Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Moderator: WebmasterJohan
Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
- Mikoo
- Activa
- Inlägg: 4882
- Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Trollhättan SCK 8296
- Kontakt:
Har inte tyskarna lärt sig någonting?
En vän till mig har köpt sig en helt ny Audi A5 med elektroniskt inställbar fjädring, tvåzons klimatanläggning, karmlösa rutor á la Subaru, belysta trösklar osv. Jättefin bil på alla avseenden men komforten. Ehhh... har inte tyskarna lärt sig ett dugg?
Fjädring och komfort kändes som en XM med dåliga hydractiveklockor. Min 23 år gamla XM när den levde, kändes så mycket skönare på alla sätt och vis om jag ska jämföra. Detta var Audins komfortläge. Hur blir den då i sportläge? Tandskydd och njurbälte?
Jag fick nästan XM-abstinens efter åkturen. Dock har jag lovat mig själv dyrt och heligt ingen mer XM under överskådlig framtid. Vi får se när hjärtat börjar sluta pumpa runt det gröna blodet och längtan blir för stor.
Fjädring och komfort kändes som en XM med dåliga hydractiveklockor. Min 23 år gamla XM när den levde, kändes så mycket skönare på alla sätt och vis om jag ska jämföra. Detta var Audins komfortläge. Hur blir den då i sportläge? Tandskydd och njurbälte?
Jag fick nästan XM-abstinens efter åkturen. Dock har jag lovat mig själv dyrt och heligt ingen mer XM under överskådlig framtid. Vi får se när hjärtat börjar sluta pumpa runt det gröna blodet och längtan blir för stor.
/Vid min Sittra vill jag kvittra
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Så är det. Räcker bara att ligga bakom en sådan med något gashydrauliskt för att se hur hela bilen vickar och stöter där man själv upplever samma gupp som ingenting.
Vissa fransmän är inte bättre heller. Peugeot 508 med minsta dieseln är också Audihård. Obegripligt, men så vill vissa (läs motorjournalister) ha det trots avsaknaden av 500hk att tygla...
Vissa fransmän är inte bättre heller. Peugeot 508 med minsta dieseln är också Audihård. Obegripligt, men så vill vissa (läs motorjournalister) ha det trots avsaknaden av 500hk att tygla...
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Avsaknaden av trivsel är orsaken till att BMW/Audi/Mercedesägare drivs till att bli vägarschlen?
De hatar alla oss som för tredjedelen av priset fått bättre fordon.
Lägg därtill de extremt höga servicekostnaderna.
Audi tar sällan under 10 000:- oavsett vilket problem bilen har.
Men att jämföra hydraulcittror med konventionella bilar är orättvist.
Det man kan jämföra är konventionella bilar.
2 cv var komfortabel redan på trettiotalet, ZX anser jag vara den bil med konventionell fjädring som har bäst komfort.
Givetvis finns jänkare som slår den, men i annan storleksklass.
Peugeot har aldrig varit lika komfortabla, inte ens när de har byggts precis som Citroen, som Peugeot 306 t ex.
De hatar alla oss som för tredjedelen av priset fått bättre fordon.
Lägg därtill de extremt höga servicekostnaderna.
Audi tar sällan under 10 000:- oavsett vilket problem bilen har.
Men att jämföra hydraulcittror med konventionella bilar är orättvist.
Det man kan jämföra är konventionella bilar.
2 cv var komfortabel redan på trettiotalet, ZX anser jag vara den bil med konventionell fjädring som har bäst komfort.
Givetvis finns jänkare som slår den, men i annan storleksklass.
Peugeot har aldrig varit lika komfortabla, inte ens när de har byggts precis som Citroen, som Peugeot 306 t ex.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6415
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Det tror jag inte på!2 cv var komfortabel redan på trettiotalet
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
2CV var klar for salg rett før krigsutbruddet i 1939, så påstanden hans er nok korrekt
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Jo, den gömdes när tysken kom.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Frågan kanske borde ställas:
"Har inte bilköparna lärt sig någonting"...
Mes vansinnigt är kanske när VAG nu säljer en modern bil som ser ut som den polulära gamla bubblan.
Världens sämsta bil alla kategorier, den vill man hylla genom att göra en bra modern bil som ser ut som det gamla aset.
Och just designen... ..som gjodes av Hitler själv.
Han ritade den basdesign som nu ska hyllas, namngav även "volkswagen".
Och folk går och köper den...
Just för designen!
Är det ett politiskt statement eller bara dumhet?
"Har inte bilköparna lärt sig någonting"...
Mes vansinnigt är kanske när VAG nu säljer en modern bil som ser ut som den polulära gamla bubblan.
Världens sämsta bil alla kategorier, den vill man hylla genom att göra en bra modern bil som ser ut som det gamla aset.
Och just designen... ..som gjodes av Hitler själv.
Han ritade den basdesign som nu ska hyllas, namngav även "volkswagen".
Och folk går och köper den...
Just för designen!
Är det ett politiskt statement eller bara dumhet?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6415
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Nu har jag inte sett några seriösa källor som påstår att Hitler själv designade bilen.Och just designen... ..som gjodes av Hitler själv.
Att en viss person har designat en bil gör den väl inte varken bra eller dålig, eller?
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Vad innefattas i begreppet komfort för er? Är det enbart fjädringen?
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2493
- Blev medlem: 03 jan 2005, 22:42
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Varberg
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Kanske dags att inse att vi alla är olika och har olika preferenser beträffande komfort...?
Masten
Mazda MX-30 Sky -22 2022.06-
VW Touran 1.4 TSI R-Line -18 2017.10-
Citroën-historia
XM 110 -92 2005.07-2011.06
C2 1.4 VTR -06 2011.03-2014.05
C5 II 2.0 SX -05 2009.01-2017.07
C5 III 2.0 Bioflex Comfort Tourer -09 2014.05-2017.10
Mazda MX-30 Sky -22 2022.06-
VW Touran 1.4 TSI R-Line -18 2017.10-
Citroën-historia
XM 110 -92 2005.07-2011.06
C2 1.4 VTR -06 2011.03-2014.05
C5 II 2.0 SX -05 2009.01-2017.07
C5 III 2.0 Bioflex Comfort Tourer -09 2014.05-2017.10
-
- 70 bar
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Nej, lika viktig är ljudnivån.
Numera när de värsta kostigarna är borta så är kanske ljudnivån viktigare.
Då framstår ju flera av Citroens äldre modeller som mindre komfortabla, som 2cv och GS, med bullriga motorer.
Därför säljer numera Citroen huvudsakligen tysta bilar med konventionellt chassi.
Design och status säljer prylar numera.
Det tekniska har blivit ointressant.
Men roligt var det när bilar, båtar, cyklar och andra mekaniska produkter hade massvis av olika finurliga tekniska lösningar.
De skapades i en helt annan tid.
Nu lever vi i överflöd.
Miljöfrågorna är i fokus nu.
Henry Ford gick före Andre Citroen.
(men Citroen blev med tiden bättre på att göra små billiga bilar för fattigt folk än Ford)
Elon Musk går före ..... ?
(kanske PSA kommer göra de bästa/billigaste elbilarna)
Numera när de värsta kostigarna är borta så är kanske ljudnivån viktigare.
Då framstår ju flera av Citroens äldre modeller som mindre komfortabla, som 2cv och GS, med bullriga motorer.
Därför säljer numera Citroen huvudsakligen tysta bilar med konventionellt chassi.
Design och status säljer prylar numera.
Det tekniska har blivit ointressant.
Men roligt var det när bilar, båtar, cyklar och andra mekaniska produkter hade massvis av olika finurliga tekniska lösningar.
De skapades i en helt annan tid.
Nu lever vi i överflöd.
Miljöfrågorna är i fokus nu.
Henry Ford gick före Andre Citroen.
(men Citroen blev med tiden bättre på att göra små billiga bilar för fattigt folk än Ford)
Elon Musk går före ..... ?
(kanske PSA kommer göra de bästa/billigaste elbilarna)
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
- Birotor
- 40 bar
- Inlägg: 733
- Blev medlem: 31 jan 2003, 10:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sundbyberg
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Vad som är än mer obegripligt är att många bilar dessutom beställs med SPORTCHASSI! Snackade med en bilnasare (DKW) som bekräftade att de allra flesta bilar beställs just med detta njurdödarpaket. Vad i hela &%#¤&#!"!?¤€& ska man med SPORTCHASSI till? Hur går hjärnvindlingarna när man prickar i SPORTCHASSI på utrustningslistan? Kanske "Jag ska nog köra familjekombin med 1,8 l diesel på Nürburgring^, så det är nog bäst jag beställer SPORTCHASSI!" Näe??? "Jag är ju en sportig kille (medelålders lönnfet) så jag beställer SPORTCHASSI!" Kompensatoriskt, mycket troligt. "Bilen blir så mycket snyggare med SPORTCHASSI och skrapar i så härligt över kanter" Ja, kanske. Tycke och smak är vad du blivit programmerad till att tycka. Mindre ful möljigtvis, men en Audibulle blir sällan snygg. En Audi ser ut som en bajskorv hur man än gör. En DS är SNYGG*. Det är definitionen på SNYGG. Fakta. Punkt.
Efter att ha genomlidit dryga hundra milen i en hyrd "Fem nollor" med luftfjädring (varav de första femtio försökandes lista ut hur man kan få 'komfortläget' att ge comfort) så inser jag att inte ens dagens ballongfjädring duger. Så skulle det ju faktiskt inte behöva vara om inte trenden med stötiga bilar hade vuxit sig så stark. Citroen har ju luftfjädring i många av sina bilar, om än att man tagit bort syret ur luften. Det funkar ganska bra även på nyare Citroëner ju.
Nå, luftfjädring orsakar ju inte direkt död och lidande vilket däremot SPORTFJÄDRING gör. Används den ens annat än att ge en inbillad stadga vid vårdslösa filbyten på Essingeleden? Tar innehavaren av en bajskorv med SPORTFJÄDRING och med glädje piskar sin SPORTKOMBI** på kruviga Roslagsvägar (vilket med en DS framkallar enorm glädje hos föraren när man hittar apex, lägger ner DS:en i kurvan till krängstopp och bara tar kurvan i hiskelig fart)? Tar föraren av en SKROTKOMBI** blicken från IFånen tillräckligt länge för att egenskaperna i ett Älgtest ens ska vara relevant? Är SPOTTKOPPEN** då ens i närheten av en Activa, manöver- eller komfortmässigt??? Ett av livets mysterium hur skallen är funtad på köpare av SPORTFJÄDRING i synnerhet. Hoppas ingen blir kränkt för det står ju i forumreglerna att man inte ska skriva saker som uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra. Äh, förresten... Skjut mig då!
*) Detta är objektivt och oemotsägligt.
**) SPORTKOMBI är en Break som har taskigt lastutrymme på grund av en SPORTIGT lutande bakruta och därmed är att betrakta som i det närmaste värdelös. Köp en riktig Break som en CX, gärna med 6 hjul, då snackar vi Break.
EDIT: HAHA, noterar att aurocorrect ändrar "K O M B I" till "Break"!!! Jäklar vilken tur att det inte ändrades till *Estate*, *Herrgårdsvagn*, *Avant*, *Caravan*, *Variant* eller *Safari*!!! Eller HGW...
EDIT2: Kan vi få ovan edittext autcorrugerad till: "HAHA, noterar att aurocorrect ändrar "B R E A K" till "Break"!!! Jäklar vilken tur att det inte ändrades till *Break*, *Break*, *Break*, *Break*, *Break* eller *Break*!!! Eller Brake..."
Efter att ha genomlidit dryga hundra milen i en hyrd "Fem nollor" med luftfjädring (varav de första femtio försökandes lista ut hur man kan få 'komfortläget' att ge comfort) så inser jag att inte ens dagens ballongfjädring duger. Så skulle det ju faktiskt inte behöva vara om inte trenden med stötiga bilar hade vuxit sig så stark. Citroen har ju luftfjädring i många av sina bilar, om än att man tagit bort syret ur luften. Det funkar ganska bra även på nyare Citroëner ju.
Nå, luftfjädring orsakar ju inte direkt död och lidande vilket däremot SPORTFJÄDRING gör. Används den ens annat än att ge en inbillad stadga vid vårdslösa filbyten på Essingeleden? Tar innehavaren av en bajskorv med SPORTFJÄDRING och med glädje piskar sin SPORTKOMBI** på kruviga Roslagsvägar (vilket med en DS framkallar enorm glädje hos föraren när man hittar apex, lägger ner DS:en i kurvan till krängstopp och bara tar kurvan i hiskelig fart)? Tar föraren av en SKROTKOMBI** blicken från IFånen tillräckligt länge för att egenskaperna i ett Älgtest ens ska vara relevant? Är SPOTTKOPPEN** då ens i närheten av en Activa, manöver- eller komfortmässigt??? Ett av livets mysterium hur skallen är funtad på köpare av SPORTFJÄDRING i synnerhet. Hoppas ingen blir kränkt för det står ju i forumreglerna att man inte ska skriva saker som uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra. Äh, förresten... Skjut mig då!
*) Detta är objektivt och oemotsägligt.
**) SPORTKOMBI är en Break som har taskigt lastutrymme på grund av en SPORTIGT lutande bakruta och därmed är att betrakta som i det närmaste värdelös. Köp en riktig Break som en CX, gärna med 6 hjul, då snackar vi Break.
EDIT: HAHA, noterar att aurocorrect ändrar "K O M B I" till "Break"!!! Jäklar vilken tur att det inte ändrades till *Estate*, *Herrgårdsvagn*, *Avant*, *Caravan*, *Variant* eller *Safari*!!! Eller HGW...
EDIT2: Kan vi få ovan edittext autcorrugerad till: "HAHA, noterar att aurocorrect ändrar "B R E A K" till "Break"!!! Jäklar vilken tur att det inte ändrades till *Break*, *Break*, *Break*, *Break*, *Break* eller *Break*!!! Eller Brake..."
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
Ser att ditt humör påverkas likadant som mitt av att åka Tyskt, birotor.
Tänk att det påverkar alla tyskåkare likadant rent hypotetiskt. Inte konstigt att de beter sig illa i trafiken
Tänk att det påverkar alla tyskåkare likadant rent hypotetiskt. Inte konstigt att de beter sig illa i trafiken
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
- Birotor
- 40 bar
- Inlägg: 733
- Blev medlem: 31 jan 2003, 10:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sundbyberg
-
- Guru
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Har inte tyskarna lärt sig någonting?
En av de bättre och bäst förklarande texterna jag sett.
Synd bara att inte biljournalister läser detta !
Synd bara att inte biljournalister läser detta !
Mickel