Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Avvikande och irrelevanta samt seriösa inlägg utan något som helst krav på vare sig innehåll eller kvalitét avseende våra bilar.

Moderator: WebmasterJohan

Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4882
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av Mikoo »

En vän till mig har köpt sig en helt ny Audi A5 med elektroniskt inställbar fjädring, tvåzons klimatanläggning, karmlösa rutor á la Subaru, belysta trösklar osv. Jättefin bil på alla avseenden men komforten. Ehhh... har inte tyskarna lärt sig ett dugg?

Fjädring och komfort kändes som en XM med dåliga hydractiveklockor. Min 23 år gamla XM när den levde, kändes så mycket skönare på alla sätt och vis om jag ska jämföra. Detta var Audins komfortläge. Hur blir den då i sportläge? Tandskydd och njurbälte?

Jag fick nästan XM-abstinens efter åkturen. Dock har jag lovat mig själv dyrt och heligt ingen mer XM under överskådlig framtid. Vi får se när hjärtat börjar sluta pumpa runt det gröna blodet och längtan blir för stor.
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av soso »

Så är det. Räcker bara att ligga bakom en sådan med något gashydrauliskt för att se hur hela bilen vickar och stöter där man själv upplever samma gupp som ingenting.

Vissa fransmän är inte bättre heller. Peugeot 508 med minsta dieseln är också Audihård. Obegripligt, men så vill vissa (läs motorjournalister) ha det trots avsaknaden av 500hk att tygla...

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av tomasojohansson »

Avsaknaden av trivsel är orsaken till att BMW/Audi/Mercedesägare drivs till att bli vägarschlen?
De hatar alla oss som för tredjedelen av priset fått bättre fordon.
Lägg därtill de extremt höga servicekostnaderna.
Audi tar sällan under 10 000:- oavsett vilket problem bilen har.

Men att jämföra hydraulcittror med konventionella bilar är orättvist.
Det man kan jämföra är konventionella bilar.
2 cv var komfortabel redan på trettiotalet, ZX anser jag vara den bil med konventionell fjädring som har bäst komfort.
Givetvis finns jänkare som slår den, men i annan storleksklass.
Peugeot har aldrig varit lika komfortabla, inte ens när de har byggts precis som Citroen, som Peugeot 306 t ex.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av LeifHj »

2 cv var komfortabel redan på trettiotalet
Det tror jag inte på!
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av tronde »

LeifHj skrev:
12 dec 2017, 22:07
2 cv var komfortabel redan på trettiotalet
Det tror jag inte på!
//Leif
2CV var klar for salg rett før krigsutbruddet i 1939, så påstanden hans er nok korrekt :wink:
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av tomasojohansson »

Jo, den gömdes när tysken kom.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av tomasojohansson »

Frågan kanske borde ställas:
"Har inte bilköparna lärt sig någonting"...

Mes vansinnigt är kanske när VAG nu säljer en modern bil som ser ut som den polulära gamla bubblan.
Världens sämsta bil alla kategorier, den vill man hylla genom att göra en bra modern bil som ser ut som det gamla aset.
Och just designen... ..som gjodes av Hitler själv.
Han ritade den basdesign som nu ska hyllas, namngav även "volkswagen".
Och folk går och köper den...
Just för designen!
Är det ett politiskt statement eller bara dumhet?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av LeifHj »

Och just designen... ..som gjodes av Hitler själv.
Nu har jag inte sett några seriösa källor som påstår att Hitler själv designade bilen.
Att en viss person har designat en bil gör den väl inte varken bra eller dålig, eller?
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av mattiaz »

Vad innefattas i begreppet komfort för er? Är det enbart fjädringen?

Masten
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2493
Blev medlem: 03 jan 2005, 22:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Varberg

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av Masten »

Kanske dags att inse att vi alla är olika och har olika preferenser beträffande komfort...?
Masten

Mazda MX-30 Sky -22 2022.06-
VW Touran 1.4 TSI R-Line -18 2017.10-

Citroën-historia
XM 110 -92 2005.07-2011.06
C2 1.4 VTR -06 2011.03-2014.05
C5 II 2.0 SX -05 2009.01-2017.07
C5 III 2.0 Bioflex Comfort Tourer -09 2014.05-2017.10

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av tomasojohansson »

Nej, lika viktig är ljudnivån.
Numera när de värsta kostigarna är borta så är kanske ljudnivån viktigare.
Då framstår ju flera av Citroens äldre modeller som mindre komfortabla, som 2cv och GS, med bullriga motorer.
Därför säljer numera Citroen huvudsakligen tysta bilar med konventionellt chassi.

Design och status säljer prylar numera.
Det tekniska har blivit ointressant.
Men roligt var det när bilar, båtar, cyklar och andra mekaniska produkter hade massvis av olika finurliga tekniska lösningar.
De skapades i en helt annan tid.
Nu lever vi i överflöd.
Miljöfrågorna är i fokus nu.

