Får inte upp motorhuven

Allmänna frågor om XM
Micael Adolfsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 nov 2011, 13:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Färila, Hälsingland

Får inte upp motorhuven

Inlägg av Micael Adolfsson »

Halloj.

Har sökt omkring i forumet, men inte hittat nåt om just detta. Dock hittade jag en massa om att man inte kan STÄNGA huven. Det har aldrig varit problem, men nu när det blivit kallt så självklart orkade inte batteriet dra igång bilen. Så då tänkte jag ta och ladda det... Det kan jag ju fortsätta drömma om, för då får jag inte upp motorhuven. Jag vill inte slita för hårt i den där plastspaken inne i kupén heller då jag med största sannolikhet kommer slita av den. Då skapar jag bara ännu mer problem för mig själv.

Så har ni några tips vad jag kan hitta på? Kan man komma åt från grillen på nåt vis och få upp den? Kan säga att det ligger ingen snö i springan längs med huven. Där är det rent runt om. Problemet är just att den släpper liksom inte huven. Händer inget när jag drar i spaken inne i kupén. Kan också nämna att jag är ingen bilmekaniker. Vet hur man byter tändstift och enklare saker. Jag är mer den som skruvar i en dator än en bil. Jag är dock tacksam för alla svar :)

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Får inte upp motorhuven

Inlägg av Hank »

Kolla här:

viewtopic.php?f=5&t=47642&hilit=motorhuv*

eller här:

viewtopic.php?f=5&t=13390&p=83063&hilit ... uv*#p83063

Om du talar om var du bor i din profil så ökar dina chanser att
a) få svar här
b) någon snäll och kunnig citronist i ditt närområde hjälper dig handgripligen att öppna huven.
Utan tvivel är man inte klok.

Micael Adolfsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 nov 2011, 13:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Färila, Hälsingland

Re: Får inte upp motorhuven

Inlägg av Micael Adolfsson »

Tack så mycket för svaret! Trodde jag hade fyllt i ort o.s.v. redan, men tydligen inte. Ska fixa det direkt. Sen blir det ut och med mejsel och testa då om jag får upp det. (känns jobbigt när det är 24 minusgrader ute just nu)

Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5453
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: Får inte upp motorhuven

Inlägg av billy »

När detta fel uppstår är det mao dax att byta huvöppnarvajern, då den mao börjat bli torr invändigt (alt plocka loss och smörja den ordentligt)
Men som sagt jag led av samma sak igår fast tvärtom, att det inte gick att stänga huven. När man öppnar med handtaget inne i bilen så fastnar den i öppet läge. Du tar en fet mejsel och pressar låsmekansimen så att den släpper taget. Grenom grillen.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

Micael Adolfsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 nov 2011, 13:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Färila, Hälsingland

Re: Får inte upp motorhuven

Inlägg av Micael Adolfsson »

Tack för svaren hörni. Lyckades få upp huven tillslut efter många svordomar och köldskador. Verkar som att vajern går lite trögt. Testade runt lite när jag väl hade huven öppen, men jag får inte låsningen att släppa när jag drar i spaken. Den fastnar inte i "högläge" utan sjunker tillbaka så fint, men nu vet jag ju hur jag gör manuellt om jag behöver öppna igen. :)

Användarvisningsbild
Optiroc
10 bar
10 bar
Inlägg: 186
Blev medlem: 01 jun 2015, 11:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Får inte upp motorhuven

Inlägg av Optiroc »

Återupplivar den här tråden då min vajer börjat kärva betänkligt...

Skulle öppna huven på min Serie 2 för att fylla på spolarvätska i helgen och öppningshandtaget svarade ruskigt trögt när jag drog i det. Tog då i lite för mycket och vajern brast, precis under vajerlåset vid själva handtaget. Om den skulle brista någonstans var väl det åtminstone bättre än att den skulle gått av där den inte skulle gå att komma åt alls. I samma ögonblick (snarare någon bråkdels sekund tidigare) ruckades även vajern så huvlåset gick upp.

Situationen jag fann mig i då var att huven var upplåst med en låsvajer som kärvat fast i det upplåsta läget. Kunde låsa den igen genom att dra bygeln som sitter mellan de båda låsen åt höger (tror jag det var) och stänga huven. Nu har jag inte gett mig på att öppna huven igen. Gissar att jag kan nöta lite mer på vajern och få upp huven genom att dra i vajern med en tång från kupén. Ett symptomfix vore väl att skarva vajern inne i kupén, men jag gissar att vajern eller handtaget kommer gå av ganska snart om jag inte gör en mer grundlig åtgärd = byta hela vajern?

En fråga som dök upp i mitt huvud är vad det är som drar tillbaka vajern till utgångsläget efter man dragit upp låset? En fjäder någonstans vid det högra låset under huven, kanske? Tyckte inte att mekanismen drog tillbaka särskilt distinkt när jag testade att upprepat låsa och låsa upp genom att dra i ovan nämnda bygel. Och något måste ju dra tillbaka mekanismen till låst läge efter man dragit upp låset och huven poppat upp...

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Får inte upp motorhuven

Inlägg av soso »

Skulle tro det är mekanismen vid huven som kärvat/fryst. Är ju en återfjädrande grej vid första låset och sedan ett stag till andra om jag minns rätt. Någon annan kanske har tips på att byta vajer, men börja med att försöka smörja mekanismen. Om den går i baklås med trasig vajer går det att peta upp låset genom grillen med en metallpinne.

På broderns 41000-mila-XM är det en tidigare ägare som har satt fast någon tvättlineliknande lina vid låset och sedan stuckit ut den strax ovanför lampinsatsen så huven går enkelt att öppna trots trasig vajer. Inte snyggaste lösningen, men den fungerar.

Användarvisningsbild
Optiroc
10 bar
10 bar
Inlägg: 186
Blev medlem: 01 jun 2015, 11:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Får inte upp motorhuven

Inlägg av Optiroc »

Använde bara lite WD-40 vid min första dust med huvlåsen och tyckte inte att den återfjädrade särskilt distinkt. Ska rengöra och använda ett bättre smörjmedel (cykelolja är väl rimligt?) samt skarva ihop vajern vid handtaget i kupén, så kanske alltsammans håller tills jag fått tag på en ersättningsvajer.

Skriv svar

Återgå till "XM - Allmänna frågor"