Imma på vindrutan

Allmänna frågor om XM
master
10 bar
10 bar
Medlem i SCK?: Nej

Imma på vindrutan

Inläggav master » 28 sep 2009, 13:33

Gammalt problem som det inte tycks finnas nåt botemedel mot? Min XM lider av imma på insidan av vindrutan mera eller mindre året om, värst är det förstås denna årstid. Imman försvinner aldrig helt, inte ens vid långkörning, oberoende av inställnigen på klimatanläggningen (ECC).
- värmepaketet läcker INTE, det är bytt samt provtryckt
- har inte hittat några fuktiga mattor eller övrigt läckage
- A/C funkar som den ska, dvs kyler mycket effektivt
- också värmeregleringen funkar som det ska, dvs värmespjällets servo är ok
- dräneringen från A/C fungerar, dvs det rinner vatten under bilen varmare dagar
- har putsat utrymmet vid luftintaget
- det blir litet bättre med defrostern på, dock inte helt och hållet

En sak som jag inte har kollat är spjällfunktionen för luftens re-cirkulation, helt enkelt för att jag inte vet var det spjället/servon sitter. Vet nån? Det hörs ett litet ljud under instrumentbrädan då jag kopplar in/ur re-cirkulationen men spjället kanske kärvar? Ifall det hela tiden är stängt eller nästan stängt, kan jag bra tänka mig dylika symptom.
Jonas Åkerman, Vasa - Finland C5 2.0 Exclusive automat 2009

Tore T
40 bar
40 bar
Medlem i SCK?: Ja

Re: Imma på vindrutan

Inläggav Tore T » 28 sep 2009, 15:57

- har putsat utrymmet vid luftintaget...
Om du med "luftintaget" menar kupéfläktens insugsschakt nedanför vindrutan... ...har du då också haft bort hela plastsargen mellan motorhuv och vindruta, kåpan över luftintaget och "grovsilen"/gallret ovanför schaktet, eller...???

Anledningen till min fråga är att det samlas fruktansvärt mycket löv och annat "mög" i detta utrymme som kan sätta igen luftintaget och/eller förorsaka att luften som tas in är fuktbemängd av de ruttnande löven m.m.
...En sak som jag inte har kollat är spjällfunktionen för luftens re-cirkulation, helt enkelt för att jag inte vet var det spjället/servon sitter...
Tar man bort allt det jag nämnt här ovan och tittar ner i schaktet så ser man recirk-spjället och kan lätt kolla dess funktion.
Tore T Segeltorp
(tidigare CX T2 '89 Cassis nacré, XM V6 Berline man '90, XM TCT Break niv AKA aut '98, C5 Break V6 Exclusive aut '05 )

ph1960
20 bar
20 bar

Inläggav ph1960 » 28 sep 2009, 16:13

Borde vara spjället till recirkulationen eller att det inte kommer ut luft bak. För det finns få bilar som är lika imfria som XM.
För tillfället Ford Windstar nr 3. CX 25 tgi Familia -90 skrotad 2006-07-28. XM tct -93 vila i frid. Uppväxt i Paddor 64 och 69 om jag minns rätt. Snart Cx eller Xm.

master
10 bar
10 bar

Inläggav master » 28 sep 2009, 17:48

Det var just där under plastsargen mellan motorhuv och vindruta som jag putsade men jag lade inte märke till nåt spjäll. Får lov och ta en ny titt. Tack för det tipset.

Var finns utblåset därbak? Jag har för mig att jag har sett det nån gång men kommer inte på var det var. Far det ut genom bagageutrymmet på nåt sätt? Det finns ju några ventiler i hatthyllan därbak. På CX var det visst i C-stolparna.

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar

Inläggav youqe » 28 sep 2009, 18:48

Jag upplever bara imma på rutan när man kliver in med fuktiga kläder och inte har ACn igång.
Kanske någon gång också just när man startat bilen, verkar som om det ligger avfuktad fukt kvar nånstans i systemet som måste blåsas bort först.

Med ACn igång= aldrig minsta fläck fukt ens med 4 pers i bilen och med superfuktiga kläder (testade i somras vid ett hällregn)!

