Chassinummer och Bilprovningen
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Chassinummer och Bilprovningen
Placeringen har varierat - tyvärr har även regelverken mellan olika länder (pre EU) skiftat. Dessutom har det funnits diverse "dolda" placeringar som var ägnade att överlista biltjuvar. Vem har exempelvis sett märkningen inne i axelröret där bak?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 40 bar
- Inlägg: 626
- Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Härjedalen
Re: Chassinummer och Bilprovningen
Inuti axelröret - jösses.... nu talar vi "creative technologie".... men då har ju bilen trots allt ett chassinummer stansat, svårt att läsa dock
-
- 40 bar
- Inlägg: 626
- Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Härjedalen
Re: Chassinummer och Bilprovningen
Vill bara rapportera hur det hela slutade med besiktningen. En lokal cittraverkstad fick stansa in chassinumret på fjäderbenet och jag tog en längre resa till en större "Bilprovningen" för förhoppningsvis en mer kompetent avläsning (500 kilometer ToR - tack Bilprovningen! ). Väl där tog sig sju (7!) stycken kontrollanter sig an bilen och dissade mitt instansade nummer direkt! Efter mycket letande och läsande i manualer fann en besiktningsman numret. Det satt exakt där det skulle! Men tidigare ägare hade bytt plåten i flygeln och numret satt alltså instansat UNDER flygelplåten! Nätt och jämnt synligt med ficklampa från sidan i motorrummet. Soso m.fl. hade rätt med andra ord. Nå - nu är bilen svensk igen, var oroligt ett tag där, 24 år i Sverige, svensksåld med svenska registreringsskyltar och med chassinumret instansat på tre (3!) ställen, är var givet ingen garanti för att bilen är svensk - enligt lokala Bilprovningen. Så ett par tusenlappar fattigare får jag nu framföra min XM på svenska vägar igen! Ack ja - Sverige, Sverige fosterland.....
- Razor
- Hydraktiv
- Inlägg: 1933
- Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Varberg, Halland
- Kontakt:
Re: Chassinummer och Bilprovningen
"Fjäderbenet", jag kanske fattar fel, men menar du en av hydralkolvarna/"dämparna" för framhjulen???cxenroute skrev:...En lokal cittraverkstad fick stansa in chassinumret på fjäderbenet
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic
-
- 40 bar
- Inlägg: 626
- Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Härjedalen
Re: Chassinummer och Bilprovningen
Man kan ju slinta på terminologin ibland, jag menar fästet där stötdämparen/hydralkolven (fjäderbenet?) fäster i karossen i motorrummet. Ovanpå sitter ju gasklockan; själva fästet där har bra motstånd om man ska slå in siffror med en metallpuns.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1703
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Chassinummer och Bilprovningen
man får inte slå in nå chassinummer i demonterbara komponenter.........det ska vara i karossen, dvs plåten nånstans.
- Razor
- Hydraktiv
- Inlägg: 1933
- Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Varberg, Halland
- Kontakt:
Re: Chassinummer och Bilprovningen
Ja det var det jag syftade på. Märkligt att verkstaden gjorde så...Stefan M skrev:man får inte slå in nå chassinummer i demonterbara komponenter.........det ska vara i karossen, dvs plåten nånstans.
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic
-
- 40 bar
- Inlägg: 626
- Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Härjedalen
Re: Chassinummer och Bilprovningen
Grejen var alltså att plåten är för mjuk, försökte med dörrstolpen men gick ej. Försökte med insidan på bakflygeln ovanför blinkersen - för mjukt. Den enda karossdel med styrka nog att slå in numret var just fästet runt hydralkolvarna.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1703
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Chassinummer och Bilprovningen
Jo det är oftast det som är problemet men det är inte SBP´s huvudvärk. Tidigare kunde man slå in det på en lös plåtlapp som man svetsade dit. Vet ej om man får göra det idag .
Annars så får man göra det där man kan få dit ett mothåll på baksidan. Det ska ju som sagt vara tydligt och rejält stämplat så det är inte så lätt alla gånger.
Annars så får man göra det där man kan få dit ett mothåll på baksidan. Det ska ju som sagt vara tydligt och rejält stämplat så det är inte så lätt alla gånger.