Hjälp sökes..

Allmänna frågor om XM
sari
Medlem i SCK?: Nej

Hjälp sökes..

Inläggav sari » 10 maj 2009, 20:41

Hejsan!
Jag är en tjej som skulle behöva byta bromsklossar fram på min citroën xm.
Men saken är den att jag kan knappt något om bilar.. Och min sambo kan inget.

Känner ingen här nere i Karlskrona som kan byta bromsklossar (förutom verkstad, men har icke råd!)..

Pappa tipsade mig om denna sida.. Han använder själv sidan då han har problem med sin bil.

Tänkte kolla om det finns nån vänlig själ därute som skulle kunna hjälpa mig med detta?
Berätta/visa hur man gör, så kan jag göra jobbet själv.
Har inga problem alls att bli lite skitig under mina naglar :D

Användarvisningsbild
frenchie
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: Hjälp sökes..

Inläggav frenchie » 10 maj 2009, 21:01

Hej

Välkommen till Citroënakuten

Det är egentligen löjligt enkelt. Men, vad har du för årsmodell?
XM_SI_front_brakes.jpg
XM_SII_front_brakes.jpg
Bild

L-G Olsson
40 bar
40 bar
Kontakt:

Inläggav L-G Olsson » 10 maj 2009, 21:47

Ja, XM är faktiskt en av de bilar som är väldigt lätta att byta på. Som sagt det skiljer lite mellan årsmodellerna.

Börja med att ange årsmodell. Köp sedan bromsklossarna. Annonsera på citroenakuten att jobbet är påbörjat, sätt på kaffet, ta av framhjulet, drick det med välbehag och invänta svaren, förfar därefter enligt anvisningar. Detta jobb är något som varje person kan klara av, se till att du har rätt verktyg. Råd om detta får du när du angivit årsmodell.

Lycka till
Nuvarande bilinnehav: B11 Sport -52, DS 19M -64, Buick Skylark Custom -72, DS23IE Pallas -74, Buick LeSabre Custom Convertible -74, 2CV6 -79, 2CV6 Club -87, Xantia V6 Exclusive -99, C5 V6 Exclusive-Break -06, Jumpy HDi 2007

Användarvisningsbild
ds23
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav ds23 » 11 maj 2009, 08:13

Delar köps med fördel från www.autofrance.se Billigare än Citroën och mekonomen
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft

sari

Inläggav sari » 11 maj 2009, 09:50

Tack för alla era svar. :)

Misstänker att det säkert är enkelt att byta dom.. Borde ju klara av att byta dom.. Är ju dotter till en alltiallo :D

Jag har en citroën xm -97..

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 11 maj 2009, 10:02

Tack för alla era svar. :)

Misstänker att det säkert är enkelt att byta dom.. Borde ju klara av att byta dom.. Är ju dotter till en alltiallo :D

Jag har en citroën xm -97..
Vem är fadern som inte ens visar sin dotter hur byte av bromsklossar tillgår???????????????? :lol:
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

sari

Inläggav sari » 11 maj 2009, 10:24

Jaa, han heter Tapio.. Men han bor ju ca 50 mil ifrån mig nu.. Så lite svårt är det för honom att visa mig :D
Han hade säkert hjälpt mig om han hade kunnat.. Men han har sagt att han kan guida mig via telefon..

Men tänk om jag gör fel ändå? Jag klara allt!
Allt som inte går att göra fel.. det gör jag fel :D

Anders H
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Anders H » 11 maj 2009, 11:33

Det är inte helt lätt då kolven måste skruvas in samtidigt som man trycker.. Går an på högersidan då oket då stannar kvar i uppfällt läge, på vänstersidan är det risk för att klämma sig om det går fel.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

sari

Inläggav sari » 11 maj 2009, 14:08

Det är inte helt lätt då kolven måste skruvas in samtidigt som man trycker.. Går an på högersidan då oket då stannar kvar i uppfällt läge, på vänstersidan är det risk för att klämma sig om det går fel.
aha, det säger inte mig mycket... förutom att det kan göra ont om man klämmer sig...
får se hur det går..

får bromsklossarna imorgon kl 09.00.
beställde från mekonomen.. bromsklossarna gick på 403kr och sen lurade han säkert på mig nått annat som gick på lite över hundringen.. haha
äh, jag bara betalar typ :)

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 11 maj 2009, 14:22

och sen lurade han säkert på mig nått annat som gick på lite över hundringen.. haha
äh, jag bara betalar typ :)
Är säkert en monteringssats med lite "bra att byta när man ändå är där"......

