Dörrlås som rostat

Allmänna frågor om XM
cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Dörrlås som rostat

Inlägg av cxenroute »

Efter en allmänt lyckad upprustning av en 93'a TD har så turen kommit till dörrlåsen som blivit något slitna. Passagerarsidan lyckades jag få ut och uppsmörjd men förarsidans skruv bakom gummipluppen satt som gjuten. Tog i litet för mycket och sexkants nyckeln gick runt, för mycket rost i skruven antar jag. Så vad gör jag nu? Blir utan lås?
Tips emottages tacksamt!

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2596
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Dörrlås som rostat

Inlägg av Snic »

Är det en m6a så borra med en 4a,är det en m8a borra med en 6a.Och sen en"svinpitt" efter typ ett dygn med rostlösarspray.MEN bara om du har "svinpitt"av kvalitetssort,Feltema/billigaste Swedol duger inte.Köp dig ett rejält GENOM HÄRDAT set,inte nått ythärdat skit.Med 1-8mm klarar man de flesta avdragna bultar/skruvar.Och dra inte för fort,då värmenyper det.Det finns ju varianter med 4 eggar som man ska knacka dit-men det sista man vill är väl att Bulten/skruven expanderar :roll:
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Dörrlås som rostat

Inlägg av cxenroute »

Aha, jag hade hoppats på en "Quick fix" men inser att din metod nog är den rätta. Att köpa rätt prylar blir lite svårt i mina trakter men som av en händelse ska jag ner till Nyköping till helgen..... :roll: , du har inte möjligen kvalitetsprylar hemma? Nu har ju jag skruvat sönder insexskruven, hade det annars kunnat fungera med varmluft kontra kalluft kanske? Typ värma upp låset för att sedan snabbt kyla ner skruven? Jag knackade innan med dorn och hade rostlösare på men icke.....

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2596
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Dörrlås som rostat

Inlägg av Snic »

Nu är det ju tyvärr så att anledningen till att jag rekommenderar kvalitets prylar är för att jag har dragit av en svinpitt från Swedol.Men du är helt klart välkommen förbi så kan vi se om det går att lösa.Vet du dimensionen på skruven?så kan jag kolla om någon lämplig svinpitt finns kvar,och om jag hittar asken.
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

cxenroute
40 bar
40 bar
Inlägg: 626
Blev medlem: 23 okt 2005, 20:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härjedalen

Re: Dörrlås som rostat

Inlägg av cxenroute »

Ska kolla skruven, skickar mail för vidare kontakt.
Med vänlig hälsning cxenroute

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2596
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Dörrlås som rostat

Inlägg av Snic »

Ok! :mrgreen:
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Skriv svar

Återgå till "XM - Allmänna frågor"