Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inlägg angående Berlingo.
ojelun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 nov 2013, 16:59
Medlem i SCK?: Nej

Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav ojelun » 04 dec 2017, 19:45

Hej. Har bytt värmepaket på en 1,6 16V. Jag fyllde och luftade förra helgen enligt alla konstens regler. Det var segt att få upp tempen så jag överskred de föreskrivna 2000 rpm något. När jag denna helg hade skruvat dit allt( är som bekant lite skruvande förenat med bytet av värmepaket) märkte jag att jag glömt att skruva åt luftskruven på värmepaketet .... suck. Det märktes på så vis att tempen pendlade mellan 70 och 80 grader, bra likt som innan jag bytte värmepaket. Ikväll tänkte jag göra om luftningsproceduren. Tog även denna gång lite tid att få upp tempen. Tyvärr så kollapsade PET -flaskan jag brukat som förhöjning och det rann ut en massa glykol. Det bubblade som tusan i expansionskärlet och all kylvätska sjönk undan. Vad göra? Är det bara att göra om igen med en stabilare flaska? Det är inte första gången. Har gjort likadant för ett par åt sen då jag bytte kamrem/ vattenpump för ett par år sen. Så jävla drygt när det jävlas/ man glömmer saker efter att ha lagt ner så mycket jobb ...
Partner 1,6 16V 2003, ingen Citroen men bra nära :) Renault R12 TL -77, Ett knippe HVA mopeder, Piaggio Ciao -89, Ski-Doo Elan -74

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar
Inlägg: 1344
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav Rover_Micke » 04 dec 2017, 20:24

Det är inte absolut nödvändigt att använda en tratt/flaska som följning, men det är ju bra.
Citroën/Peugeot har nästan alltid fina avluftningar utplacerade.
Jag brukar fylla systemet, ta bort hattarna till avluftningarna en och en lägsta punkten först och sedan låta gå tills termostaten öppnas (båda slangarna till kylaren blir heta). Därefter kolla nivån i expansionskärlet. Man kan även med fördel köra en liten sväng för att få upp motortempen snabbare.
Är man lite osäker kan man lätta lite på luftningarna precis efter att man startat motorn.
C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793

ojelun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 nov 2013, 16:59
Medlem i SCK?: Nej

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav ojelun » 04 dec 2017, 20:35

OK. Tack för tips. Det sitter en luftskruv på termostathuset och en på ingången till värmepaketet. Har pratat med en bekant som har en likadan bil och även provat enklare variant. Då fyller du till max i kärlet, öppnar luftskruvarna. Jag vill minnas att det inte kom något ur den på värmepaketet utan att sätta dit höjningen
Partner 1,6 16V 2003, ingen Citroen men bra nära :) Renault R12 TL -77, Ett knippe HVA mopeder, Piaggio Ciao -89, Ski-Doo Elan -74

ojelun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 nov 2013, 16:59
Medlem i SCK?: Nej

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav ojelun » 04 dec 2017, 21:25

Kom även på att man kan hissa upp bilen höger fram, då kommer ju exp. kärlet upp en bit ;-)
Partner 1,6 16V 2003, ingen Citroen men bra nära :) Renault R12 TL -77, Ett knippe HVA mopeder, Piaggio Ciao -89, Ski-Doo Elan -74

ojelun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 nov 2013, 16:59
Medlem i SCK?: Nej

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav ojelun » 05 dec 2017, 10:16

Kan motorn ha tagit skada vid den misslyckade luftningen igår? Jag tänkte på att all vätska i exp. kärlet tog slut innan jag stängde av motorn :?
Partner 1,6 16V 2003, ingen Citroen men bra nära :) Renault R12 TL -77, Ett knippe HVA mopeder, Piaggio Ciao -89, Ski-Doo Elan -74

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar
Inlägg: 1344
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav Rover_Micke » 05 dec 2017, 12:13

Tror inte det. Om inte motorn blev jättevarm.
C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793

ojelun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 nov 2013, 16:59
Medlem i SCK?: Nej

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav ojelun » 05 dec 2017, 14:38

OK , ska fixa mera glykol och prova en enklare metod :-)
Partner 1,6 16V 2003, ingen Citroen men bra nära :) Renault R12 TL -77, Ett knippe HVA mopeder, Piaggio Ciao -89, Ski-Doo Elan -74

ojelun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 nov 2013, 16:59
Medlem i SCK?: Nej

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav ojelun » 05 dec 2017, 21:23

Har nu luftat på enklare vis och kört en sväng. Nu vänder tempen nedåt strax under 90 grader. Nivån sjönk under körningen från max till mitt mellan min och max. Ska fylla på när den kallnat och hoppas det stabiliserar sig.

För övrigt undrar jag över nyttan med att ha en förhöjning på expansionskärlet då nivån på det om man fyller det helt verkar hamna högre än resten av systemet, kollade med vattenpass. Nu hade jag i och för sig hissat upp bilen höger fram.
Partner 1,6 16V 2003, ingen Citroen men bra nära :) Renault R12 TL -77, Ett knippe HVA mopeder, Piaggio Ciao -89, Ski-Doo Elan -74

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar
Inlägg: 1344
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav Rover_Micke » 05 dec 2017, 22:09

Att nivån sjönk lite är normalt.
Du kanske har en termostat som beter sig konstigt?
C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793

ojelun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 nov 2013, 16:59
Medlem i SCK?: Nej

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav ojelun » 05 dec 2017, 22:41

Bytte termostat i samma veva som jag bytte värmepaket. Man vet ju aldrig säkert förstås. Ska kanske ta den gamla och göra ett litet test. Normalt brukade den innan den började strula med värmepaketet pendla mellan strax över 80 och strax över 90. Nu ligger den ca 5 grader under det. Tror aldrig jag har haft en bil med så rörlig motortemperatur eller hur man ska uttrycka det. Fyllde iaf till max igen för en stund sen då den kallnat. Det hade sjunkit till 5-10 mm ovanför min. på exp. kärlet. Ska ta den till jobbet i morgon så får vi se. Där står för övrigt R12:an som fått tjänstgöra som bruksbil en period. Den tvärdog när jag skulle hem häromdagen. Misstänkt ispropp. Det blir nästa sak att ta itu med. Vore kul om den gick för egen maskin till vinteridet ;-)

En sak jag var lite fundersam på var o-ringarna till värmepaketet. Det följde inte med några så jag mätte och satte dit 21.89x2.62 mm . Det kändes som den ena gick lite lättare, men det verkar hålla tätt.
Partner 1,6 16V 2003, ingen Citroen men bra nära :) Renault R12 TL -77, Ett knippe HVA mopeder, Piaggio Ciao -89, Ski-Doo Elan -74

Göran W
Guru
Guru
Inlägg: 14144
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav Göran W » 06 dec 2017, 02:45

Maxvärdet avser varm motor. Om du efterfyller till max med kall motor kommer det nog att trycka ut en del genom locket när motorn blir varm.
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

ojelun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 nov 2013, 16:59
Medlem i SCK?: Nej

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav ojelun » 06 dec 2017, 09:42

Hoppsan, jag trodde det var med kall motor. Man lär sig nåt nytt varje dag ;-)
Partner 1,6 16V 2003, ingen Citroen men bra nära :) Renault R12 TL -77, Ett knippe HVA mopeder, Piaggio Ciao -89, Ski-Doo Elan -74

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5293
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav Mickel » 07 dec 2017, 01:50

Det hade sjunkit till 5-10 mm ovanför min. på exp. kärlet.

Det där är en väldigt lagom nivå när bilen är kall. Då får vätskan en stor möjlighet att expandera vid uppvärmning utan att trycket i systemet blir onödigt högt. Trycket i systemet beror på hur mycket luften i kärlet trycks ihop, dvs skillnaden i luftvolym ovanför vätskeytan vid kallt och varmt läge.

De flesta fasta ämnen utvidgas vid uppvärmning. Det är likadant med de flesta vätskor. Ett kylsystems vätskas volym ökar med ett par deciliter när det värmts från 0 till 80 grader. Det är den volymskillnaden som expansionskärlet ska ta upp, lyssna på ordet expansionskärl - vätskan ska kunna expandera där.

Om man har ytan ganska lågt i kärlet kan två deciliter volymökning inte göra så mycket - ytan stiger till drygt halvvägs mellan min och max. Tryckökningen blir då måttlig. Men om man däremot alltid håller sig nära max så blir 2 dl volymökning väldigt stor hoptryckning av den mindre luftvolymen i kärlets topp - trycket blir ofta så högt att systemet läcker ut lite kylvätska i någon por i kylaren eller i någon slanganslutning. Man får fylla på jämt.

Särskilt på BX, som har ett smalt, högt och ogenomskinligt (!) expansionskärl gjorde jag bort mig :oops: på det här. Jag blev rädd när jag tittade ner i hålet och såg hur långt ner ytan sjunkit när motorn kallnat. Så jag fyllde på. Varje gång. Igen. Och igen.

Sen när jag (till slut :roll: ) fattat sambandet, så lät jag bli att fylla på när ytan låg 10-15 cm från toppen av kärlet. Och låter jag bli att fylla då, så ligger ytan kvar, fint och stadigt (när jag tittar när motorn är kall). Ingen vätska försvinner, inget läcker, ytan sjunker inte. Vecka efter vecka. Nästan magiskt 8) !
Mickel

Stefan M
40 bar
40 bar
Inlägg: 788
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav Stefan M » 07 dec 2017, 08:21

Har nog inte skruvat någon citroen som är svårluftade så fenomenet som sådant beror antagligen på nåt annat. Fransoserna är duktiga på positioner där man kan lufta men det är sällan man behöver röra dom överhuvudtaget.

ojelun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 nov 2013, 16:59
Medlem i SCK?: Nej

Re: Lufta kylsystem, HJÄLP ...

Inläggav ojelun » 07 dec 2017, 12:57

OK får nog avlägsna lite vätska då. Nivån ligger nog en bit över max med varm motor. Bara det att på en del bilar anges nivån för kall motor. Så går det om man inte läser på ....
Partner 1,6 16V 2003, ingen Citroen men bra nära :) Renault R12 TL -77, Ett knippe HVA mopeder, Piaggio Ciao -89, Ski-Doo Elan -74


Återgå till "Berlingo"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster