Fick just se bild på sågen i motorsågsamlarforumet, en grabb från Värmland samlar sågar och är med där. Han nappade, så nu vet vi att den fick ett gott hem!
Stora småmaskinstråden.
Moderator: WebmasterJohan
Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: Stora småmaskins tråden.
- chess
- 10 bar
- Inlägg: 188
- Blev medlem: 26 feb 2011, 09:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Karlstad
Re: Stora småmaskins tråden.
Gött!
Kul när saker hamnar i rätt händer!
Kul när saker hamnar i rätt händer!
_________________________________________________________
Mvh
Christian
Mvh
Christian
- CX-T2
- 70 bar
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: 11 nov 2002, 14:44
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sollefteå
Re: Stora småmaskins tråden.
Håller som bäst på med att gå igenom min motor som kommer att få tjänstgöra på totteni:s motorlösa, till mig sålda, snöslungechassie. Har rivit ner motorn i sina beståndsdelar och en stor anledning till det är för att försöka bedöma hur stora chanserna är att min motor skulle kunna tänka sig att göra detsamma som totteni:s gjorde, dvs skära i vevstakslagret. De här 8-hästarna tycks vara känsliga för det.
Till min stora glädje ser det väldigt bra ut inne i motorn. Lite vingel med ventiltryckarna dock som har massvis med mikrosprickor och som därför kommer att behöva bytas ut. Även avgasventilen har ett alldeles för stort glapp i styrningen, som jag kommer att byta. Nya kolvringar när jag liks är därinne åker det också på.
Eftersom jag nu lägger en ganska hög ambitionsnivå på det här så tänkte jag åtgärda färgen på motorn. Den är i Briggs & Strattons vita färg som de hade förr. Egentligen är mina frågor generella:
* Använder man grundfärg på aluminium(block)?
* Kan man slutmåla med vanlig sprayburkfärg?
* Andra färgtips för aluminiummålning?
/Mattias
Till min stora glädje ser det väldigt bra ut inne i motorn. Lite vingel med ventiltryckarna dock som har massvis med mikrosprickor och som därför kommer att behöva bytas ut. Även avgasventilen har ett alldeles för stort glapp i styrningen, som jag kommer att byta. Nya kolvringar när jag liks är därinne åker det också på.
Eftersom jag nu lägger en ganska hög ambitionsnivå på det här så tänkte jag åtgärda färgen på motorn. Den är i Briggs & Strattons vita färg som de hade förr. Egentligen är mina frågor generella:
* Använder man grundfärg på aluminium(block)?
* Kan man slutmåla med vanlig sprayburkfärg?
* Andra färgtips för aluminiummålning?
/Mattias
Förr tyckte jag att jag hade svårt att bestämma mig, men nu är jag inte så säker längre
-
- 70 bar
- Inlägg: 906
- Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Wä, Skåneland
Re: Stora småmaskins tråden.
Jag är ägare till en liten burk grundfärg som är för icke järnhaltiga metaller.
Jag blev rekommenderad att använda denna som grundstrykning på aluminium.
Fabrikat Hammerite, det står på burken att man bör färdigstryka med deras hammarlack.
Det är ju klart att de vill sälja sin egen färg. Alltnog, ytan blir matt och fin så den är bra
för vilken lackfärg som helst.
Jag använde den då jag skulle piffa upp en Klippo gräsklippare, det har hållit fint.
Olle
Jag blev rekommenderad att använda denna som grundstrykning på aluminium.
Fabrikat Hammerite, det står på burken att man bör färdigstryka med deras hammarlack.
Det är ju klart att de vill sälja sin egen färg. Alltnog, ytan blir matt och fin så den är bra
för vilken lackfärg som helst.
Jag använde den då jag skulle piffa upp en Klippo gräsklippare, det har hållit fint.
Olle
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Morris Minor 1000 -57, C3 Aircross -21,Berlingo XTR 2011, Renault 5 89 (nyskick)
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Stora småmaskins tråden.
Det finns en anledning till färgvalet. Hammerit innehåller komponenter som gör att annan färg inte vill fästa på den.......
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 70 bar
- Inlägg: 906
- Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Wä, Skåneland
Re: Stora småmaskins tråden.
Ja hammarlacken är sådan, den innehåller väl silicon i någon form
Men grundfärgen från Hammerite som jag använt på Klippon och därefter färdigstruket
med vanlig lackfärg har hållit.
Olle
Men grundfärgen från Hammerite som jag använt på Klippon och därefter färdigstruket
med vanlig lackfärg har hållit.
Olle
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Morris Minor 1000 -57, C3 Aircross -21,Berlingo XTR 2011, Renault 5 89 (nyskick)
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: Stora småmaskins tråden.
Om Hammerite grundfärg kan jag inte uttala mig alls, aldrig använt. Vad jag har fått lära mig:CX-T2 skrev:Håller som bäst på med att gå igenom min motor som kommer att få tjänstgöra på totteni:s motorlösa, till mig sålda, snöslungechassie. Har rivit ner motorn i sina beståndsdelar och en stor anledning till det är för att försöka bedöma hur stora chanserna är att min motor skulle kunna tänka sig att göra detsamma som totteni:s gjorde, dvs skära i vevstakslagret. De här 8-hästarna tycks vara känsliga för det.
Till min stora glädje ser det väldigt bra ut inne i motorn. Lite vingel med ventiltryckarna dock som har massvis med mikrosprickor och som därför kommer att behöva bytas ut. Även avgasventilen har ett alldeles för stort glapp i styrningen, som jag kommer att byta. Nya kolvringar när jag liks är därinne åker det också på.
Eftersom jag nu lägger en ganska hög ambitionsnivå på det här så tänkte jag åtgärda färgen på motorn. Den är i Briggs & Strattons vita färg som de hade förr. Egentligen är mina frågor generella:
* Använder man grundfärg på aluminium(block)?
* Kan man slutmåla med vanlig sprayburkfärg?
* Andra färgtips för aluminiummålning?
/Mattias
På lättmetaller, om det skall bita bra, bör det vara en s k etsande primer. I o f s så blåste jag över den gamla motorn med nån standard lackfärg för metall, det verkar ha hållit hyfsat, blir ju inte mycket nötning. Men mina motorsägsvänner som restaurerar och målar gamla sågar rekommenderar etsande primer.
Nackdelen med den mesta sprayburksfärgen är att den vanligen inte tål bensin, gäller för de flesta enkomponentsfärger. Brukar å andra sidan inte var nåt stort problem, det är vid längre exponering, en skvätt ibland som torkar snabbt hinner inte göra nån skada. Men utsatta delar där det kan fukta på så håller det inte.
Mycket trevligt att höra att den gamle skall återuppstå, det är många kilo fint gammalt järn som skall få ut och röra på sig igen.
Tänkte just berätta om lite vedermödor med min slunga, blir strax ett nytt inlägg här.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: Stora småmaskins tråden.
Det snöade faktiskt häromdagen, närapå ett par dm. Den varan har det varit snålt med i vinter häruppe. Det behövde snöröjas.
Så jag plockade ut 2CVtrac med bladet och körde fram och tillbaka ut till vägen, gick ganska hyggligt, men det låg kvar en del gammal hopfrusen snö i botten, sen mildvädersperipoden första halvan av januari, så det högg i och åkte snett då och då. Blev tyvärr inga bilder idag, hade fullt upp med plogningen, som jag ju inte är direkt van med heller.
Nå sen tog jag ut slungan för att röja gården. Gick bra. Till slut så skulle jag köra även slungan fram och tillbaka ut till vägen för att skicka iväg det jag plogat ut med traktorn. Gick bra ända ut till landsvägen. Sen stannade f-nskapet. Inte soppatorsk. Vägrade bara, ryckte i snöret tills jag kände att nu blir jag snart riktigt upprörd. Så var det ju frågan om att få hem eländet. Jag gick hem och hämtade tvåhjularn och ett rep, körde ut till vägen.
För säkerhets skull drog jag en gång i snöret igen, startade direkt. Så jag jag körde hem slungan och blåste iväg den andra kanten och parkerade framför garaget. Så var det bara att knalla iväg och hämta tvåhjularn och köra hem den. Slungan fick stå och skämmas tills jag ätit middag, vi var inte riktigt vänner just då.
Efter mat och kaffe kände jag mig mogen att ta itu med den. Har haft mina misstankar om att det inte varit rätt. Jag fick ett tjuvstopp för några veckor sen också, den gången bytte jag stift och sen gick den. Men den har inte gått riktigt rent och varit lite tjurig att få igång.
Nu drog jag in den, efter att ha makat lite på Emilias ram. Inledde med att lossa kabeln till stoppbrytaren. Att inte kolla kablen och brytaren har medfört rätt många i onödan nedrivna tändsystem på småmaskiner.
Kollade sen att det fanns gnista. Det fanns men såg svag ut. Tog av kåporna på den. En sån här motor skall ge gnista bara genom att dra till i svänghjulet för hand och det gjorde den bara ibland och om jag verkligen ryckte till ordentligt. Jag vet att brytare och kondensator är nya och fina, så jag tog loss spolen, putsade polerna och fästena som är mycket viktiga för att den skall jorda ordentligt. Spolen på plats, justerade polavståndet till 0,3, det var lite stort innan, över 0,4. Nu gav den rejäl gnista vid måttlig handpåläggning. När jag ändå hade kåporna av skruvade jag av nedre delen på förgasaren och blåste rent allt. För säkerhets skull virade jag om tändkabeln med några lager gummitejp där den går igenom kåporna. Verkade gå som den skulle vid en kort provkörning. Får se framöver, bråkar den igen får jag riva svänghjulet och kolla upp att det inte hänt nåt med bryteriet bakom. Nu står den i alla fall på plats i uthuset igen.
Så jag plockade ut 2CVtrac med bladet och körde fram och tillbaka ut till vägen, gick ganska hyggligt, men det låg kvar en del gammal hopfrusen snö i botten, sen mildvädersperipoden första halvan av januari, så det högg i och åkte snett då och då. Blev tyvärr inga bilder idag, hade fullt upp med plogningen, som jag ju inte är direkt van med heller.
Nå sen tog jag ut slungan för att röja gården. Gick bra. Till slut så skulle jag köra även slungan fram och tillbaka ut till vägen för att skicka iväg det jag plogat ut med traktorn. Gick bra ända ut till landsvägen. Sen stannade f-nskapet. Inte soppatorsk. Vägrade bara, ryckte i snöret tills jag kände att nu blir jag snart riktigt upprörd. Så var det ju frågan om att få hem eländet. Jag gick hem och hämtade tvåhjularn och ett rep, körde ut till vägen.
För säkerhets skull drog jag en gång i snöret igen, startade direkt. Så jag jag körde hem slungan och blåste iväg den andra kanten och parkerade framför garaget. Så var det bara att knalla iväg och hämta tvåhjularn och köra hem den. Slungan fick stå och skämmas tills jag ätit middag, vi var inte riktigt vänner just då.
Efter mat och kaffe kände jag mig mogen att ta itu med den. Har haft mina misstankar om att det inte varit rätt. Jag fick ett tjuvstopp för några veckor sen också, den gången bytte jag stift och sen gick den. Men den har inte gått riktigt rent och varit lite tjurig att få igång.
Nu drog jag in den, efter att ha makat lite på Emilias ram. Inledde med att lossa kabeln till stoppbrytaren. Att inte kolla kablen och brytaren har medfört rätt många i onödan nedrivna tändsystem på småmaskiner.
Kollade sen att det fanns gnista. Det fanns men såg svag ut. Tog av kåporna på den. En sån här motor skall ge gnista bara genom att dra till i svänghjulet för hand och det gjorde den bara ibland och om jag verkligen ryckte till ordentligt. Jag vet att brytare och kondensator är nya och fina, så jag tog loss spolen, putsade polerna och fästena som är mycket viktiga för att den skall jorda ordentligt. Spolen på plats, justerade polavståndet till 0,3, det var lite stort innan, över 0,4. Nu gav den rejäl gnista vid måttlig handpåläggning. När jag ändå hade kåporna av skruvade jag av nedre delen på förgasaren och blåste rent allt. För säkerhets skull virade jag om tändkabeln med några lager gummitejp där den går igenom kåporna. Verkade gå som den skulle vid en kort provkörning. Får se framöver, bråkar den igen får jag riva svänghjulet och kolla upp att det inte hänt nåt med bryteriet bakom. Nu står den i alla fall på plats i uthuset igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne
Re: Stora småmaskins tråden.
Update för åkgräsklipparsäsongen 2014:
Min fasaväckande, slamrande, vrålande Wheel Horse från tidigt 80-tal behövde lite kärlek.
1. Klippaggregatet var fullt med rosthål. Jag lade några timmar på att göra förfulande svetsreparationer och lyckades därvid täta hålen.
2. Tätning gjordes också av läckaget från utgående axel. Mirakelmedel tillsattes till oljan och nu verkar packboxen hålla tätt.
3. Avsaknad av låsmuttrar i UNC-dimensioner gjorde att drivningen hoppade loss och remmen kvaddades. Ny rem köpt.
Bedömning: nu går det nog att köra odjuret några säsonger till.
Min betydligt modernare Hurricane som har Tecumseh-motor med överliggande ventiler gjorde visserligen en lysande årsdebut. Klippning N:o 1 utfördes utan mankemang och maskinen ställdes i depå med ett leende.
Men vid försök att genomföra klippning N:o 2 var motorn plötsligt helt omöjlig att starta.
Återigen (se tidigare inlägg) hade avgasventilen misshandlat ventilsätet så att det gick att titta ut. Kompression saknades.
Efter en ny omfattande och tråkig ventilslipning (pasta) är det hyfsat tätt igen och motorn är åter lätt att starta.
Bedömning: Något är allvarligt fel med detta topplock.Borde bytas, men måste i så fall köpas via näthandlare i USA. Totalkostnaden lär uppgå till cirka 150 USD.
Min fasaväckande, slamrande, vrålande Wheel Horse från tidigt 80-tal behövde lite kärlek.
1. Klippaggregatet var fullt med rosthål. Jag lade några timmar på att göra förfulande svetsreparationer och lyckades därvid täta hålen.
2. Tätning gjordes också av läckaget från utgående axel. Mirakelmedel tillsattes till oljan och nu verkar packboxen hålla tätt.
3. Avsaknad av låsmuttrar i UNC-dimensioner gjorde att drivningen hoppade loss och remmen kvaddades. Ny rem köpt.
Bedömning: nu går det nog att köra odjuret några säsonger till.
Min betydligt modernare Hurricane som har Tecumseh-motor med överliggande ventiler gjorde visserligen en lysande årsdebut. Klippning N:o 1 utfördes utan mankemang och maskinen ställdes i depå med ett leende.
Men vid försök att genomföra klippning N:o 2 var motorn plötsligt helt omöjlig att starta.
Återigen (se tidigare inlägg) hade avgasventilen misshandlat ventilsätet så att det gick att titta ut. Kompression saknades.
Efter en ny omfattande och tråkig ventilslipning (pasta) är det hyfsat tätt igen och motorn är åter lätt att starta.
Bedömning: Något är allvarligt fel med detta topplock.Borde bytas, men måste i så fall köpas via näthandlare i USA. Totalkostnaden lär uppgå till cirka 150 USD.
Utan tvivel är man inte klok.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: Stora småmaskins tråden.
Trist med motorer som har sån allvarliga problem. Kan inte säga att jag hyser stort förtroende för Tecumseh, utifrån vad jag läst och hört från en massa olika håll.
Men kul att det gamla monstret rullar! Använd Locktite på muttrarna.
Men kul att det gamla monstret rullar! Använd Locktite på muttrarna.
-
- 70 bar
- Inlägg: 1268
- Blev medlem: 24 jan 2004, 19:56
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Stora småmaskins tråden.
Hur vore det med en utbytes-kinamotor istället? Eller är det som att svära i kyrkan i den här tråden?
Jag ska passa på att ställa en fråga, förresten. På stugan har vi (mor och far) en enkel Husqvarna handjagare, uppskattningsvis cirka 10-15 år gammal. Den är så pass modern så den har ett sånt där irriterande nödstoppshandtag som gör att man måste använda buntband för att kunna släppa taget om maskinen och flytta trädgårdsmöblerna. Inga övriga reglage. Motorn är vad jag skulle vilja beskriva som en "helt vanlig B&S". Det står "375" på kåpan och den har en röd gummituta på förgasaren för att ge en bränslesup före man startar.
Igår klippte jag med den för första gången på många år och noterade ett irritationsmoment: varje gång man rycker maskinen bakåt (t.ex då man rullar in den under en buske och drar ut den igen med lite fart på) slutar den tända någon sekund. Maskinen var fulltankad vid tillfället och gick annars hur fint som helst.
Är det så enkelt att varvtalsregulatorn rör sig i maskinens längdsled och reagerar på behandligen, eller är det nåt som borde lagas? Den går ju att klippa med men det är mäkta irriterande.
Jag ska passa på att ställa en fråga, förresten. På stugan har vi (mor och far) en enkel Husqvarna handjagare, uppskattningsvis cirka 10-15 år gammal. Den är så pass modern så den har ett sånt där irriterande nödstoppshandtag som gör att man måste använda buntband för att kunna släppa taget om maskinen och flytta trädgårdsmöblerna. Inga övriga reglage. Motorn är vad jag skulle vilja beskriva som en "helt vanlig B&S". Det står "375" på kåpan och den har en röd gummituta på förgasaren för att ge en bränslesup före man startar.
Igår klippte jag med den för första gången på många år och noterade ett irritationsmoment: varje gång man rycker maskinen bakåt (t.ex då man rullar in den under en buske och drar ut den igen med lite fart på) slutar den tända någon sekund. Maskinen var fulltankad vid tillfället och gick annars hur fint som helst.
Är det så enkelt att varvtalsregulatorn rör sig i maskinens längdsled och reagerar på behandligen, eller är det nåt som borde lagas? Den går ju att klippa med men det är mäkta irriterande.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: Stora småmaskins tråden.
"Varvtalsregulatorn" om man nu verkligen kan kalla den det är bara en fjäderbelastad vinge som sitter i luftdraget från kylfläkten och är kopplad till gasspjället.
Belastning ökar, midre luftdrag på vingen ger mer gas. Synnerligen enkelt.
Mitt råd är att plocka av kåporna och rengöra från gammalt gräs mm.
Smörj med lagom tjockt fett så du får en viss dämpning av regleringen.
/Stig
Belastning ökar, midre luftdrag på vingen ger mer gas. Synnerligen enkelt.
Mitt råd är att plocka av kåporna och rengöra från gammalt gräs mm.
Smörj med lagom tjockt fett så du får en viss dämpning av regleringen.
/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
-
- 70 bar
- Inlägg: 1005
- Blev medlem: 14 nov 2002, 11:37
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden Gbg-C
Re: Stora småmaskins tråden.
Hej Citraväner!
Tänd-apparatens relation till svänghjulet.
Dehär brytalösa tändapparatena är styggt känsliga för sitt avstånd till svänghjulet och att använda bladmått för justering av avståndet är liiite lurigt, svänghjulet har viss radie, en rensnål för gasmunstycke är icke helt fel eller förall-del tolk av rund profil.
Jag brukar göra såhär för att ställa tändningen och har alltid erhållit perfekt motorgång samt lättstartat.
Monterar tändapparaten med sina två skruv med någon friktion mot sitt anslag, därefter vrides svänghjulet att dess infällda permanent-magneten suger åt-sig tändapparatens järn-kärna.
Slutligen dra fast tändapparaten något fastare med sina två skruv och därefter försiktigt med ett dorn och lätt hammar knacka tändapparaten att den frigörs från svänghjulets magnet, endast preciiis frigjord.
Givet, testas avstånd-inställning på hela varvet av svänghjul som illa ofta har något ojämn mantelyta, kastar.
Mvh D.C
VarKlok LevVäl
Tänd-apparatens relation till svänghjulet.
Dehär brytalösa tändapparatena är styggt känsliga för sitt avstånd till svänghjulet och att använda bladmått för justering av avståndet är liiite lurigt, svänghjulet har viss radie, en rensnål för gasmunstycke är icke helt fel eller förall-del tolk av rund profil.
Jag brukar göra såhär för att ställa tändningen och har alltid erhållit perfekt motorgång samt lättstartat.
Monterar tändapparaten med sina två skruv med någon friktion mot sitt anslag, därefter vrides svänghjulet att dess infällda permanent-magneten suger åt-sig tändapparatens järn-kärna.
Slutligen dra fast tändapparaten något fastare med sina två skruv och därefter försiktigt med ett dorn och lätt hammar knacka tändapparaten att den frigörs från svänghjulets magnet, endast preciiis frigjord.
Givet, testas avstånd-inställning på hela varvet av svänghjul som illa ofta har något ojämn mantelyta, kastar.
Mvh D.C
VarKlok LevVäl
# XM-SX 94/95a; ljus-guld
# Agria jordfräs "Agriette"
# Agria jordfräs "Agriette"
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5765
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: Stora småmaskins tråden.
En klok reflektion av D.C. Avståndet bör normalt inte överstiga 0,3 mm mellan polerna och svänghjulets magneter. Polerna och magneterna bör också putsas rena från eventuell rost och föroreningar. En tunn pappskiva t ex ett visitkort är ett användbart hjälpmedel, kollas först med skjutmått att den är lagom tjock.
Denna eller D.C:s procedur fungerar förträffligt även för t ex motorsågar.
Denna eller D.C:s procedur fungerar förträffligt även för t ex motorsågar.
- HåkanTh
- 70 bar
- Inlägg: 970
- Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norrköping
Re: Stora småmaskins tråden.
Packningspapper är inte så dumt till det där, funkar bra när man ska montera en ABS-sensor också.