BX-experter. Modellfråga

Inlägg angående Motor, koppling, drivaxlar etc.
Användarvisningsbild
Gurrar
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 jun 2015, 20:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: BX-experter. Modellfråga

Inlägg av Gurrar »

Lyckas inte göra nyckelknepet. Får inte fram någon katlampa i över huvudet taget.
Fyllde på klockorna hos Jonny i Borensberg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: BX-experter. Modellfråga

Inlägg av Mickel »

Gurrar skrev:Vad är rätt tändstift?
Svenska BX-instruktionsboken berättar ingenting, mer än "Rådfråga din Citroën-återförsäljare" :( !
Kanske beror det på att man gjort en enda instruktionsbok för alla BX:ar, oavsett motor. När man ser att engelska Haynes rekommenderar nio(!) olika tändstift till BX-ar så förstår man att det är ett dilemma att beskriva det på litet utrymme.

Så här skriver engelska Haynes, men jag vet inte om de har katalysatormotor i England eller ej, och jag vet inte om svenska motorer har andra rekommendationer. (Jag vet ingeting om verkligheten, jag är bara teoretiker :roll: ):

Haynes:
BX 19 GTi and GTi 16v : Champion RC7YCC - - 0.8 mm (1.6 mm - GTi 16v)

Mekonomen (på vilka grunder vet jag ej) säljer:
Bosch FGR7DQE
eller
NGK BKR6ES

Någon kunnig 16V-ägare borde väl kunna svara på vad de tycker är bästa stiften till 16V !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: BX-experter. Modellfråga

Inlägg av Mickel »

Engelska Haynes beskriver för BX 16V (före 1991) motorn D6C(XU9J4) med Motronic ML4.1 och säger att tändstiften ska ha bricka och dras åt med momentet 25 Nm.

(från 1991 har BX 16V Motronic M1.3)
Mickel

Användarvisningsbild
Gurrar
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 jun 2015, 20:57
Medlem i SCK?: Nej

Re: BX-experter. Modellfråga

Inlägg av Gurrar »

Jag har XU9J4Z motor tror jag.

Om jag köper de på mekonomen som jag får när jag slår på reggnummret. E det rätt då tror ni?

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4603
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: BX-experter. Modellfråga

Inlägg av senmathal »

Såg att detta var en gammal tråd men då hade jag redan skrivit en del. Lägger in den ändå. Kanske kan den vara till hjälp eller ytterligare förvirring för någon.
Mickel skrev:Engelska Haynes beskriver för BX 16V (före 1991) motorn D6C(XU9J4) med Motronic ML4.1 och säger att tändstiften ska ha bricka och dras åt med momentet 25 Nm.

(från 1991 har BX 16V Motronic M1.3)
Har inte alla med katalysator M1.3 ? Katalystatorn kom väl senare i andra länder så om man t. ex läser i ett engelskt forum står det att M1.3 kom 91. Är inte hundra på att jag har rätt men fått för mig att det är så.

I min handbok för 89 års 16 v står följande när det gäller tändstift:
Eyquem C 72 LJS BX 19 GTI 16 V: FC 62 LS**
Champion S 279 YC
Bosch H 6 DC
** För svenska vagnar, se separat avgasreningstillägg.


Alla tänstift utom Eyquem EFC 62 LS verkar vara utan bricka. Tyvärr saknar jag det särskilda tillägget för avgasrening. Skulle varit intressant att se vad som står där. Boken är för alla 19 motorer men verkar inte göra någon skillnad när det gäller stiften utom det som står för Eyquem. Vet inte om man ska tolka det så att det enda stiftet som passar till 16 V är FC 62 LS och dom andra är till andra 19 motorer. Men har dom stift utan bricka?

Citroen verkar ha svårt att skriva något som är så tydligt att man inte ska bli en aning osäker. Gäller även min C5 -12

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Skriv svar

Återgå till "BX - Motor och drivning"