En fundering: om det skulle vara recirkspjället som krångar borde väl det inte spela någon roll, funkar din ac borde den torka ur luften ändå, som jag ser det.

Kommer din ac-avfuktade luft verkligen fram till din vindruta?
Audi 100 x 6st, Skoda Octavia-99, C5 HDi 110-07, BMW 325 Cab -93

master
10 bar
10 bar

Inläggav master » 28 sep 2009, 20:10

Kommer din ac-avfuktade luft verkligen fram till din vindruta?
Bra fråga, åtminstone kommer det upp rejält med luft där framme vid vindrutan men avfuktad verkar den ju de fakto inte att vara. Men ställer jag ner temperaturen så kommer det upp kall luft så nog torde det vara A/C-luft som kommer.

Då kommer man osökt att tänka på dräneringen igen, kan man möjligen ha en vattenansamling därinne trots att dräneringen verkar funka?

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Jarre » 28 sep 2009, 20:39

Jag minns en fadäs jag gjorde en gång på min tidigare XM.
Jag glömde att återställa recirkulationsspjället. :oops: :roll:
Det var vinter och jag fick fan inte bort funkten på insidan hur varmt jag än hade.
Till slut var det så det rann på främre sidorutorna.
Efter ett stopp vid en mack slog jag ett getöga på konsolen och ser att den står på att cirkulera luften. :roll:
Slår över skjutreglaget och imman och fukten försvinner på någon minut. :lol:
Denna bil hade då manuellt reglage!

Jag tror du bör se över ditt reglage/motor.
XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
XM V6 Break (fd Exclusive) -92. Reservdelsbil.
CX GTi -88
Bild8580

http://picasaweb.google.com/jerker.lindborg

Tore T
40 bar
40 bar

Inläggav Tore T » 29 sep 2009, 11:17

Det var just där under plastsargen mellan motorhuv och vindruta som jag putsade men jag lade inte märke till nåt spjäll. Får lov och ta en ny titt.
För att kunna se spjället måste du ta bort plastsargen (dvs. börja med "trekanterna" vid backspeglarna* och sedan hela sargen), kåpan över intaget (den svarta "lådan" som sitter under vindrutan på höger sida ...liksom framför handskfacket...) och därefter det fyrkantiga plastgallret ovanför intagsschaktet. Sedan kan man djupt nere i detta schakt se recirk-spjället.

*Om du inte själv tidigare har tagit bort de knepiga :evil: "trekanterna vid backspeglarna" så ta hjälp av någon som vet hur man gör, annars går de ofelbart sönder...

Ett annat sätt att se recirk-spjället är att plocka ur hela fläktmotorn med tilloppskanal underifrån (panelen under handsfacket)...
Tore T Segeltorp
(tidigare CX T2 '89 Cassis nacré, XM V6 Berline man '90, XM TCT Break niv AKA aut '98, C5 Break V6 Exclusive aut '05 )

Användarvisningsbild
Kjell H
Activa
Activa

Inläggav Kjell H » 29 sep 2009, 11:50

Fast den enklaste metoden är att ta loss handskfacket. :wink:
Då ser man spjället och servomotorn,den lär du inte komma åt via de andra vägarna. :roll:
Alla är okunniga,fast i olika ämnen.Bild

Bild 7298
C5 V6E -02.CX T2 -87.XM V6.24 -92.XM V6E -93.BX Millesime -92.Xm 2,0 -90(till salu).4 st CX T2 -88.BX 19 Break-90 till salu.

Tore T
40 bar
40 bar

Inläggav Tore T » 29 sep 2009, 14:22

Fast den enklaste metoden är att ta loss handskfacket. :wink:
Då ser man spjället och servomotorn,den lär du inte komma åt via de andra vägarna. :roll:
Jo men visst, men då ser man inte själva spjällskivan utan bara det "elektromekaniska" från utsidan...
Bekymret för "master" är nog att han har en massa "lö" i själva inloppschaktet så spjället inte vill röra sig även om spjällmotorn är OK.

Sedan vete :evil: vad som är enklast: Ta bort handskfacket uppifrån eller fläktmotorn underifrån. Det är nog :?: mera små skruv runt handskfacket än undertill och ett handskfack som aldrig varit borta sitter för :twisted: bra fast med sina plasttungor.
Tore T Segeltorp

master
10 bar
10 bar

Inläggav master » 29 sep 2009, 21:27

Tack för all tips, jag hade ikväll upp luftintagets ficka igen (ovanifrån) för att kolla recirk-spjällets funktion vilken visade sig vara helt ok. Syns ju faktiskt direkt man tar bort grovgallret. Och det stänger och öppnar som det ska. Och eftersom det inte är alltför länge sen jag putsade upp utrymmet ifråga, så fanns det endast några enstaka (torra) löv där. Snopet...

Jag kollade också luftväxlingen i kupén genom att hålla upp bakdörren några minuter (eftersom jag inte lyckades lokalisera utblåsen). Samma sak, imman kvarstår. Problemet beror inte på igensatta utblås.

Med andra ord så måste man börja dra slutsatsen att luften inte torkar som den ska i trakterna av evaporatorn eller att det av nån osannolik orsak ligger vatten nånstans inne i instrumentbrädan. Trevligt. Finns det nåns som tagit sig ända fram till evaporatorn? Den är ju inte alltför lättåtkomlig längst därinne i konsolen.

Kanske jag borde börja med att kolla dräneringen igen. Men också den är ju aningen svåråtkomlig. Kanske man kunde borra ett litet hål från sidan i luftkanalen i trakterna av dräneringen för att se om det kommer ut vatten?

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar

Inläggav youqe » 29 sep 2009, 21:58

Finns det nåns som tagit sig ända fram till evaporatorn? Den är ju inte alltför lättåtkomlig längst därinne i konsolen.
Jag lade ut en länkl förut till våra australienska citroenentusiaster; Shane Leviston (alias doublechevron) bytte evaporator på sin XM och lade ut massa! bilder i sin tråd. Såg extermt krångligt ut i mina ögon.

http://www.aussiefrogs.com/forum/index.php
någonstans

master
10 bar
10 bar

Inläggav master » 30 sep 2009, 16:28

Dom där australienska bilderna var ganska talande och jag undrar om det inte dessutom framkom en plausibel förklaring:
- säg att man kör utan friskluftsfilter varvid en del löv etc sugs in och lägger sig bakom evaporatorn
- då detta skräp har förmultnat tillräckligt blir det en kletig massa som lägger sig mellan evaporatorns lameller (såsom på australien-bilderna)
- vad händer? Vid körning hålls denna massa fuktig pga av den pågående kondenseringen, dvs vattnet rinner inte ut som det ska via dräneringen
- och därmed ökar fukthalten i luften. Elementärt.
Vad som talar emot det är att jag inte lider av förruttnelselukt. Har man en "mullbänk" därinne borde det rimligtvis kännas.

Vad göra? Att demontera evaporatorn såg rätt avskräckande ut på bilderna så det får nog vänta. Men för att att inte göra en massa jobb i onödan, skulle man kanske kunna titta in på förhand mha ett endoskop (böjlig grej med lins i ändan som gör att man kan titta in i dylika besvärliga ställen). Det borde vara möjligt om man monterar bort fläkten. Och kanske det isåfall också går att suga ut skräpet med ett förlängt, böjligt dammsugarmunstycke?

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar

Inläggav youqe » 30 sep 2009, 20:50

En sak slog mig; hur funkar xm:ens AC vad gäller utetemp? Måste det vara typ över 6 C för att gå igång? Har för mig att en del AC är så gjorda för att förhindra frysning (tror jag, jepp nu är jag ute på svag is).
Någon som vet?
Master; i ditt fall är du väl säker på att kompressorkopplingen drar och ac:n kyler? Så du inte lurat dig?

master
10 bar
10 bar

Inläggav master » 01 okt 2009, 05:46

Jo, det stämmer, A/C:n blockeras vid lägre temperaturer. 3 grader sade nån, 9 grader har jag också sett.

I mitt fall fungerar nog kompressorn och kylningen, ingen tvekan om den saken. Ska som följande försöka få tag i ett endoskop.

Återgå till "XM - Allmänna frågor"