Forgasserproblem 15 Six

Inlägg angående Traction Avant. Dvs. B11 & B15.
MB
20 bar
20 bar
Inlägg: 345
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Forgasserproblem 15 Six

Inlägg av MB »

Hei.
Min 15 Six er nå renovert og starter normalt. Den har 123 Ignition. Likevel sliter jeg med at motoren ikke vil gå normalt. Jeg har forsøkt nesten alt, men finner ikke ut hva som er feilen: Bilen går noemalt på tomgang. Om jeg så gir gass, starter aksellerasjonedysene på normalt sett å sprute bensin ned i forgasseren, men når de er ferdige, mister motoren kraft og begynner å "skyte" og smelle, et fryktelig fyrverkeri. Det kommer flammer tilbake i forgasseren så man må passe seg så man ikke får forbrenninger. Om jeg trekker ut choken ca 1cm, går bilen fint, uten noen "skyting", altså får den for lite bensin. Jeg har tatt ut dysene på hver side av forgasseren, byttet membran i aksellerasjonspumpen og skrudd de to blandingsskruene forran på forgasseren i forskjellige nivåer, ut og inn, uten at motoren går bedre. Hva kan dette være og hva gjør jeg?

Hilsen MB

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: Forgasserproblem 15 Six

Inlägg av mika »

Min B11 som jag nyligen fått fart på började plötsligt bete sig ungefär som du beskriver ovan. Den startade och gick på tomgång men om man gasade så smällde det och sköt ur förgasaren och avgasröret. Efter byte av bränslepump går bilen bra igen.

Membranet var nyligen bytt i min bränslepump. Troligen hade någon ventil i pumpen slutat täta så pumpen inte kunde bygga upp tillräckligt tryck.

/Mika

Citroen-Frälsaren
70 bar
70 bar
Inlägg: 928
Blev medlem: 11 dec 2008, 11:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Visby Gotland

Re: Forgasserproblem 15 Six

Inlägg av Citroen-Frälsaren »

Jag hade detta problem och bytte ut allt trodde jag... Köpte ny förgasare, ny bränslepump, ny fördelare. Jag hade allehanda proffs på veteranbilar som tittade på bilen men ingen lyckades hitta felet.
Till slut bytte jag ut kondesatorn på fördelaren (som var ny) och vips så gick bilen felfritt och som en klocka...

Kan vara detta...
DSpecial -74
CX 25 GTI -88 B-11 Sport, renov. obj -49
B-11/ Normale -50 DS20 Break -73
HY -68.

macken
70 bar
70 bar
Inlägg: 1240
Blev medlem: 19 jun 2005, 00:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Forgasserproblem 15 Six

Inlägg av macken »

Kolla så du har rätt tändföljd, den hittar du på plåten som finns på vä sida av motorn, annars kondensator eller tändspole.

Skriv svar

Återgå till "Traction Avant"