Kompprov med mysko resultat.

Inlägg angående Motor, koppling, drivaxlar etc.
Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Kompprov med mysko resultat.

Inlägg av senmathal »

Hade just ställt in mig på att riva ner toppen på min nyinköpta 16 valve. Anledningen var det kompprov jag gjorde idag av ren nyfikenhet. Min billiga Biltematestare visade 12,9 på första, andra och fjärde cylindern men bara 8 på tredje cylindern.

Jag tog då bort ventilkåpan och kollade om det fanns något spel på 3:ans cylinder vilket det gjorde. Efter det körde jag en sväng och gjorde ett nytt prov med motorn varm och då var det plötsligt lika som dom andra.

Någon som har en gissning om vad som kan ha hänt. Vid första försöket med kall motor gjorde jag om testet på tredje cylindern flera gånger men det visade c:a 8 varje gång.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Kompprov med mysko resultat.

Inlägg av Göran W »

Kärvande lyftare eller ventil? När byttes oljan senast och vilken kvalitet/viskositet?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Kompprov med mysko resultat.

Inlägg av Lundin B »

Varm motor och full gas är väl brukligt vid kompprov vad jag vet iaf.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4592
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Kompprov med mysko resultat.

Inlägg av senmathal »

Full gas och varm motor är nog helt rätt men tycker ändå inte att det skulle skilja så mycket som det gjorde vid kall motor. På tre cylindrar fungerade det ju bra att testa vid kall motor. Men något med ventiler eller tryckare är det förmodligen. Ventilerna tickar lite på den så möjligt att det inte fungerar hundra med dom hydrauliska lyftarna. När oljan blev bytt vet jag inte då jag nyss köpt bilen men den ser ljus och fin ut. Ska väl byta den innan den stoppas i vinteride i alla fall. Ska bara kolla i boken vad den vill ha för olja.

Hur som helt känns det skönt att det blev bra med varm motor. Eftersom det puffar lite i avgasröret så blev jag väl inte helt förvånad av det till synes ojämna kompet. Nu kan jag dock lämna det och kika på andra orsaker. Någon spridare som inte fungerar som den ska är nu misstänkt. Men något större fel är det inte då den går helt jämnt förutom någon lite puff då och då.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Skriv svar

Återgå till "BX - Motor och drivning"