Efterbrännkammare

Inlägg angående GS och GSA.
ricard
20 bar
20 bar
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 feb 2004, 23:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Efterbrännkammare

Inläggav ricard » 17 jul 2017, 21:43

Lilla röret är som sagt för uppvärmning, fast för insuget/fördelningskammaren under förgasaren. Kulan på vänstra grenröret är en form av utjämnare för att få avgaserna avstämda vid y-röret så inte den ena sidans avgaser går "fel väg" och motverkar flödet från den andra sidan. Vad jag minns märkte man effektförlusten rätt klart om den var trasig.
Jag har också undrat över den där kulan, men aldrig fått ett riktigt definitivt svar. När jag hade GS:en inne på kopplingsbyte för några år sedan så plockade verkstaden på eget bevåg bort den med motiveringen att den brukar rosta itu och det var lättare att ta loss den och svetsa igen hålet när motorn var ur om och än när det blev problem senare. Jag var inte riktigt glad åt det, men jag kan inte påstå att jag upplever någon skillnad i motoreffekt före och efter operationen (eller någon annan skillnad heller för den delen).

Angående förvärmningen: nog har väl många svurit över dessa förvärmningsrör som är i vägen vid olika operationer, bl a avgasrörsbyte! Men enligt vad jag läst så hade tidiga GS:ar förvärmning från motoroljan, inte att de saknade det helt.
GS Club -73 "Gun", GSA Spécial -85 "Helena II"

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1294
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Efterbrännkammare

Inläggav Hansus » 18 jul 2017, 06:51

Angående förvärmningen: nog har väl många svurit över dessa förvärmningsrör som är i vägen vid olika operationer, bl a avgasrörsbyte! Men enligt vad jag läst så hade tidiga GS:ar förvärmning från motoroljan, inte att de saknade det helt.
I teorin stämmer det, så är det på min 71-a. Det finns en oljekanal genom förgasarfoten men förvärmningseffekten av den är i praktiken försumbar. :?
Lasse H
Bilar idag: GS 1015 Club 1971, DS 20 Break 1973, GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 break 1975, CX 25 Pallas IE aut 1984, GSA Spécial 1985, XM V6.24 1993, XM inj 2.0 1997, Xantia V6 break 2000, C5 break 173 HDi Excl 2007

ricard
20 bar
20 bar
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 feb 2004, 23:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Efterbrännkammare

Inläggav ricard » 18 jul 2017, 09:21

Hur går den oljekanalen? Dvs varifrån till vart? Finns det några rester av den (t ex något igenpluggat hål, eller att man kan se spår av den i gjutningen) på senare motorer?
GS Club -73 "Gun", GSA Spécial -85 "Helena II"

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1294
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Efterbrännkammare

Inläggav Hansus » 18 jul 2017, 14:11

Hur går den oljekanalen? Dvs varifrån till vart? Finns det några rester av den (t ex något igenpluggat hål, eller att man kan se spår av den i gjutningen) på senare motorer?
Så här ser oljesystemet ut på en tidig GS-motor
Tidig.jpeg
Och så här är det på de senare:
Senare.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lasse H
Bilar idag: GS 1015 Club 1971, DS 20 Break 1973, GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 break 1975, CX 25 Pallas IE aut 1984, GSA Spécial 1985, XM V6.24 1993, XM inj 2.0 1997, Xantia V6 break 2000, C5 break 173 HDi Excl 2007

ricard
20 bar
20 bar
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 feb 2004, 23:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Efterbrännkammare

Inläggav ricard » 18 jul 2017, 17:30

Lustigt nog ser förvärmningen att ligga efter oljekylaren om jag förstår schemat rätt.
GS Club -73 "Gun", GSA Spécial -85 "Helena II"

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2135
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Efterbrännkammare

Inläggav MAN » 19 jul 2017, 05:54

På min GSA C-Matic finns det ingen kula på grenröret och har aldrig funnits någon . Förvärmningsröret i aluminium är viktigt för att annars går inte bilen bra , hostar å hackar ( mer eller mindre ) .

tomasojohansson
20 bar
20 bar
Inlägg: 340
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Efterbrännkammare

Inläggav tomasojohansson » 19 jul 2017, 09:58

Tyder ju på att min granne har rätt.
Att tvärröret har något med motorns gång att göra.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne-95, ZX1,8 16v-97

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1294
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Efterbrännkammare

Inläggav Hansus » 19 jul 2017, 10:12

Förvärmningsröret i aluminium är viktigt för att annars går inte bilen bra , hostar å hackar ( mer eller mindre ) .

Menar du det här röret mellan grenrör och luftrenare? I så fall håller jag helt med dig.

P2280020a.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lasse H
Bilar idag: GS 1015 Club 1971, DS 20 Break 1973, GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 break 1975, CX 25 Pallas IE aut 1984, GSA Spécial 1985, XM V6.24 1993, XM inj 2.0 1997, Xantia V6 break 2000, C5 break 173 HDi Excl 2007

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1294
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Efterbrännkammare

Inläggav Hansus » 19 jul 2017, 10:24

På min GSA C-Matic finns det ingen kula på grenröret och har aldrig funnits någon.

Det kan vara ett japanskt grenrör du har :?
GSA med 1300-motorn för den japanska marknaden hade av någon anledning inte kulan på vänstra grenröret. Kanske för att avgasreningen för Japan var ännu mer komplicerad än den svenska, med en fläkt, elektroventiler och vakuumventiler.
Lasse H
Bilar idag: GS 1015 Club 1971, DS 20 Break 1973, GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 break 1975, CX 25 Pallas IE aut 1984, GSA Spécial 1985, XM V6.24 1993, XM inj 2.0 1997, Xantia V6 break 2000, C5 break 173 HDi Excl 2007

skjalg
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 jun 2005, 13:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: mo i rana, norge

Re: Efterbrännkammare

Inläggav skjalg » 19 jul 2017, 23:15

Kulen på avgasgrenrøret hadde ingen ting med forvarming å gjøre. Den var der for å gi mottrykk i avgasen, og gav motoren 1-3 hk mer effekt. På enkelte senere 1300 GSA-motorer var den fjernet, men var standard på de fleste 1015 og 1220 motorer for det europeiske markedet.
"Skjalg Iversen H.Wölnersgt.2 N-8624 Mo i Rana +47-48990034 skjalg.iversen@hotmail.com"

broddstorp
20 bar
20 bar
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 nov 2003, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sävsjö

Re: Efterbrännkammare

Inläggav broddstorp » 24 jul 2017, 13:53

Expansionskammaren på tvåtaktare trollar fram mer effekt utan andra åtgärder. S k ormbo t ex på vw likaså. Smått obegripligt men känns här som rätt förklaring. Min fråga hänger i så fall kvar, varför ingen expansionskammare på högersidan? Platsbrist?
----------
ID 19 -63, DS 21 IEH -70, DSuper5 -73, GS 1220 -74, BX16 -90, Xantia -99, C5 Break -03, Terrier -58

mpostma
10 bar
10 bar
Inlägg: 100
Blev medlem: 28 jul 2005, 12:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Efterbrännkammare

Inläggav mpostma » 08 aug 2017, 08:38

Expansionskammaren på tvåtaktare trollar fram mer effekt utan andra åtgärder. S k ormbo t ex på vw likaså. Smått obegripligt men känns här som rätt förklaring. Min fråga hänger i så fall kvar, varför ingen expansionskammare på högersidan? Platsbrist?
OM du ser underifrån ser du att avgasportar på högercylinder sitter lite längre bak än på vänstersidan.

Så blir det volymskilnad mellan vänster och höger. Cylindrarna i boxerconfiguration står inte exact raka mot varandra, men är lite försjutna.

Nu gär den lilla kula på vänstersidan att denna volymskilnnaden i avgassystemet blir utjämmt. Så när avgasserna möter vid Y röret kommer de i jämmna pulser trots att avgaskanaler ej har samma längd, tack vare den lilla kula.

Så på högersidan behövs absolut ingen kula, tvärtom!


Och som sagt. Röret mellan vänster och höger har inget skit att göra med V8or (som balansrör) men är till för att värma upp insugsgrenröret. Det går mycket snabbare med avgaser (sker redan efter några minuter) än med olja (som det var tankt från början: dock blir först ordentligt varm efter kanske en halvtimme, om det ens värmer upp med lugnt körning i kallt klimat). Uppvärmd insugsgrenrör gör att bensinen förångar bättre. Man kan se det på många bilar trots den "Myten" (som i alla fall i teori faktiskt inte är en myt) att luften som ska in in motorn ska vara så kallt som möjligt. Bensinen mäste få chans att förånga, Om det går in som vätska och det inte får chans att förångas då blir inte förbränningen särskilt effektiv. Det är visst en balansgång, men många konstruktörer har därför en insprutnignssystem som är värmd up av kylv'ätska (man kan säga det hålls på konstant temperatur, för vid hög utetemperatur och belastning kan det faktikst anses som kylning).

Det aluröret som man ser mellan grenröret och luftfilter är också något man ser på många bilar. Luft som dras genom förgassare kyls ner när bensinen förångas och det kan göra på särskilt kyliga och fuktiga dagar att förgassaren frysas med mycket is.
Citroen GS Club Break "vert reinette". f.d. Citroen BX TZD Turbo D12. också: Renault Megane, Volvo V70, Yamaha FZ6 S Fazer.

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2135
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Efterbrännkammare

Inläggav MAN » 08 aug 2017, 09:03

Förvärmningsröret i aluminium är viktigt för att annars går inte bilen bra , hostar å hackar ( mer eller mindre ) .

Menar du det här röret mellan grenrör och luftrenare? I så fall håller jag helt med dig.


P2280020a.jpg
JA


Återgå till "GS"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst