln går ut. Muttern är av låstyp och går trögt, när den lossat ett par varv så stick upp en skruvmejsel för att hålla den kvar i skruvbart läge tills den går fritt. En tryckluftsvinkeldragare underlättar denna "tradiga" skruvning mycket.
Tack, med denna info gick det utmärkt :D

Nåt speciellt att tänka på vid ditsättning av nya axeltätningarna?
-------------------------------------------------------------------------------------
Citroen Xsara II Break 1,6 16v (109hk), Break, 2001, rullat 25000 mil
Citroen Jumper 2,8 HDi, 2002, rullat 17000 mil

johan5588
10 bar
10 bar
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 aug 2005, 20:51
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte av drivknut?

Inlägg av johan5588 »

Hej igen!
Jag var till besiktningen idag, navet glappar tydligt höger fram, slitet hjullager eller är det något jag kan ha missat när jag återmonterade efter byte av drivaxel?
Navet har väl inget speciellt läge på axelns splines när man skjuter på det?
Provade att dra åt centrummuttern hårdare men det hjälpte inte
-------------------------------------------------------------------------------------
Citroen Xsara II Break 1,6 16v (109hk), Break, 2001, rullat 25000 mil
Citroen Jumper 2,8 HDi, 2002, rullat 17000 mil

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6505
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Byte av drivknut?

Inlägg av Lars H »

Nä du kan beställa ett lager hos Autofrance omg.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

johan5588
10 bar
10 bar
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 aug 2005, 20:51
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte av drivknut?

Inlägg av johan5588 »

Lars H skrev:Nä du kan beställa ett lager hos Autofrance omg.
Ok, då är det lagret alltså. Ska plocka ner navet imorgon. Är en verkstadspress ett måste för denna typ av lager eller går det med handkraft, klubba o passande hylsor?
-------------------------------------------------------------------------------------
Citroen Xsara II Break 1,6 16v (109hk), Break, 2001, rullat 25000 mil
Citroen Jumper 2,8 HDi, 2002, rullat 17000 mil

johan5588
10 bar
10 bar
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 aug 2005, 20:51
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte av drivknut?

Inlägg av johan5588 »

Nu är hjullagret bytt, fick hjälp på en bilfirma. Men konstigt nog så kvarstår problemet med att hjullagret glappar efter att alla delar inkl hjul är återmonterat. Dragit centrummuttern riktigt hårt men det hjälper inte, misstänker nu att den nya drivaxeln jag köpt inte riktigt är identisk med originalet till 100% vad det gäller den koniska delen efter splines på drivknuten :? i och med det så pressas inte hjullagret ihop som det ska när man drar centrummuttern.....
Någon som har nåt tips?
-------------------------------------------------------------------------------------
Citroen Xsara II Break 1,6 16v (109hk), Break, 2001, rullat 25000 mil
Citroen Jumper 2,8 HDi, 2002, rullat 17000 mil

Skriv svar

Återgå till "Xsara"