Chassinummer och Bilprovningen

Allmänna frågor om XM
Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Chassinummer och Bilprovningen

Inlägg av Göran W »

Placeringen har varierat - tyvärr har även regelverken mellan olika länder (pre EU) skiftat. Dessutom har det funnits diverse "dolda" placeringar som var ägnade att överlista biltjuvar. Vem har exempelvis sett märkningen inne i axelröret där bak?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Chassinummer och Bilprovningen

Inlägg av cxenroute »

Inuti :shock: axelröret - jösses.... nu talar vi "creative technologie".... men då har ju bilen trots allt ett chassinummer stansat, svårt att läsa dock :roll:

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Chassinummer och Bilprovningen

Inlägg av cxenroute »

Vill bara rapportera hur det hela slutade med besiktningen. En lokal cittraverkstad fick stansa in chassinumret på fjäderbenet och jag tog en längre resa till en större "Bilprovningen" för förhoppningsvis en mer kompetent avläsning (500 kilometer ToR - tack Bilprovningen! :evil: ). Väl där tog sig sju (7!) stycken kontrollanter sig an bilen och dissade mitt instansade nummer direkt! :shock: :evil: Efter mycket letande och läsande i manualer fann en besiktningsman numret. Det satt exakt där det skulle! Men tidigare ägare hade bytt plåten i flygeln och numret satt alltså instansat UNDER flygelplåten! Nätt och jämnt synligt med ficklampa från sidan i motorrummet. Soso m.fl. hade rätt med andra ord. Nå - nu är bilen svensk igen, var oroligt ett tag där, 24 år i Sverige, svensksåld med svenska registreringsskyltar och med chassinumret instansat på tre (3!) ställen, är var givet ingen garanti för att bilen är svensk - enligt lokala Bilprovningen. Så ett par tusenlappar fattigare får jag nu framföra min XM på svenska vägar igen! Ack ja - Sverige, Sverige fosterland..... :roll:

Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1933
Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Re: Chassinummer och Bilprovningen

Inlägg av Razor »

cxenroute skrev:...En lokal cittraverkstad fick stansa in chassinumret på fjäderbenet
"Fjäderbenet", jag kanske fattar fel, men menar du en av hydralkolvarna/"dämparna" för framhjulen???
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Chassinummer och Bilprovningen

Inlägg av cxenroute »

Man kan ju slinta på terminologin ibland, jag menar fästet där stötdämparen/hydralkolven (fjäderbenet?) fäster i karossen i motorrummet. Ovanpå sitter ju gasklockan; själva fästet där har bra motstånd om man ska slå in siffror med en metallpuns.

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Chassinummer och Bilprovningen

Inlägg av Stefan M »

man får inte slå in nå chassinummer i demonterbara komponenter.........det ska vara i karossen, dvs plåten nånstans.

Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1933
Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Re: Chassinummer och Bilprovningen

Inlägg av Razor »

Stefan M skrev:man får inte slå in nå chassinummer i demonterbara komponenter.........det ska vara i karossen, dvs plåten nånstans.
Ja det var det jag syftade på. Märkligt att verkstaden gjorde så...
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Chassinummer och Bilprovningen

Inlägg av cxenroute »

Grejen var alltså att plåten är för mjuk, försökte med dörrstolpen men gick ej. Försökte med insidan på bakflygeln ovanför blinkersen - för mjukt. Den enda karossdel med styrka nog att slå in numret var just fästet runt hydralkolvarna.

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Chassinummer och Bilprovningen

Inlägg av Stefan M »

Jo det är oftast det som är problemet men det är inte SBP´s huvudvärk. Tidigare kunde man slå in det på en lös plåtlapp som man svetsade dit. Vet ej om man får göra det idag .
Annars så får man göra det där man kan få dit ett mothåll på baksidan. Det ska ju som sagt vara tydligt och rejält stämplat så det är inte så lätt alla gånger.

Skriv svar

Återgå till "XM - Allmänna frågor"