Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Avvikande och irrelevanta samt seriösa inlägg utan något som helst krav på vare sig innehåll eller kvalitét avseende våra bilar.

Moderator: WebmasterJohan

Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av Rover_Micke »

Det enklaste sättet att infoga bilder på detta forum är att använda en extern bildtjänst som t,ex Forumbilder.
Här är en guide hur du gör detta.

1.
Gå in på http://forumbilder.se/

Då kommer du hit:
Bild
Klicka på "bläddra" för att välja bild som skall laddas upp.
2.
Efter att du klickat på "bläddra" kommer detta fönster upp. Markera vilken bild du vill lägga upp, klicka sedan på "öppna".
Bild

3.
Nu kommer du hit, tryck på "ladda upp bild" för att komma vidare
Bild

4.
Markera (dubbelklick) HELA länken under "Visa den stora bilden direkt på erat forum." kopiera länken (högerklick eller CTRL-tangent + C-tangent)
Bild

5.
Klistra sedan in länken i ditt inlägg (högerklick eller CTRL + V-tangent), klart! :)
Bild


6.
Resultatet
Bild
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av mattiaz »

Borde tom jag klara efter den eminenta beskrivningen! :D

fredrikI
40 bar
40 bar
Inlägg: 514
Blev medlem: 08 jul 2006, 07:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gefle

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av fredrikI »

Synd att inte Citroënakuten själv kan hosta bilder. När alla skapar ett eget konto någonstans, laddar upp bilder där och sedan länkar från inlägg så tenderar bilderna att försvinna över tid.
Tidigare: BX19 TRI-88 R.I.P. 405 GTX Break -96 SÅLD C4 1.6 HDi EGS SX Pack -07 SÅLD Berlingo Family 1.8i -97 SÅLD
Nu: Berlingo XTR HDi 120hk -17

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av soso »

Akuten kan hosta bilder, men bara i en viss upplösning och storlek under fliken "Bilagor" som syns under rutan för nytt inlägg. Då kräver det att användaren själv förminskar bilden innan uppladdning... Oklart var gränsen går.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7764
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av Mickel »

soso skrev:
06 jun 2017, 23:05
Oklart var gränsen går.
20 - 30 Mb går bra

Maxmått är 640 x 480 pixel, om jag minns rätt. Man får tillrättavisningar om man överskrider :roll: !

Man kan förminska bilder genom att beskära i Picture Manager, eller mer radikalt genom att göra Print Screen och lägga in resultatet i Paint. Man behöver inget häftigt redigeringsprogram.
Mickel

Användarvisningsbild
WebmasterJohan
Site Admin
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 apr 2009, 16:14
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av WebmasterJohan »

Hade inte haft något emot att släppa lös bilder helt men men, det kostar att stå med serverplats trots att det är 2017. Akuten drar inte in några pengar alls mer är sponsorskapet från SCK. Men så är det reklamfritt också...
/Mvh, Johan

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av soso »

WebmasterJohan skrev:
08 jun 2017, 05:36
Hade inte haft något emot att släppa lös bilder helt men men, det kostar att stå med serverplats trots att det är 2017. Citroënakuten drar inte in några pengar alls mer är sponsorskapet från SCK. Men så är det reklamfritt också...
Fullt förståeligt, men skulle det gå att öka max tillåtna upplösning utan att öka maxstorleken kanske? 640x480 blir ju lätt lite småttigt. I vart fall 800x600 eller 1024x768 vore lämpligare med dagens skärmar. :)

Användarvisningsbild
WebmasterJohan
Site Admin
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 apr 2009, 16:14
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av WebmasterJohan »

soso skrev:
08 jun 2017, 16:59
I vart fall 800x600
Done
/Mvh, Johan

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av soso »

WebmasterJohan skrev:
13 jun 2017, 20:26
soso skrev:
08 jun 2017, 16:59
I vart fall 800x600
Done
:D :K

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av gunnarw »

Jag har sökt men inte hittat hur stora (bild)filer man kan lägga här på akuten. Antagligen har jag sökt för dåligt men det är i så fall inte enkelt att hitta. Provar jag att ladda upp en fil får jag bara veta att den är för stor. Inget om vilken storlek som är tillåten.

Efter en del mekande har jag hittat gränsen:
error-max-128kB.jpg
MEN det är inte hela sanningen. Jag gjorde en bild med 1500x100pixlar och sparade den (väl hårt) komprimerad till 110kB. Den passerade första spärren och lästes upp till CA men fick varningsflagg, se screen shot ovan, och fick ingen knapp att "placera inom inlägget". Troligen pga antalet pixlar. (Det var så här jag fick fram gränsen 128kB)

Jag förstår begränsningen av filstorleken. Det kostar lagringsutrymme. Där önskar jag en TYDLIG uppgift hur stor fil man får ha. Jag provade mig fram tills jag fann gränsen. Skulle tro att många inte gitter göra det utan ger upp eller krymper ner bilden onödigt mycket med följden att den blir sämre. Kvaliteten på inlägget blir sämre.
Helst skulle en bildkomprimering kunna gå in och hjälpa till när man laddar upp en bild som är över gränsen för lagringsutrymme. Om det går att få in en sån i forumet.

Jag förstår inte begränsningen av antalet pixlar. De kostar inget utrymme. Det blir bara ett extra hinder. De står heller ingenstans som jag har lyckats hitta, utom i inlägget ovan. Utan att ha läst just här famlar man i blindo. Jag ber, ta bort den begränsningen.

(Jag gjorde en jämförelse mellan den hårdkomprimerade 1500x1000-pix-bilden och den inte så tufft behandlade med 800x533-pix. I samma visningsstorlek var de tämligen lika. Den större men hårdare komprimerade blev inte sämre. Båda nådde ungefär samma filstorlek, strax under 128kB.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av gunnarw »

Upptäckte just att en bildbilaga på maximala 800 pixlar KRYMPER till 480 pixlar när den lagras på CA :shock:
Bilaga:
2017-06-17-16h22m27DSC05085_ph1 - Copy 800p 2b.jpg
Sen inlänkad direkt från webben (min site). Fortfarande 800 pixlar:
Bild

Varför är den så mycket mindre som bilaga än om jag länkar samma bild från plats utanför CA?

Första bilden är en s.k. attachment. Här länkar jag in den med full URL från CA:
Bild

Bilagans fil har också krympt - till c:a hälften. Än värre är det med bildytan som är c:a en tredjedel, 1/3, så stor som den jag laddade upp.

En jämförbild till, 1500 pixlar, bara för att visa det jag sett tidigare att phpBB skalar stora bilder fint så de ryms:
Bild

På min skärm, 1920 bred, under win10 och chrome är den marginellt större än den med 800 pix. Alltså inte nästan dubbla bredden. phpBB fixar det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Att infoga stora bilder på CA - guide :)

Inlägg av gunnarw »

Missförstånd att bildbilagor krymps. Jag högerklickade på bilden/bilagan och fick en länk som har ett suffix som får den att visas i mindre storlek. Mer om det här: https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=17&t=77940
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Skriv svar

Återgå till "Jakki´s Off Topic Corner"