Vilken diesel till XM?

Allmänna frågor om XM
cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Vilken diesel till XM?

Inlägg av cxenroute »

Aha, nå lite tvåtakt skadar väl inte, men det här med talloljan som Preem har högst inblandning av (30% om jag inte är helt fel ute) - jag har uppfattat det så att den liknar RME som definitivt inte fungerar enligt tidigare inlägg. Har vi någon expert här på akuten som kan verifiera?
Alltså; Tallolja = RME = aggressivt mot packningar i pumpen? (RME = RapsMetylEster)

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Vilken diesel till XM?

Inlägg av Lars H »

Tallolja och RME är helt olika produkter....
Talloljan har samma kemiska uppbyggnad som diesel.
Det går alltså inte att skilja på talloljedieseln och vanlig diesel det är samma slutprodukt dock är den ena extremt mycket bättre ur ett CO2 perspektiv och borde vara undantagen den del av dieselskatten som grundar sig på utsläpp!
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Vilken diesel till XM?

Inlägg av cxenroute »

Kan helt hålla med om det där med skatten, men nu vill ju politiker något annat - fylla på "svarta hålet" (statskassan) med så mycket pengar som möjligt. Angående det där svamlet om att dieselbilar ska förbjudas i vissa städer har man uppenbarligen inte tänkt på de dieselmotorer som går på vegetabilisk olja, eller har man? Vad skall förbjudas - dieselmotorn eller dieselbränslet? Undrar om våra politiker har förstått skillnaden....
Men tallolja är alltså samma sak som blankdiesel om jag förstår saken rätt och de dieselpumpar som ger upp har andra problem då? :roll: Det är ju några stycken pumpar som gått på våra klenoder.... Min egen erfarenhet är Preem-diesel (tallolja) ger packningsproblem i pumpen, HVO100 (fettolja) fungerar och smörjer utan problem. Men det kan ju vara rena tillfälligheter.

Skriv svar

Återgå till "XM - Allmänna frågor"