Henry Ford gick före Andre Citroen.
(men Citroen blev med tiden bättre på att göra små billiga bilar för fattigt folk än Ford)

Elon Musk går före ..... ?
(kanske PSA kommer göra de bästa/billigaste elbilarna)
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
Birotor
40 bar
40 bar
Inlägg: 733
Blev medlem: 31 jan 2003, 10:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sundbyberg

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av Birotor »

Vad som är än mer obegripligt är att många bilar dessutom beställs med SPORTCHASSI! Snackade med en bilnasare (DKW) som bekräftade att de allra flesta bilar beställs just med detta njurdödarpaket. Vad i hela &%#¤&#!"!?¤€& ska man med SPORTCHASSI till? Hur går hjärnvindlingarna när man prickar i SPORTCHASSI på utrustningslistan? Kanske "Jag ska nog köra familjekombin med 1,8 l diesel på Nürburgring^, så det är nog bäst jag beställer SPORTCHASSI!" Näe??? "Jag är ju en sportig kille (medelålders lönnfet) så jag beställer SPORTCHASSI!" Kompensatoriskt, mycket troligt. "Bilen blir så mycket snyggare med SPORTCHASSI och skrapar i så härligt över kanter" Ja, kanske. Tycke och smak är vad du blivit programmerad till att tycka. Mindre ful möljigtvis, men en Audibulle blir sällan snygg. En Audi ser ut som en bajskorv hur man än gör. En DS är SNYGG*. Det är definitionen på SNYGG. Fakta. Punkt.

Efter att ha genomlidit dryga hundra milen i en hyrd "Fem nollor" med luftfjädring (varav de första femtio försökandes lista ut hur man kan få 'komfortläget' att ge comfort) så inser jag att inte ens dagens ballongfjädring duger. Så skulle det ju faktiskt inte behöva vara om inte trenden med stötiga bilar hade vuxit sig så stark. Citroen har ju luftfjädring i många av sina bilar, om än att man tagit bort syret ur luften. Det funkar ganska bra även på nyare Citroëner ju.

Nå, luftfjädring orsakar ju inte direkt död och lidande vilket däremot SPORTFJÄDRING gör. Används den ens annat än att ge en inbillad stadga vid vårdslösa filbyten på Essingeleden? Tar innehavaren av en bajskorv med SPORTFJÄDRING och med glädje piskar sin SPORTKOMBI** på kruviga Roslagsvägar (vilket med en DS framkallar enorm glädje hos föraren när man hittar apex, lägger ner DS:en i kurvan till krängstopp och bara tar kurvan i hiskelig fart)? Tar föraren av en SKROTKOMBI** blicken från IFånen tillräckligt länge för att egenskaperna i ett Älgtest ens ska vara relevant? Är SPOTTKOPPEN** då ens i närheten av en Activa, manöver- eller komfortmässigt??? Ett av livets mysterium hur skallen är funtad på köpare av SPORTFJÄDRING i synnerhet. Hoppas ingen blir kränkt för det står ju i forumreglerna att man inte ska skriva saker som uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra. Äh, förresten... Skjut mig då!

*) Detta är objektivt och oemotsägligt.
**) SPORTKOMBI är en Break som har taskigt lastutrymme på grund av en SPORTIGT lutande bakruta och därmed är att betrakta som i det närmaste värdelös. Köp en riktig Break som en CX, gärna med 6 hjul, då snackar vi Break.

EDIT: HAHA, noterar att aurocorrect ändrar "K O M B I" till "Break"!!! Jäklar vilken tur att det inte ändrades till *Estate*, *Herrgårdsvagn*, *Avant*, *Caravan*, *Variant* eller *Safari*!!! Eller HGW...

EDIT2: Kan vi få ovan edittext autcorrugerad till: "HAHA, noterar att aurocorrect ändrar "B R E A K" till "Break"!!! Jäklar vilken tur att det inte ändrades till *Break*, *Break*, *Break*, *Break*, *Break* eller *Break*!!! Eller Brake..."

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av Lars H »

Ser att ditt humör påverkas likadant som mitt av att åka Tyskt, birotor.
Tänk att det påverkar alla tyskåkare likadant rent hypotetiskt. Inte konstigt att de beter sig illa i trafiken
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
Birotor
40 bar
40 bar
Inlägg: 733
Blev medlem: 31 jan 2003, 10:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sundbyberg

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av Birotor »

Lars H skrev:
15 dec 2017, 11:57
Ser att ditt humör påverkas likadant som mitt av att åka Tyskt, birotor.
Tänk att det påverkar alla tyskåkare likadant rent hypotetiskt. Inte konstigt att de beter sig illa i trafiken
Nä jag är sån! Det var en månad och två kiropraktorer sedan jag åkte tyskt!

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?

Inlägg av Mickel »

En av de bättre och bäst förklarande texterna jag sett.

Synd bara att inte biljournalister läser detta :roll: !
Mickel

Skriv svar

Återgå till "Jakki´s Off Topic Corner"