Du ska alltså lossa den nedre bulten som håller fast oket och svänga det uppåt - dra ut de gamla beläggen - skruva och samtidigt trycka tillbaks kolven, mååånga varv (använd ett plattjärn eller stooor mejsel i spåren på kolven) - Hur var det med markeringarna Johan????? - smörja glidtapparna - sätta in de nya beläggen - fälla tillbaks oket och skruva fast.
Har du gjort något fel så går inte beläggen in eller oket går inte att fälla ner!

Lycka till!
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!

Användarvisningsbild
frenchie
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav frenchie » 11 maj 2009, 17:49

Smörj INTE glidtapparna! Det är stor risk att O-ringarna i hålen svampar upp. Ska det nödvändigt smörjas bör man leta upp rätt sorts fett (förmodligen någon silikon = den lilla söta tuben som ingår i del-kit #7 på den nedre bilden). Använd INTE kopparpasta eller annat bildoktortrams. I takt med att glidpinnen kärvar kan man ge sig den på att beläggen sliter snett.

Kör du bilen lite hårdare och vill slippa otrevliga överraskningar ska du definitivt INTE köpa Biltemas "bromsklotsar". Vid forcerad körning blir det varmt, Biltemas belägg tenderar att få en glasartad beläggning å då hjälper varken ABS eller torrt underlag. Du får inte tillräckligt med bromskraft. Kör du vanlig gubb/tant-körning (alltså lite lugnare med risk att få rostiga skivor istället) går det nog bra med Biltemas i alla fall. Annars kan jag rekommendera Ferrodo-belägg. Säljs på t.ex. Micro (som av någon märklig anledning ofta brukar finnas i närheten av IKEA's platser).

Nu har du ju tydligen redan skaffat belägg så bli inte nedslagen, det blir nog skitbra! :mrgreen:

Vad du än gör;
Kläm inte ihop bromsslangen! Trycks insidorna av detta ganska stela gummi ihop riskerar du att ha skapat en sorts backventil som inte släpper tillbaka hydraulvästskan = du får anliggande bromsar = inte bra!
Låt inte oket hänga i bromsslangen (av samma anledning). När du behöver ta loss oket helt från glidpinnarna, ordna fram en lagom hög kartong (själv använder jag en 25-flaskors ölback för ändamålet) och lägg oket bredvid navet istället. Utan att vrida runt slangen på något akrobatiskt sätt.

Slutligen, när du lyckats pressa/vrida in (så svårt är det inte) bromskolven i oket, den ska HELA vägen in så det blir HELT platt, då har du egentligen pressat upp gammal hydraulvätska i ledningen. Det kan därför vara smart att inhandla en liter LHM-vätska (grön och fin) och passa på att lufta frambromsarna tills dess att grön och fin vätska kommer fram till oken. Men i samband med det är det säkert läge att byta all LHM-vätska (ca. 4 liter om du har tryck i alla klockor/tryckreserv, lite mer, kanske 5-6 liter om du har helt kassa klockor). Men hur man gör det tar vi sedan. Inget svårt det heller. Men som jag antytt, det kan vara smart att provtrycka alla klockor innan så du dessutom får den komfort bilen SKA ha. Trots att den rullat kanske 30-40.000 mil slår du vilken halvny tjänste-V70 med hästlängder med nyfyllda klockor. Kanske bara med en noslängd om det är lågt tryck :wink: = väl värt att se över.
Bild

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 11 maj 2009, 17:58

Johan! Du missade att svara på der där om markeringen - jag minns att du hade fina bilder på detta! Var det inte en kanal som bara öppnar i "rätt läge"?
Bild

Moderator

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa

Inläggav peterlan » 11 maj 2009, 17:59

Annonsera på citroenakuten att jobbet är påbörjat, sätt på kaffet, ta av framhjulet, drick det med välbehag och invänta svaren, förfar därefter enligt anvisningar.
Kul. Nästan så gjorde jag när jag fixade strålkastarspolningen på min XM. Jag sprang fram och tillbaka mellan bilen och datorn och följde anvisningarna som jag fick av nån vänlig själ här på forumet i realtid. Lyckades lokalisera reläet och få anvisningar hur man tog bort handskfacket, under kanske en timmes tid tack vare hjälp härifrån. Och då hade jag innan varit på Citroenverkstan för att fråga. Dom gick bet, trots att dom bläddrade i allehanda pärmar i en halvtimme. Här var det en som visste direkt hur jag skulle göra.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns.

