Tändningsinställning

Inlägg angående Traction Avant. Dvs. B11 & B15.
Karla
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2003, 20:46
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kronobergs län, Småland

Tändningsinställning

Inlägg av Karla »

Hur var det nu när man ställer in tändningen? När man placerat 6 mm-borret eller vad man har till hands i ingrepp på svänghjulet och testlampan just släckts, hur ska reglaget på instrumentbrädan vara ställt?

På B11-or med vacuumförställning tror jag att reglaget vara ställt längst till höger, alltså för högtändning. Och på de äldre modellerna som inte har vacuumförställning ska man ställa reglaget i mellanläge. Rätt eller fel ??
Citroen C4 e-HDi EGS -13, Citroen B11 -53, Morris Eight 2-sits öppen -36, BMC Mini -77, Velocette L.E. -50, Heinkel Tourist -56 m.m.

Anders T
5 bar
5 bar
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 maj 2012, 06:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Torslanda

Re: Tändningsinställning

Inlägg av Anders T »

När jag gjorde iordning min tändning och sedan kollade med tändinställningslampan på de uppmärkningar jag gjort på remskivan - då insåg jag att det var så mycket glapp i hög/låg vreden på instrumentbrädan att det var meningslöst att använda den. Tändningen kunde vara nästan var som helst efter att ha vridit upp och ner den några gånger.
Samtidigt funderade jag vad jag skulle ha den här funktionen till. Jag skall inte vevstarta eller köra på fotogen. Resultatet blev att jag klippte wiren, lät vreden sitta kvar, men låste fördelaren i ett statiskt läge. Sedan ställde jag tändningen igen och nu är den perfekt.
Det kan vara lite bökigt att märka upp tändlägena på remskivan. Man måste också komma ihåg att den går med halva vevaxel hastigheten, så 12 grader blir 6 grader på denna. Jag använder gammal Tippex och målar strecken och sedan är det lätt att kolla med stroboscop lampan.
Ägda bilar.

4L/ Aronde / Floride /1134 R8 Gordini, Peueogot 202, Peueogot 1.6 GTI, Fiat 500 Noveau , Ferrari 430, VW Bagge, Golf GTI, Porsche 930, 993, 987, 981, 991,
Bedford Blitz,
SAAB 96
Volvo 850, 945, Lotus7, Caterham 7, Europa S2, Esprit, Esprit Turbo, Esprit Turbo SE, Lotus M100,
Citroen AK400, Jumpy, DS -74,

Karla
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 jul 2003, 20:46
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kronobergs län, Småland

Re: Tändningsinställning

Inlägg av Karla »

Om jag läser i gamla instruktioner så är tändförställningen 8 grader när jag placerat en 6 mm pinne i svänghjulet och testlampan just släckts.
Är reglaget på instrumentbrädan då i det högsta läget är alltså wiren sträckt och fixerad och förblir så om jag inte ändrar den till lägre tändning , så det bör ju inte vara till någon nackdel att ha reglaget inkopplat ? - Jo, jag har behövt att veva igång min kära B11 några gånger och då var mina handleder glada för att jag hade möjlighet att sänka tändningen några snäpp ! …

Nu har vi haft åsikter om reglageinställning av fördelare med vacuumförställning. Men de äldre bilarna som inte har denna funktion, när testlampan just släckts, ska reglaget stå i mittenläge för att sedan kunna justeras upp vid högre hastighet ?

(Egentligen skulle kanske denna fråga hamnat på B11-klubbens DIY-sida för allmän information och utbyte av åsikter till de B11-ägare som liksom jag är intresserad av att veta mer om detta.)
Citroen C4 e-HDi EGS -13, Citroen B11 -53, Morris Eight 2-sits öppen -36, BMC Mini -77, Velocette L.E. -50, Heinkel Tourist -56 m.m.

Skriv svar

Återgå till "Traction Avant"