Dreva växellådan

Inlägg angående Motor, koppling, drivaxlar etc.
Användarvisningsbild
senmathal
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2825
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ramvik Härnösand

Dreva växellådan

Inläggav senmathal » 11 jun 2017, 18:35

Det skrevs för några år sedan en del om att byta femmans drev till drev från turbodieseln. Finns det någon här med erfarenhet av det. En del tyckte tydligen att de var toppen medan andra tyckte att det blev för stort steg mellan 4:an och 5:an. Tydligen ska det inte vara så svårt att byta då det räcker att ta bort gavellocket för att komma åt med lådan kvar i bilen.

Ibland talas det om lång 1:a eller lång 5:a o.s.v. men har aldrig riktigt lyckades få grepp om innebörden. Är en lång etta detsamma som att det är ett långt steg till tvåan? Men då blir det lite förvirrande när det talas om en lång sista växel. Långt steg till vad? Någon som kan reda ut det förmodligen enkla orsakssambandet.

Jag har läst det som finns skrivet i den här tråden och mest nöjd verkar någon som korsat innehållet i lådan från en Peugeot Diesel med en 16 Valve låda. viewtopic.php?f=3&t=45076&hilit=femmans+drev&start=15 Det börjar på sida två. Jag skulle vilja sänka med bara två tre hundra varv vid 100.

Är det enkelt att byta skulle det vara roligt att testa.

/Mats
C5 2,0 HDi (såld), Audi 100 Quattro 2,6 -94, C5 2,0 HDi 160 -12, Lynx 5900, Volvo BM 430, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart

Återgå till "BX - Motor och drivning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst