Stora småmaskinstråden.

Avvikande och irrelevanta samt seriösa inlägg utan något som helst krav på vare sig innehåll eller kvalitét avseende våra bilar.

Moderator: WebmasterJohan

Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
StigR
10 bar
10 bar
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 aug 2016, 16:33
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Jönköping

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av StigR »

Jan Andersson skrev:
18 maj 2017, 20:25
det är svårare för gnistan att hoppa i förbränningsrummet, där stiftet omges av komprimerad gas/bränsleblandning.
Jag var för många år sedan på en gammal bilverkstad och där hade de en "tryckkammare", en liten behållare med ett fönster och en tändstiftsgänga. Samt uttag (intag?) för tryckluft. Enligt vad de sa, just för att kunna testa gnistan under tryck.
Då hade de förmodligen också en tändstiftsbläster? Eller var det samma pryl som kunde båda jobben?
Något jag nog inte sett på sådär 40-50 år..
Förmodligen en oundgänglig pryl med dåtida oljeslukande motorer och tillhörande tjocka oljeavlagringar på stiften..
Total Citroen-newbie..

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av Triad »

Är det någon som har en suffolk colt/punch 98g motor liggandes?

Jag var och hämtade en hemmabyggd lite leksaksgokart till smågrabbarna men motorn satt pga nöpen kolv.

Nu har jag fått ur kolven och resten är ok. Behöver dock ny kolv.

Är det ngn som har en sån här maskin ståendes?

Vanlig i England under 50-70 talet på cylinder klippare.
Motorn är på 98cc.

Jag vet att Ebay har men vill kolla Sverige och er först.

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av Hank »

Jag har en 75g. Men den är du väl inte intresserad av?

Bild
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av Triad »

Hank skrev:
22 maj 2019, 20:54
Jag har en 75g. Men den är du väl inte intresserad av?

Bild
Eventuellt. Är den riktig? Den har en bränsletank som jag också saknar :D

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av Hank »

Om du med ”riktig” menar fungerande hade jag igång den för typ tio år sedan. Därefter ställde jag bara undan motorn. Den har stått på samma plats sedan dess.

Man kanske skulle göra ett nytt uppstartsförsök bara på kul...
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av Triad »

Pm

lohrn
40 bar
40 bar
Inlägg: 649
Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Enköping

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av lohrn »

Ärade småmaskinstrådsmedlemmar:
Jag lyckas inte genomskåda hur gasreglaget/varvtalsregleringen fungerar på en 6 (?) hk Briggs o Stratton. Motorn sitter på en Stiga Multiklipp 51S, gräsklippare.
Jag har läst mig till att det finns två olika system för varvtalsreglering, antingen sitter det en flagga som känner av luftströmmen från svänghjulet, eller så sitter det någon form av centrifugalvikter på vevaxeln, som via en arm är kopplade till gasspjället. Det är den senare varianten som sitter på min.
Själva gasreglaget verkar inte på något sätt vara kopplat till förgasarens spjäll, när jag för det manuella gasreglaget från max till min, händer ingenting.
Ska det vara på detta viset?
Fattas det något på min förgasare?
Staget från varvtalsregleringen är markerad med en pil på bifogade bild.
Hälsn.
/Lasse
DSCN3433.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av totteni »

Grundläggande är att gasreglaget enbart spänner en fjäder. Den fjädern skall sträva efter att öppna gasspjället. Spjället i sin tur skall vara kopplat till centrifugalregulatorn som när varvet ökar strävar att stänga spjället. Så det som sker är att ju hårdare fjädern spänns av att gasreglaget dras på, ju fortare måste motorn gå för att regulatorn skall orka motverka fjädern och hålla nere varvet. Så om inget händer så kan det vara:

Felmonterad fjäder
Uttöjd fjäder
Fel fjäder
Felmonterat stag/wire från gasreglaget

Svårt att se exakt hur det är på bilden.
:sck :2cv

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av Mickel »

Försvunnen fjäder?
Mickel

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av totteni »

Ser på bilden ut att finnas en fjäder, men oklart hur den är monterad.
:sck :2cv

lohrn
40 bar
40 bar
Inlägg: 649
Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Enköping

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av lohrn »

Tack för svar!
Ja, bilden är kass, jag var tvungen att förminska den mycket, innan den accepterades.
Fjädern sitter där, men den förefaller väldigt slapp, ska börja med att korta av den, något.
Hälsn.
/Lasse

lohrn
40 bar
40 bar
Inlägg: 649
Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Enköping

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av lohrn »

Orsaken till varvovilligheten var som totteni tipsade om= uttöjd fjäder. Jag nöp ett par varv på fjädern och vips så
varvade den gamla trotjänaren betydligt bättre. Det får nog bli ett par varv till.
Underfundiga lösningar dom kör med, B&S, visste man inte bättre, skulle man kunna tro att världens ledande
biltillverkare var inblandad.

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2596
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av Snic »

Du menar då- :andre :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

lohrn
40 bar
40 bar
Inlägg: 649
Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Enköping

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av lohrn »

Ja, dom med geniala lösningar på icke existerande problem.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Stora småmaskinstråden.

Inlägg av totteni »

:lol:

Men så bra, då vet du var problemet sitter. Var försiktig så du inte får övervarv på den, är rätt ohälsosamt för såna motorer.
:sck :2cv

Skriv svar

Återgå till "Jakki´s Off Topic Corner"