Tändproblem B11

Inlägg angående Traction Avant. Dvs. B11 & B15.
Skriv svar
rs2600
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2011, 13:26
Medlem i SCK?: Nej

Tändproblem B11

Inlägg av rs2600 »

Satt och läst följande tråd: viewtopic.php?f=43&t=46499. Skulle ställa tändningen med hjälp an en 6mm borr. Hittade hålen utan problem men då stod rotorn på 3:ans cylinder??? Vred fördelaren så långt det gick och skulle prova men naturligtvis glömde jag ta ut borren så den slogs av!! Vad kommer hända den dag jag får igång motorn? Kommer den delen av borren som sitter i svänghjulet att orsaka skador när den flyger ur eller??

macken
70 bar
70 bar
Inlägg: 1240
Blev medlem: 19 jun 2005, 00:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tändproblem B11

Inlägg av macken »

De är ganska vanligt att glömma det, jag har aldrig hört att det hänt något utan delen på insida ramlar ner i kåpan och stannar där.
Det är en stor slits i svänghjulet å inget hål så borret ramlar ur direkt.

rs2600
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2011, 13:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tändproblem B11

Inlägg av rs2600 »

Låter skönt att höra men hur kan det komma sig att rotorn stod vid 3.ans cylinder då. Har inte vridit eller ändrat på något. Bilen har ju gått bra tidigare men helt plöstligt ville den inte starta. Visserligen såg inte brytarna så vackra ut men efter en "slipning" så gick den igång, gick dock dåligt.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tändproblem B11

Inlägg av Göran W »

1 varv fel..... Det är en fyrtaktsmotor och tänder varannat varv. Nästa gång svänghjulet kommer till samma ställe tänder ettan....... Om du fortsatt ett varv hade det blivit rätt. :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

rs2600
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2011, 13:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tändproblem B11

Inlägg av rs2600 »

Prövar det imorgon då, tackar.

macken
70 bar
70 bar
Inlägg: 1240
Blev medlem: 19 jun 2005, 00:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tändproblem B11

Inlägg av macken »

Det kan vara svårt att "läsa ut" var rotorn egentligen står då brytarna öppnar, många har lurats sig på rotorns läge.
Om den går illa och dessutom brytarna såg dåliga ut på kontakterna så är det inte omöjligt att kondensatorn är trasig.
Om du tar av lock och rotor, slå på tändningen och låter någon köra runt motorn på starten så kan du se på brytarna om kondingen är kass.
Om du får en kraftig gnista mellan kontakterna så har du ett kondensatorfel, om du inte ser någon större gnista så får du kolla så kontakterna har rätt avstånd dvs. 0,45-0,55 mm, därefter kan du ställa tändningen med pinnen.
Kolla även att rotorn ser riktig ut, om du har rotorn med fjädrande bleck på ovansidan så är de viktigt att de blecket är helt å inte delvis avbränt, motsvarande i locket så får de inte finnas sprickor runt polerna.

rs2600
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2011, 13:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tändproblem B11

Inlägg av rs2600 »

Rotor och lock ser nya ut, dock inte konding och spetsar. Gnistan är inte överdrivet stor men den ser ut att hoppa lite okontrollerat. Har dock svårt att få gnista i stiften, har mätt upp kablarna och dom har 0.01 ohm motstånd. Det lustiga är att i morse gick bilen bra för att bara några timmar senare inte starta alls. Har en kompis som har nya spetsar och konding, får se om den startar efter jag bytt dessa. Om tändspolen får för lite ström, säg 5 volt, blir den svårstartad då?

rs2600
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2011, 13:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tändproblem B11

Inlägg av rs2600 »

Vete fan om jag ska hålla på med gamla bilar längre??!!. Nu glömde jag borren igen men den här gången gick den av längre upp så att svänghjulet är låst. Måste motorn ur nu??

macken
70 bar
70 bar
Inlägg: 1240
Blev medlem: 19 jun 2005, 00:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tändproblem B11

Inlägg av macken »

rs2600 skrev:Vete fan om jag ska hålla på med gamla bilar längre??!!. Nu glömde jag borren igen men den här gången gick den av längre upp så att svänghjulet är låst. Måste motorn ur nu??
Låter kanske brutalt men ta ett 12 volt batteri och startkablar å koppla direkt på startmotorn så orkar den säkert slå av borret.

rs2600
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2011, 13:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tändproblem B11

Inlägg av rs2600 »

Försökte med ett 12v batteri men motorn sitter helt fast. Finns något annat alternativ? Tänkte om man. i all desperation, först gör en markering bredvid hålet på kåpan så man har referens till senare och sedan borrar upp hålet så mycket att man kan dra ut borren med en tång?? Blir inte snyggt men vad gör man!!

Användarvisningsbild
tractiondk
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jun 2010, 20:01
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Roskilde, Danmark Sommerstuga, Flybo Uppvidinge

Re: Tändproblem B11

Inlägg av tractiondk »

Du skal bruge en magnet, der er 6 mm. i diameter som er monteret på en stang. Det brudte bor i koblingshuset skal løsnes ved at dreje svinghjulet med startveven.
Jeg har prøvet det mere end en gang :oops:

Torsten
11A 1936
11B 1937
11B 1939
C5 weekend 2006

rs2600
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2011, 13:26
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tändproblem B11

Inlägg av rs2600 »

Fick loss den med startmotorn. Nu får bilen stå tills den blivit snäll igen!!

Skriv svar

Återgå till "Traction Avant"