Togga
40 bar
40 bar

Inläggav Togga » 11 maj 2009, 19:00

Hej!

Kom nu in efter att rivit loss framklossarna på min XM -94 och fick se denna tråd. :D
Ang. att få in kolven så slog jag försiktigt på en hylsa (16-18?? mins ej vilken) med lilla förlängaren på "pluppen" i kolven , och skruvade/pressade med spärrskaftet.
Funkade bra på min bil.

//Togga.
Senast redigerad av 1 Togga, redigerad totalt 11 gånger.
C1 sx i komf.p.-06.
C5 sx-01.
Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla.
Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.

sari

Inläggav sari » 11 maj 2009, 19:09

Smörj INTE glidtapparna! Det är stor risk att O-ringarna i hålen svampar upp. Ska det nödvändigt smörjas bör man leta upp rätt sorts fett (förmodligen någon silikon = den lilla söta tuben som ingår i del-kit #7 på den nedre bilden). Använd INTE kopparpasta eller annat bildoktortrams. I takt med att glidpinnen kärvar kan man ge sig den på att beläggen sliter snett.

Kör du bilen lite hårdare och vill slippa otrevliga överraskningar ska du definitivt INTE köpa Biltemas "bromsklotsar". Vid forcerad körning blir det varmt, Biltemas belägg tenderar att få en glasartad beläggning å då hjälper varken ABS eller torrt underlag. Du får inte tillräckligt med bromskraft. Kör du vanlig gubb/tant-körning (alltså lite lugnare med risk att få rostiga skivor istället) går det nog bra med Biltemas i alla fall. Annars kan jag rekommendera Ferrodo-belägg. Säljs på t.ex. Micro (som av någon märklig anledning ofta brukar finnas i närheten av IKEA's platser).

Nu har du ju tydligen redan skaffat belägg så bli inte nedslagen, det blir nog skitbra! :mrgreen:

Vad du än gör;
Kläm inte ihop bromsslangen! Trycks insidorna av detta ganska stela gummi ihop riskerar du att ha skapat en sorts backventil som inte släpper tillbaka hydraulvästskan = du får anliggande bromsar = inte bra!
Låt inte oket hänga i bromsslangen (av samma anledning). När du behöver ta loss oket helt från glidpinnarna, ordna fram en lagom hög kartong (själv använder jag en 25-flaskors ölback för ändamålet) och lägg oket bredvid navet istället. Utan att vrida runt slangen på något akrobatiskt sätt.

Slutligen, när du lyckats pressa/vrida in (så svårt är det inte) bromskolven i oket, den ska HELA vägen in så det blir HELT platt, då har du egentligen pressat upp gammal hydraulvätska i ledningen. Det kan därför vara smart att inhandla en liter LHM-vätska (grön och fin) och passa på att lufta frambromsarna tills dess att grön och fin vätska kommer fram till oken. Men i samband med det är det säkert läge att byta all LHM-vätska (ca. 4 liter om du har tryck i alla klockor/tryckreserv, lite mer, kanske 5-6 liter om du har helt kassa klockor). Men hur man gör det tar vi sedan. Inget svårt det heller. Men som jag antytt, det kan vara smart att provtrycka alla klockor innan så du dessutom får den komfort bilen SKA ha. Trots att den rullat kanske 30-40.000 mil slår du vilken halvny tjänste-V70 med hästlängder med nyfyllda klockor. Kanske bara med en noslängd om det är lågt tryck :wink: = väl värt att se över.

hehe, ni är ju bra roliga :D
vet inte ens om jag kommer igång med o byta bromsklossar... så pratar ni redan om att lufta o grön färg o klockor? haha
låter rätt roligt i min öron som inte fattar ett dugg om det :)

men jaja, en sak i taget :)

tack för all hjälp jag fått ialla fall :) trevligt att så många ville hjälpa mig förstå o sen har haft tid att beskriva vad som ska göras o inte göras :)
det uppskattas ska ni veta :)

Återgå till "XM - Allmänna frågor"