Och på BX är packningen 16 mm (16,2 x 22 x 2) fram till ORGA 6140, vilket är den 30 aug 1993, och det existerar nästan ingen BX tillverkad efter det datumet.
På någon extremt ovanlig BX som har ORGA efter 6140 är packningen 14 mm (14 x 21 x 2).
Likaså finns det mycket tidiga Xantia med 16 mm packning, men de bytte tidigt till 14 mm. Dock vet jag inte just nu om bytet skedde samma datum (1 sep 1993).
Dimension oljetrågspluggen
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Dimension oljetrågspluggen
Det hjälpte föga att komma med dimensionen på packningen till Biltema för där hade de bara artikelnummer. Erbjöds en blank bricka med nåt gummi på insidan. Mickel, du hänger inte med i priserna, +20 % nu, 6 kr kostade den.
Jag tog åt mig av det där med snål citronist för jag köpte både filter och olja på Biltema men det var första gången jag gjorde det... men jag ville inte köpa på mig 10 liter olja och ligga ute med pengar i onödan. Snålade inte tycker jag, för det blev nytt luftfilter till och med men det var nog inte nödvändigt egentligen, det såg ganska fint ut det som satt där.
Packningen blev dock inte bytt. Handtaget passade ganska bra. Handtagen var faktiskt inte bättre förr. Mjukjärn var det gjort av, kanske av nedsmälta hundben? Fick låna ett sånt och det passade inte nånstans. Det kanske blir besiktning utan föregående oljebyte nu...
Jag tog åt mig av det där med snål citronist för jag köpte både filter och olja på Biltema men det var första gången jag gjorde det... men jag ville inte köpa på mig 10 liter olja och ligga ute med pengar i onödan. Snålade inte tycker jag, för det blev nytt luftfilter till och med men det var nog inte nödvändigt egentligen, det såg ganska fint ut det som satt där.
Packningen blev dock inte bytt. Handtaget passade ganska bra. Handtagen var faktiskt inte bättre förr. Mjukjärn var det gjort av, kanske av nedsmälta hundben? Fick låna ett sånt och det passade inte nånstans. Det kanske blir besiktning utan föregående oljebyte nu...
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
- Peter
- Activa
- Inlägg: 6204
- Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Dimension oljetrågspluggen
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu
-
- 40 bar
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Enköping
Re: Dimension oljetrågspluggen
En snål Citronist kan återanvända kopparbrickor genom mjukglödgning. Värm brickan med gassvets eller gasolbrännare och låt den svalna.
Underlättar förstås om man redan äger nämnda utrustning, annars tillkommer den kostnaden.
Underlättar förstås om man redan äger nämnda utrustning, annars tillkommer den kostnaden.
-
- Activa
- Inlägg: 5476
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Dimension oljetrågspluggen
Den rätta kopparbrickan (5kr) är inte massiv utan rörformig, det är den möjligheten till kompression som gör att den tätar effektivt utan "hårddragning". Att mjukglödga denna hjälper föga.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
- Optiroc
- 10 bar
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 01 jun 2015, 11:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Dimension oljetrågspluggen
Har inte bytt olja på BX ännu, men när jag gjorde det på min XM under försommaren köpte jag helt enkelt plugg och packning på Mekonomen (enligt regnummer-sökning) och litade på att allt skulle passa. Och det gjorde det!
Men nu sätter ni griller i huvudet på mig inför mitt första byte på BX. På min XM satt det redan en plugg som såg ut precis som den jag bytte till. Gissar att originalpluggen är av typ "in-fyrkant"? Någon sådan ingår nog inte i mitt hylsnyckelkit, bäst att kontrollera detta innan jag ligger på GDS-hallgolvet och svär...
Men nu sätter ni griller i huvudet på mig inför mitt första byte på BX. På min XM satt det redan en plugg som såg ut precis som den jag bytte till. Gissar att originalpluggen är av typ "in-fyrkant"? Någon sådan ingår nog inte i mitt hylsnyckelkit, bäst att kontrollera detta innan jag ligger på GDS-hallgolvet och svär...