Hastighetsmätaren och givaren

Inlägg angående Evasion
StureAgnesson
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 jan 2013, 21:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Huaröd

Hastighetsmätaren och givaren

Inlägg av StureAgnesson »

Evasion 2002, RFN motorn, 16000-mil, underbara att köra, praktisk.....men Efter att ha bytt kopplingen utan att ta bort växellådan så har hastighetsmätaren slutat att fungera, jo det har hänt enstaka gånger att den levt upp någon km. Jag har läst om problemet här och på andra ställen, jag har även pratat med två citroenverkstäder och som jag har förstått det så är det ett vanligt problem men jag har svårt att sätta det i samband med bytet av kopplingen då givaren sitter på sådan plats att man inte "misshandlar" den eller kablaget. Någon har även sagt att hastighetsmätaren får sin impuls från abs-givarna men det verkar vara fel?? Jag har köpt ny givare och satt dit den men problemet kvarstår och idag så har jag kollat jordpunkter (om jag nu har hittat alla) och rengjort dem, nu reagerar nålen på mätaren lite oftare särskilt vid körning i tvåans och treans växel och på MORGONEN när bilen är kall, ska säga att vädret har varit torrare idag och då funderar jag om det kan vara någon kallödning någonstans för min erfarenhet är att det brukar fungera bättre elektriskt vid torr väderlek??? Vågar jag ta loss databoxen och löda om?? I hastighetsmätarhuset finns två motorer, en för varvräknaren och en för hastighetsmätaren och det är likadana motorer så jag har skiftat dem och varvräknaren fungerar med hastighetsmätarmotorn, så det kan jag nog utesluta. Så vad göra, felkodsläsaren (ej Lexia) har visat P0500. Kanske köpa en Lexia, ger den bättre avläsning? Lämna in på verkstad, hm, de tar ju 1300:- bara för att säga goddag till bilen. Någon i nordöstra Skåne som kan vara till hjälp eller någon som kan skriva någon lysande lösning. Välkomna!

Återgå till "Evasion"