Missfärgning av bakre blinkersglas och sidofönsterlister, bara på äldre XM-årgångar eller alla?

Allmänna frågor om XM
Användarvisningsbild
eks-em
10 bar
10 bar
Inlägg: 112
Blev medlem: 18 maj 2015, 21:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Missfärgning av bakre blinkersglas och sidofönsterlister, bara på äldre XM-årgångar eller alla?

Inlägg av eks-em »

Hej,

både på bilder och i verkligheten har jag noterat att bakre blinkersglaset (den mörka plastglaspanel under bakspoilern där både blinkers och backlampor sitter) ofta är missfärgat/solblekt/rosaaktigt på äldre XM och finare/svartare på nyare årsmodeller. Är det samma plast som åldrats olika illa, eller förbättrade man den under modellårens lopp? På tidiga Serie 1-bilar fanns det ju enligt ryktet problem med framlyktornas glas som man senare åtgärdade, och jag tänker mig att man kanske gjort något sådant även på baklysena?

En annan sak som ofta verkar se annorlunda ut är att de tunna sidofönsterlisterna (mellan stor & liten ruta i alla 4 dörrar) på tidiga bilar ofta är ljusa/blanka/solblekta, medans de på senare årsmodeller är svartare. Ändrade man något här?

Jag har sett båda ovanstående potentiella solblekningsfenomen på XM av årsmodell 1995 (serie 2), så det verkar inte vara en skillnad mellan serie 1 & 2. Nån som vet? :)

Här en bild på typiskt missfärgade baklykteglas:
Bild

Och här en bild på typiskt ljusa/blanka sidofönsterlister i dörrarna:
Bild

:andre
Paddans eftr.

"Madame" CX 2200 Pallas -78 Bild
"Den vassa eggen" XM Turbo CT VSX aut -95 Bild
"Mademoiselle" XM 2.0i 16V -00 Bild (såld)

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7352
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Missfärgning av bakre blinkersglas och sidofönsterlister, bara på äldre XM-årgångar eller alla?

Inlägg av soso »

Min brors 2.0 16v -95 har även blanka fönsterlister. Trodde först någon hade bytt, men det kanske var så standard.

dgl
10 bar
10 bar
Inlägg: 123
Blev medlem: 12 dec 2005, 17:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västervik

Re: Missfärgning av bakre blinkersglas och sidofönsterlister, bara på äldre XM-årgångar eller alla?

Inlägg av dgl »

Listerna vid fönstren var svarta men solbleks fort var så på mina 3 XM jag ägt vill man så maskerar man och lackar med mattsvart så gjorde jag
Obotlig Citronist Tidigare ägt för många :lol:
Nuvarande innehav
C5 2.2hdi 204 -13
C5 2.2hdi 204 -13 Diagbox
SsangYong kyron -08 4x4 Husvagns dragare

Skriv svar

Återgå till "XM - Allmänna frågor"